Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Mijn -taakbalk- is weg.  (gelezen 4845 keer)

mmoreice

  • Gast
Help! Mijn -taakbalk- is weg.
« Gepost op: 2009/10/30, 20:48:43 »
En het ergste is: Ik heb 'm zelf gesloopt...

Wat is er gebeurd... Ik heb rechts erop geklikt want ik wilde 'm naar beneden verhuizen.
Dat is gelukt, en toen zat het taakbalkje in de weg met de knop waarmee je de desktop naar voren kunt halen. Die heb ik op automatisch verbergen gezet en toen ... was het feest afgelopen.  Ik heb nu mijn desktop nog in beeld met een lege grijze balk onderin. De knoppen om programma's te starten etc etc zijn allemaal weg!

Ik heb nu een browservenster kunnen openen om dit bericht op dit forum te zetten door een een lege .html aan te maken op de desktop die ik daarna kon dubbelklikken zodat in ieder geval firefox opende.

Iemand hulp??
Alvast dank!

Maurice.

Re: Help! Mijn -taakbalk- is weg.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 20:56:44 »
Allereerst hartelijk welkom hier :)

Wat gebeurt er als je alt+f1 indrukt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Help! Mijn -taakbalk- is weg.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 21:03:31 »
Je truc om firefox op te starten is alleszins creatief ;)

Gnome heeft geen voorziening om een gewiste balk terug te halen, en dat is toch (soms) een probleempje.

Echter, de balken zijn niet "heilig" en eigenlijk moet je er niet mee inzitten die te slopen, en in te richten naar jou smaak. Zelf hou ik er een (ietwat Windows achtige) configuratie op na met één balk onderaan.

Rechtsklik op de balk en gebruik "Toevoegen" om die balk weer functioneel te maken. "Main Menu" geeft je een soort Windows achtige startknop, van waaraf je weer onmiddellijk toegang hebt tot alle programma's en plaatsen. Standaard is echter het "Main Menu" geinstalleerd, waarbij je in de balk het menu "Programma's - Systeem - Plaatsen" krijgt. Daarnaast wil je de "Window list" (Windows achtige knoppen om tussen taken te wisselen) of de "Window Selecter", de meer Apple-achtige manier. Daarnaast wil je wellicht nog de "Notification Area" (Tray in Windows termen) en de klok. Als je veel meer wil: de keuze is volledig aan jou.

mmoreice

  • Gast
[opgelost] Help! Mijn -taakbalk- is weg.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/30, 22:26:35 »
Hi Allemaal !  Dank voor de warme welkomen en reacties!
Het is opgelost.

Wat heb ik gedaan?  Gelukkig had ik op mijn deskop een folder met wat foto's staan. Die heb ik geopend en ben daarna naar de /etc/ map op mijn computer genavigeerd.  Daar heb ik de folders die met .gnome begonnen  (de extacte namen weet ik niet meer, het waren er 2) gerenamed.

Daarna op Ctrl+F1 gedrukt (dank voor de tip!) en sudo reboot ingegeven.  Computer opgestart en  ... probleem opgelost!  Wel even alle iconen die vantevoren handmatig aan de taak (het paneel) waren toegevoegd opnieuw aangemaakt en een paar foutmeldingen weggeklikt over ernstige problemen.

Probleem nu na nog een reboot definitief opgelost en ik kijk voortaan wel uit voordat ik het paneel weer ga verplaatsen.

Nogmaals dank!  Hoop nog veel leuke Ubuntu tips uit te kunnen wisselen in dit forum.
Maurice.

Re: Help! Mijn -taakbalk- is weg.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/30, 22:41:23 »
Nog een Linux beginners tip:
In Linux heet de Taakbalk eigenlijk Paneel.
Maakt niet uit met welke Desktop Envoirement je werkt.