Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met desktop-cd van 8.04  (gelezen 928 keer)

gerrit_v

  • Gast
problemen met desktop-cd van 8.04
« Gepost op: 2008/05/16, 20:54:36 »
ik heb een desktop-cd van ubuntu 8.04 gemaakt met een iso-bestand dat ik gedowload heb. nu ik deze wou gebruiken om 8.04 te installeren ging alles goed. tot op een gegeven moment hij tijdens de installatie een foutmelding gaf. ik heb dan de cd eens gecontrolleerd en er bleek 1 fout in te zitten. heb een nieuwe gemaakt aan een lagere snelheid en de fout zit er nog altijd. hoe kan ik nu een goede cd maken?

alvast bedankt!

gerrit

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/16, 20:57:35 »
Misschien is je iso beschadigd, maar die kans lijkt me niet groot (Je kunt geloof ik de MD5-sum controleren, maar ik weet niet hoe dat moet). Kun je een ander merk cd's proberen?

Marten

Offline lizardman

  • Lid
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/16, 20:59:14 »
Je kunt de .iso tegen de md5sum controleren, dan weet je of de fout in de .iso file zit. In dat geval kun je die best opnieuw downloaden.

*edit* ...commandoline je was me voor ;-)

Tip: gebruik een RW-cd dan kun je hem opnieuw gebruiken als het eens fout gaat.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

gerrit_v

  • Gast
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/17, 12:37:11 »
ik heb de md5sum van de .iso gecontroleerd en hij is goed. dus daar ligt het al niet aan.

gerrit

Offline lizardman

  • Lid
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/17, 12:47:52 »
Zoals je aan de .iso file kunt zien past alles maar *net* op een 700 MB cd. Er is dus weinig ruimte voor foutcorrectie. Als er tijdens het branden een foutje ontstaat wordt die 'verbetert', en daar is ruimte voor nodig. Daarom is het van belang dat de cd gebrand wordt op een langzame snelheid, en het liefst ook op cd's van goede kwaliteit. (Dit geld natuurlijk ook voor de brander).
Ook kun je er op letten dat de computer geen andere taken hoeft te doen tijdens het branden, bijv. screensaver uitzetten.
Als je de gelegenheid hebt kun je misschien eens proberen om de cd te branden op een andere computer?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jan11000

  • Lid
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/17, 17:37:51 »
Citaat van: lizardman
Zoals je aan de .iso file kunt zien past alles maar *net* op een 700 MB cd. Er is dus weinig ruimte voor foutcorrectie. Als er tijdens het branden een foutje ontstaat wordt die 'verbetert', en daar is ruimte voor nodig. Daarom is het van belang dat de cd gebrand wordt op een langzame snelheid, en het liefst ook op cd's van goede kwaliteit. (Dit geld natuurlijk ook voor de brander).
Ook kun je er op letten dat de computer geen andere taken hoeft te doen tijdens het branden, bijv. screensaver uitzetten.
Als je de gelegenheid hebt kun je misschien eens proberen om de cd te branden op een andere computer?
Sorry maar dat er minder foutcorrectie is bij een volle cd, dat is dus fout.
Er is altijd foutcorrectie, op elke plaats evenveel.
Dat er op het einde van een cd/dvd meer fouten zijn is omdat de snelheid hier hoger ligt bij het branden.

Indien je nu echt wilt weten hoe je een dvd kunt testen na het branden, ga naar www.cdfreaks.com, ga naar het forum.
Daar vind je een beschrijving hoe dit moet.

Je weet dan of een dvd bij je brander past, of je langzamer moet branden, of de 100 dvd's die je hebt variabele kwaliteit hebben, etc

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/904884
http://www.cdrfaq.org/

There are 21-minute (80mm/3-inch), 74-minute, 80-minute, 90-minute, and 99-minute CD-Rs. These translate into data storage capacities of 184MB, 650MB, 700MB, 790MB, and 870MB respectively (see below for exact figures). See section (7-14) for more about 80mm CD-Rs, and sections  (3-8-1) and  (3-8-2) for notes on 80-, 90-, and 99-minute blanks. There used to be 63-minute CD-Rs, but these have largely vanished.

Typical 74-minute CD-Rs are advertised as holding 650MB, 680MB, or even 700MB of data. The reality is that they're all about the same size, and while you may get as much as an extra minute or two depending on the exact construction, you're not usually going to get an extra 30MB out of a disc labeled as 74-minute media. See section (3-8-3) for information on writing beyond a disc's stated capacity.

Folks interested in "doing the math" should note that only 2048 bytes of each 2352-byte sector is used for data on typical (Mode 1) discs. The rest is used for error correction and miscellaneous fields. This is why you can fit 747MB of audio WAV files onto a disc that holds 650MB of data.

It should also be noted that hard drive manufacturers don't measure megabytes in the same way that RAM manufacturers do. The "MB" for RAM means 1024x1024, but for hard drives it means 1000x1000. A data CD that can hold 650 "RAM" MB of data holds about 682 "disk" MB of data, which is why many CD-Rs are mislabeled as having a 680MB capacity. (The notion of "unformatted capacity" is a nonsensical myth stemming from early hard drives.)

Offline lizardman

  • Lid
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/17, 19:12:40 »
Citaat van: jan11000
Citaat van: lizardman
Zoals je aan de .iso file kunt zien past alles maar *net* op een 700 MB cd. Er is dus weinig ruimte voor foutcorrectie. Als er tijdens het branden een foutje ontstaat wordt die 'verbetert', en daar is ruimte voor nodig. Daarom is het van belang dat de cd gebrand wordt op een langzame snelheid, en het liefst ook op cd's van goede kwaliteit. (Dit geld natuurlijk ook voor de brander).
Ook kun je er op letten dat de computer geen andere taken hoeft te doen tijdens het branden, bijv. screensaver uitzetten.
Als je de gelegenheid hebt kun je misschien eens proberen om de cd te branden op een andere computer?
Sorry maar dat er minder foutcorrectie is bij een volle cd, dat is dus fout.
Er is altijd foutcorrectie, op elke plaats evenveel.
Dat er op het einde van een cd/dvd meer fouten zijn is omdat de snelheid hier hoger ligt bij het branden.

Indien je nu echt wilt weten hoe je een dvd kunt testen na het branden, ga naar www.cdfreaks.com, ga naar het forum.
Daar vind je een beschrijving hoe dit moet.

Je weet dan of een dvd bij je brander past, of je langzamer moet branden, of de 100 dvd's die je hebt variabele kwaliteit hebben, etc

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/904884
http://www.cdrfaq.org/

There are 21-minute (80mm/3-inch), 74-minute, 80-minute, 90-minute, and 99-minute CD-Rs. These translate into data storage capacities of 184MB, 650MB, 700MB, 790MB, and 870MB respectively (see below for exact figures). See section (7-14) for more about 80mm CD-Rs, and sections  (3-8-1) and  (3-8-2) for notes on 80-, 90-, and 99-minute blanks. There used to be 63-minute CD-Rs, but these have largely vanished.

Typical 74-minute CD-Rs are advertised as holding 650MB, 680MB, or even 700MB of data. The reality is that they're all about the same size, and while you may get as much as an extra minute or two depending on the exact construction, you're not usually going to get an extra 30MB out of a disc labeled as 74-minute media. See section (3-8-3) for information on writing beyond a disc's stated capacity.

Folks interested in "doing the math" should note that only 2048 bytes of each 2352-byte sector is used for data on typical (Mode 1) discs. The rest is used for error correction and miscellaneous fields. This is why you can fit 747MB of audio WAV files onto a disc that holds 650MB of data.

It should also be noted that hard drive manufacturers don't measure megabytes in the same way that RAM manufacturers do. The "MB" for RAM means 1024x1024, but for hard drives it means 1000x1000. A data CD that can hold 650 "RAM" MB of data holds about 682 "disk" MB of data, which is why many CD-Rs are mislabeled as having a 680MB capacity. (The notion of "unformatted capacity" is a nonsensical myth stemming from early hard drives.)
Nu ben je helaas nog vergeten te zeggen hoe het dan wel moet.
Hoe de cd te testen na het branden was niet het probleem vziw, maar meer hoe krijg je hem goed gebrand zonder dat ie bij het controleren fouten geeft....

Normaal wordt het advies gegeven de cd langzaam te branden ivm fouten.

Ik heb trouwens niet gezegd dat er minder foutcorrectie is bij een volle cd..???
Foutcorrectie heeft ruimte nodig, dat is alles wat ik zei.

Als dat niet klopt dan wil ik graag van je leren hoe het dan wel zit (in het nederlands als het kan).

*edit*

Okee heb een tijdje op de links die je gaf zitten lezen.
Waar het volgens mij dus op neer komt (voor gewone mensen) is dat je er achter moet zien te komen welke cd's (merk) het beste passen bij jouw hardware, en dan nog op welke snelheid.
Waarbij niemand je kan zeggen wat nou een goede cd voor jouw speler is en wat een goede snelheid is.
Voor wat betreft de foutcorrectie heb ik begrepen dat er geen extra ruimte wordt gebruikt, maar dat er een 'van te voren ingebakken' hoeveelheid ruimte voor beschikbaar is en dat deze ruimte niet groter of kleiner wordt.
Het is dus van belang om de goede soort (merk) cd in combinatie met de beste snelheid te vinden bij jouw specifieke hardware (brander, lezer).

Onder andere deze page was best verhelderend...alhoewel de twijfel er niet minder om wordt.:P http://club.cdfreaks.com/f33/media-faq-61943/
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jan11000

  • Lid
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/17, 21:39:30 »
Ubuntu cd kun je gewoon met de ubuntu test testen, of helemaal kopieren en zeker indien de checksum goed is.
Brassero geeft bij mij altijd een foutmelding van fout bij kontole, zit dus een fout in het programma.


Testen na het branden doe je met cdspeed, werkt ook onder linux.
Je krijgt 2 grafieken te zien, deze moeten zo lag mogelijk zijn.
Dan kun je zien:
of je langzamer moet branden,
of de media bij je brander past,
of de media wisselvallig is,
of de media goed leesbaar is(hoge snelheid),
etc

Meestal, bijna altijd moet je dvd's op halve snelheid dan wat op de dvd's staat, dus 16x op 8x.
Maar dit is dus niet altijd, per brander kan dit afwijken.
Dus daarom met cdspeed een grafiek malken, dan kun je dit direct zien, zonder te gokken wat het nu is.

Indien je merk dat de dvd weigert met spelen, dan zijn de dvd's super slecht, daarom dus het testen, en als je de dvd's lang wilt bewaren.

gerrit_v

  • Gast
problemen met desktop-cd van 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/20, 11:39:32 »
ik heb eens geprobeerd met een ander merk van cd's en nu is het vlekkeloos verlopen. bedankt voor de hulp