Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden  (gelezen 675 keer)

Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Gepost op: 2015/08/28, 10:37:14 »
Beste mensen,
Ik heb VLC 2.1.6 geïnstalleerd (Xubuntu 14.04.03) en dat geeft me problemen met televisiekijken. Op de VLC website zag ik dat inmiddels versie 2.2.1 wordt uitgeleverd. Met een grote knop om het te downloaden. Wanneer ik die aanklik komt er een voorstel een programma te starten. Het voorstel is het Softwarecentrum. Maar wanneer ik dat volg wordt vervolgens niks anders aangeboden dan de versie die ik al heb.
Hoe krijg ik de nieuwste VLC -versie gedownload en geïnstalleerd.

Bij voorbaat dankend,

pablo k

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/28, 12:20:06 »
Hallo Blokkendoos ,

eerst dien je via softwarecentrum VLC te deïnstalleren (verwijderen).

Daarna open je de terminal en typ :
sudo apt-get install gdebidruk enter en geef je wachtwoord in .
Download nu de .deb-package van VLC 2.2.1 en klik dan rechts op dit pakje in je downloadmap.
Selecteer dan gdebi om het pakket te installeren. (Belangrijk: rechtsklikken is nodig om gdebi te kunnen selecteren)
Wacht rustig af en volg de instructies op je scherm op.

Als alles klaar is kan je je nieuwste VLC gebruiken.

[Waarom niet via Softwarecentrum ? = dit centrum installeert enkel de beschikbare pakjes vanuit de pakketbron, dwz als in de bron een oude versie zit zal deze gebruikt worden en niet de nieuwste]

Succes!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/28, 14:43:46 »
Ik gebruik nu VLC version 2.1.6 Rincewind.

Op de site http://www.videolan.org/vlc/ staat versie 2.2.1 Ubuntu.

Als ik daar op klik,  opent  External Protocol Request.
Daarna druk ik op  Lauch Application.  Dan opent Ubuntu Software Center en begint de installatie.
(De optie Downloaden krijg ik dus niet)

Echter dan krijg ik versie 2.1.6 als ik VLC  opstart. Dus de versie die ik eerder al had.    :|

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/28, 17:36:11 »
@ Joshua Orbit
Citaat
Download nu de .deb-package van VLC 2.2.1
.
Ik zie een grote knop VLC downloaden. Wanneer ik die aanklik is de aanbevolen actie een toepassing starten. i.c. het softwarecentrum.
Pas ik dat nu aan met gdebi-gtk dan gebeurt er weinig.
Waar vind ik dus dat deb-pakketje. Ik vermoed dat dat aangeboden wordt maar ik zie geen mogelijkheid het te 'pakken'. Een rechtsklik op die knop en dan kiezen voor koppeling opslaan als... leidt ook weer naar die rare toepassing starten. Hoe krijg ik dat .deb-pakketje dus los van een toepassing opgeslagen??

Ga ik 'aanbevolen' verder dan start het softwarecentrum en wordt versie 2.1.6 weer geïnstalleerd, zoals ook HenkOegema ontdekt heeft

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/28, 20:37:56 »
De vraag is niet zozeer hoe, dank voor je uitleg Femke98 en Joshua Orbit, maar waar vind ik die deb. Onder de link van VLC ligt een href naar "apt://vlc".

Als je die knop klikt start er een rare toepassing die een voorkeur heeft voor Softwarecentrum. Ik heb geen idee welke andere toepassing ik daar kan opvoeren en waar ik die moet vinden voor apt://vlc.

In een ander geval dat ik hier als voorbeeld zal beschrijven had ik bij torrentbestanden dat de voorkeur op teksteditor stond en kon ik zelf nog wel bedenken dat daar Transmission moest komen. Die heb ik toen ook ingevuld en dat werkte. Maar hier (apt://vlc) geraak ik echt van het padje.
Bovendien ken ik genoeg andere gevallen waar ik op een download knop klik en dat ik dan daadwerkelijk ga downloaden. Dan eindigt een bestand ook in mijn downloadmap. Hier niet. Er komt waarschijnlijk wel iets naar me toe, maar door die rare toepassing starter kom je dan in het softwarecentrum en die gaat dan de oude/vorige versie installeren. Dat is niet wat ik wil.
Ik was dus heel blij met gDebi en dacht dat het wel zou gaan lukken. In die toepassingstarter heb ik dan ook inmiddels gdebi, gdebi-gtk en ook thunar opgevoerd. Maar het leidt tot niets.
Had ik een manier waarop ik inderdaad een deb-pakket in mijn downloadmap kreeg, dan kon ik verder.

m.v.g.

pablo k



Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/28, 21:20:28 »
maar waar vind ik die deb. Onder de link van VLC ligt een href naar "apt://vlc".
Er is geen deb.  :P

Apt://pakketnaam is een zogenaamde AptURL, een manier om via een webpagina software te installeren met de standaard pakketmanager, dus Ubuntu softwarecentrum (https://help.ubuntu.com/community/AptURL).

De Ubuntu-manier om een pakket te vinden met een nieuwere versie van bepaalde software is een PPA, http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PpaToevoegen

Bijvoorbeeld (eigen risico, het betreft een test-versie): https://launchpad.net/~videolan/+archive/ubuntu/stable-daily
sudo add-apt-repository ppa:videolan/stable-daily
sudo apt-get update
sudo apt-get install vlc
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/28, 22:07:07 »
TestCees hartelijk dank. Ga het morgen proberen om te zien of ik met de nieuwe versie van VLC wel weer televisie kan kijken.

Eigenlijk is die tekst op die knop bij VLC dus niet juist. Jammer.

pablo k

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/29, 11:28:54 »
Eh, dat heeft niet het gewenste effect. Ik heb VLC nu een aantal malen gedeïnstalleerd met en zonder tussendoor mijn systeem geheel af te sluiten. maar het stanza
Citaat
Code: [Selecteer]

sudo add-apt-repository ppa:videolan/stable-daily
sudo apt-get update
sudo apt-get install vlc
levert niet de laatste versie 2.2.1 maar telkens 2.1.6.

Ik zit vast....


Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/29, 13:01:26 »
Nieuwe kansen. Ik weet nu, dank Nero, waar ik een deb-pakketje kan vinden. Maar bij installatie, zowel met gDebi als met Softwarecentrum kreunt het over niet vervulbare afhankelijkheden. Toen getracht bijpassende vlc-nox eerst aan te brengen, maar die kreunt ook. Helaas.
Blijkbaar moet ik niet vooruit maar achteruit.

Weet iemand hoe het zit met het aanbrengen van de oudere VLC versie 2.0.1. Twoflower, want daarvan weet ik dat ik televisie kan kijken. Helaas zag ik die versie niet in de lijst van SNT, wel versie 2.0.3.
En ik heb ook al gezien dat die afhankelijkheidsfouten ziet met zijn/haar vlc-nox-versie.

Misschien is er nog iemand te vinden die een oplossing weet?

Met vriendelijke groet,

pablo k


Offline jolo

  • Lid
Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/29, 14:53:11 »
Wat voor een problemen heb je dan met als je met VLC 2.1.6 probeert tv te kijken? Heb je dan de beschikking over een externe – of interne digitale tv-kaart? Of probeer je tv kijken via het internet?

Voor een digitale tv-kaart in Ubuntu heb je in ieder geval pakket gnome-dvb-client nodig. Bijvoorbeeld
sudo apt-get install gnome-dvb-client [Enter]

Zenders zoek je dan via commando

Nederland scan -x0 /usr/share/dvb/dvb-t/nl-All  > channels.conf [Enter]

België scan -x0 /usr/share/dvb/dvb-t/be-All  > channels.conf [Enter]

Die -x0 zorgt ervoor dat alleen de niet gecodeerde zenders in die channels.conf worden opgeslagen.

Om tv kijken te starten
vlc channels.conf [Enter]

Zo ongeveer doe ik het met mijn interne digitale tv-kaart, in Ubuntu 14.04 met vlc 2.1.6. Ik heb er echter ook nog een Unity Launcher voor aangemaakt.

Echter voor een analoge tv-kaart kun je waarschijnlijk beter tvtime gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/29, 14:58:07 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/29, 16:41:30 »
Beste jolo, ik heb een interne kaart voor analoge tv. Ik keek er altijd meemet VLC op mijn ubuntu 12.04 LTS. Maar na vele aansporingen om toch vooral maar eens te upgraden naar 14.04 LTS heb ik de sprong gewaard in het vertrouwen dat het alleen maar beter kon worden. Helaas. Zoals hierboven gemeld kan ik met een Mint 13 op een usb-stick nog wel tv kijken. Maar het zou toch wel heel prettig zijn als ik zonder een omweg net als voorheen gewoon VLC kan starten en de juiste frequentie kan indienen voor vertrouwd tv-plezier.

Met vriendelijke groet,

pablo k

Re: Softwarecentrum vraag. Hoe VLC te upgraden
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/31, 09:21:54 »
@femke. Ik denk dat je gelijk hebt. Het grote verschil is vermoedelijk de VLC-versie. De televisiekaart is intern (pci), Mint staat op de stick. Ik krijg het idee dat jij het anders begrepen hebt.


Ondertussen vraag ik me af of het virtueel zou kunnen. Mint 13 of Ubutu 12.04 LTS in VirtualBox o.i.d. Ik vermoed van niet want dan moet de televisiekaart gevirtualiseerd worden toch?

Bedankt voor het meedenken.

pablo k