Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crapware  (gelezen 4035 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Crapware
« Gepost op: 2015/09/04, 18:11:17 »
De Consumentenbond heeft weer eens mooi aansprekend onderwerp gelanceerd. Alle PC's worden geleverd met veel crapware. Joh, serieus? Als ze nu eens wat promotie maakten voor Linux systemen. In het belang van de consument, lijkt mij. En die hebben echt geen crapware, want daar zijn wij zelf bij.

Maar dat doen ze niet. Maar goed, nou even serieus: soms denk ik: is dit soort persberichten alleen bedoeld als promotie bij deze bond? En bij een hele reeks andere partijen ook. Volgens mij soms wel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Crapware
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/04, 19:46:24 »
Een tabel met de resultaten van diverse fabrikanten: op tweakers.net
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Crapware
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/04, 19:55:38 »
Een tabel met de resultaten van diverse fabrikanten: op tweakers.net

Dat is het verhaal van de Consumentenbond, alleen nu even door Tweakers herschreven. PCM heeft er ook een artikel over geschreven. Lekker origineel zo, die twee.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Crapware
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/04, 19:58:30 »
In Amerika kun je tenminste crapware-vrije Windows-laptops bestellen in de officiële Microsoft Store. Haalt het niet bij Linux, maar het is in ieder geval beter dan mét al die crapware.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Crapware
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/04, 22:41:14 »
In Amerika kun je tenminste crapware-vrije Windows-laptops bestellen in de officiële Microsoft Store.
Tegen een meerprijs neem ik aan? Want "ze" lopen nu wel heel veel inkomsten mis.... (moeten "we" niet willen - want economie)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Crapware
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/04, 22:55:07 »
Ik zie crapware puur als een soort fabrieksfout, maar dan een moedwillige. Dat is ergens nog kwalijker.

Inmiddels worden daar in de US meer Chromebooks dan W**** laptops verkocht. Dat verbaasde me toch en dus zette ik een acht jaar oude laptop op Chromium met voor wat extra pep een SSD. Nou, dat is echt een heerlijk ding. Dus ik snap die verkopen nu wel. Lekker doorgaan maar met die crapware, heren fabrikanten. Jullie slachten de kip met de gouden eieren, vrees ik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Crapware
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/05, 08:59:53 »
Het probleem van een Windows is dat je puur een skelet koopt, een geraamte. Als Microsoft daar zelf software aan toevoegt is meteen het hek van de dam bij overheden (ook Amerika).

het grote verschil met Linux is dat je meteen bij Linux een volledig huis hebt met schier oneindig mogelijkheden al standaard meegeleverd. Dát kan Microsoft niet doen; wegens ze hebben die hoeveelheid niet. Nu wordt via de cloud mogelijkheden aangereikt, maar daarvoor dien je een excellente internetverbinding te hebben, wat in sommige landen een nadeel is. Met Linux kan je meteen een off-line kantoor opzetten zonder veel gedoe.

Mocht Microsoft ooit inzien dat de verkoop van een rammelend geraamte al eigenlijk volledig voorbij gestreefd is dan zou het voor hun al een pak beter uitzien.

Vandaar dat fabrikanten dat geraamte opsmukken met nutteloze software of crapware, om toch maar de illusie te wekken dat je out-of-the-box enorm veel met *hun* pc kan doen.
Linux dient enkel nog afspraken te maken met fabrikanten, maar die hun handen zijn al zwaar gebonden door de wurgcontracten met Microsoft; iets dat vroeger noodzakelijk werd gemaakt door de heren van Redmond.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crapware
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/05, 09:49:49 »
Om af te komen van meegeleverde crapware kan je Windows (of Linux) zelf installeren. Dit vraagt echter wel enige technische vaardigheid.

Een installatiemedium is te downloaden via www.microsoft.com/windows (of voor Ubuntu www.ubuntu-nl.org/download).

Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Crapware
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/05, 10:08:50 »
Tja Joris, de ellende is alleen dat die met Windows meegeleverde software niet voor niets crapware wordt genoemd. Het is in het algemeen pure rommel. Daar worden de fabrikanten door de makers van die crapware ook behoorlijk voor betaald. Het zijn honeypots, geldvangers, en meer niet.

Het hele gebeuren is het gevolg van een veel te ver doorgevoerd verdienmodel. Bij Linux is er geen verdienmodel. Dus valt daar probleemloos een compleet systeem te leveren.

Naar mijn idee is de tijd van het commerciële verdienmodel bij software een gepasseerd station. Of dit model door zijn enorme massa nog een paar extra stations weet door te rollen is een interessante vraag.

Verder zijn mensen ergens wars van gratis. Die willen betalen. Dat geeft ze het gevoel dat het verworvene hun eigendom is. Een soort gevoel van veiligheid. Eigenwaarde speelt ook een rol. Een Chromebook kopen, OK. Een Linux systeem op een wat oudere PC zetten? Brrr.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Crapware
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/05, 10:30:31 »
Om af te komen van meegeleverde crapware kan je Windows (of Linux) zelf installeren.
Klinkt leuk, maar wanneer de installer in de BIOS zit (Lenovo), dan heb je bij Windows een probleem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Crapware
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/05, 10:33:58 »
Tja Joris, de ellende is alleen dat die met Windows meegeleverde software niet voor niets crapware wordt genoemd. Het is in het algemeen pure rommel. Daar worden de fabrikanten door de makers van die crapware ook behoorlijk voor betaald. Het zijn honeypots, geldvangers, en meer niet.
Precies ja, noem het beestje bij zijn naam: het is ROMMEL.

Je ziet het overigens ook met smartphones. Ook die worden helemaal volgestouwd met dingen die alleen maar verwarrend zijn. Bv op een Samsung telefoon, heb je 2 browsers en 2 mediaviewers. Eentje van android zelf en de ander is een eigenbaksel. Blijkbaar mogen ze het android-origineel niet verwijderen, dus de gebruiker moet telkens een zeer vreemde keuze maken, die snapt er niks van. En bovendien moet je die keuze elke keer maken (je kunt het niet ter plekke permanent maken, want ja, waarom zou je het voor de gebruiker makkelijk maken?).

En laatst moest ik een zaklamp installeren op mn Samsung. Blijkt dat deze toegang *moet* hebben tot zo ongeveer alles op de telefoon: contacten, netwerkverbindingen, de hele flikkerseboel. Toch maar geinstalleerd (had toen geen tijd om iets anders te zoeken). En ja hoor: zet je dat zaklampding aan, dan krijg je de ene na de andere advertentie om je oren geslingerd. Te walgelijk voor woorden dit soort praktijken. En waarom zit zoiets basaals niet in android zelf?
(dit zal een van de redenen zijn waarom ik binnenkort Ubuntu Touch ga verwelkomen)

Citaat
Verder zijn mensen ergens wars van gratis. Die willen betalen.
Het ironische is dat áls ze gaan betalen (Windows), ze dan ook iets krijgen waar ze niet om vragen. En als ze niks betalen (Linux) dan krijgen ze precies wat ze willen. Hoe ironisch. Hoe paradoxaal.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Crapware
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/05, 10:52:08 »
Citaat
Verder zijn mensen ergens wars van gratis. Die willen betalen.
Het ironische is dat áls ze gaan betalen (Windows), ze dan ook iets krijgen waar ze niet om vragen. En als ze niks betalen (Linux) dan krijgen ze precies wat ze willen. Hoe ironisch. Hoe paradoxaal.

 :o Daar sla je wel de spijker op zijn kop!

Ik wacht met smart op een telefoon met een open source systeem. Mijn mooie telefoon zit eveneens vol crapware.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Crapware
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/05, 11:06:31 »
Tja Joris, de ellende is alleen dat die met Windows meegeleverde software niet voor niets crapware wordt genoemd. Het is in het algemeen pure rommel. Daar worden de fabrikanten door de makers van die crapware ook behoorlijk voor betaald. Het zijn honeypots, geldvangers, en meer niet.
Precies ja, noem het beestje bij zijn naam: het is ROMMEL.

Je ziet het overigens ook met smartphones. Ook die worden helemaal volgestouwd met dingen die alleen maar verwarrend zijn. Bv op een Samsung telefoon, heb je 2 browsers en 2 mediaviewers. Eentje van android zelf en de ander is een eigenbaksel. Blijkbaar mogen ze het android-origineel niet verwijderen, dus de gebruiker moet telkens een zeer vreemde keuze maken, die snapt er niks van. En bovendien moet je die keuze elke keer maken (je kunt het niet ter plekke permanent maken, want ja, waarom zou je het voor de gebruiker makkelijk maken?).

En laatst moest ik een zaklamp installeren op mn Samsung. Blijkt dat deze toegang *moet* hebben tot zo ongeveer alles op de telefoon: contacten, netwerkverbindingen, de hele flikkerseboel. Toch maar geinstalleerd (had toen geen tijd om iets anders te zoeken). En ja hoor: zet je dat zaklampding aan, dan krijg je de ene na de andere advertentie om je oren geslingerd. Te walgelijk voor woorden dit soort praktijken. En waarom zit zoiets basaals niet in android zelf?
(dit zal een van de redenen zijn waarom ik binnenkort Ubuntu Touch ga verwelkomen)

Citaat
Verder zijn mensen ergens wars van gratis. Die willen betalen.
Het ironische is dat áls ze gaan betalen (Windows), ze dan ook iets krijgen waar ze niet om vragen. En als ze niks betalen (Linux) dan krijgen ze precies wat ze willen. Hoe ironisch. Hoe paradoxaal.
O dat is mooi om te lezen,die zaklamp wou ik ook installeren,maar kon dat niet vanwege te lage androidversie.Gelukkig ontsnapt aan die reclame.. =D
« Laatst bewerkt op: 2015/09/05, 11:13:30 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: Crapware
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/05, 11:14:25 »
Verder zijn mensen ergens wars van gratis. Die willen betalen.
Ooit op een computerbeurs - toen Canonical nog gratis cd's gaf - de vraag gekregen of wij (ubuntu-be) een sekte waren, dat wij zo maar gratis een OS uitdeelden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crapware
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/05, 11:22:50 »
Het ironische is dat áls ze gaan betalen (Windows), ze dan ook iets krijgen waar ze niet om vragen. En als ze niks betalen (Linux) dan krijgen ze precies wat ze willen. Hoe ironisch. Hoe paradoxaal.
Of je betaalt iets meer en neemt een Apple, goedkoop is soms duurkoop. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Crapware
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/05, 11:33:21 »
Die Apple's leggen het in de US trouwens ook helemaal af tegen de Chromebooks! Maar je hebt daar inderdaad geen crapware.

Uit mijn artikel over Chromium OS (preview) in het komende septembernummer van de Nieuwsbrief van Helpmij.nl:


De Chromebook heeft een browser die met vrijwel alle websites uit de voeten kan. Je kan prima je Chromebook delen met iemand anders.
Alles staat immers online, hij of zij logt in onder het eigen account en jouw persoonlijke bestanden zijn onzichtbaar & veilig. Dat is bij een iPad niet. Dan verder, doordat alles online staat, kan je altijd en overal verder werken. Dat is ook erg handig.
Verder is het gemis van een echt toetsenbord (we praten weer even over de iPads) toch wel een serieus gemis.


Van een mooi bord kan je niet altijd lekker eten.

Die Nieuwsbrief komt zondagavond laat uit. Met ook een nieuwe aflevering over GIMP en het jubileumnummer 100 van het Full Circle tijdschrift.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/05, 11:36:30 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Crapware
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/05, 12:59:29 »
Ik haal mijn pc's en notebooks hier vandaan:

http://www.tuxedocomputers.com/index.php


Let op, wel de toetsenbord indeling op US international zetten bij notebooks. Site is volledig in het Duits, maar zo moeilijk is het niet.

Heb er goede ervaringen met garantie, levertijden en deskundigheid van personeel bij vragen (zowel Engels als Duitstalig (ik ben beide talen machtig)).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Crapware
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/05, 13:35:07 »
O dat is mooi om te lezen,die zaklamp wou ik ook installeren,maar kon dat niet vanwege te lage androidversie.Gelukkig ontsnapt aan die reclame.. =D
Er zullen vast wel android-zaklampen zijn die *niet* al je hebben en houwen naar het duivelse internet sturen, maar dat is ff zoeken denk ik....

Re: Crapware
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/05, 15:45:51 »
En iedere keer kijken of die het doet ja of nee,shit weer eentje die het doet..Want het is gewoon bij elke app hetzelfde,zelfs een app van de Lidl wil dat nog..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crapware
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/05, 18:04:13 »
Er zullen vast wel android-zaklampen zijn die *niet* al je hebben en houwen naar het duivelse internet sturen, maar dat is ff zoeken denk ik....
F-Droid.org bevat uitsluitend gecontroleerde (open source) apps voor Android vast ook Flashlights.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Crapware
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/05, 18:15:38 »
Er zullen vast wel android-zaklampen zijn die *niet* al je hebben en houwen naar het duivelse internet sturen, maar dat is ff zoeken denk ik....
F-Droid.org bevat uitsluitend gecontroleerde (open source) apps voor Android vast ook Flashlights.
Yes, tnx, hier kan ik wat mee!

Re: Crapware
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/05, 20:04:39 »

Precies ja, noem het beestje bij zijn naam: het is ROMMEL.

Je ziet het overigens ook met smartphones. Ook die worden helemaal volgestouwd met dingen die alleen maar verwarrend zijn. Bv op een Samsung telefoon, heb je 2 browsers en 2 mediaviewers. Eentje van android zelf en de ander is een eigenbaksel. Blijkbaar mogen ze het android-origineel niet verwijderen, dus de gebruiker moet telkens een zeer vreemde keuze maken, die snapt er niks van. En bovendien moet je die keuze elke keer maken (je kunt het niet ter plekke permanent maken, want ja, waarom zou je het voor de gebruiker makkelijk maken?).

>stukje afgeknipt< ....

Het is maar, een gewone Chinese smartphone (geen kopie, geen namaak; gewoon echte sh*t) heeft een cleane Nexus 5 ROM aan boord met een aangepaste kernel. Deze telefoons werken prima, geen of weinig verschil met de regerende fleat van merken. Ik bedoel maar: je doet het jezelf aan hoor ..... je kan prima via DX of Howsea aan toptelefoons geraken met een cleane Android ROM.

Maar men koopt liever mainstream .....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Crapware
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/06, 00:15:33 »
Nou heb ik al vele chinese goedkope smartphones voorbij zien komen op fok.nl,waar iemand ze test,maar er is altijd wel iets op aan te merken als zijnde slecht.Of hij is goed stevig gebouwd,maar de software werkt niet lekker of het is andersom.Echt goede zijn het nooit..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Crapware
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/06, 06:11:26 »
Nou heb ik al vele chinese goedkope smartphones voorbij zien komen op fok.nl,waar iemand ze test,maar er is altijd wel iets op aan te merken als zijnde slecht.Of hij is goed stevig gebouwd,maar de software werkt niet lekker of het is andersom.Echt goede zijn het nooit..
Toch leert *mijn* ervaring anders; het is nu al 2.5 jaar dat ik met een POMPW89 doe en buiten wat cosmetische schade doet ie het nog prima hoor. De reservebatterij heb ik nooit nodig gehad, en de touchscreen doet het perfect. Kijk hier maar even (klik hier) voor meer info en prijzen.

Je hebt zelfs een betere garantie dan bij de gewone merken. Ik wil maar zeggen: op die telefoon stond 0% crapware op én zelfs een Android-app die een zaklamp van je smartphone maakt zonder narigheid.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Crapware
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/06, 10:23:23 »
Ik zie daar geen pomp bij staan.Wel Elephone en die is kort geleden getest en wel de laatste type(8000),en wel goede dingen,maar over het algemeen toch net niet.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.