Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken  (gelezen 2742 keer)

Karel V

  • Gast
hey,

Ik ben nieuw in de linux wereld (ben er mee begonnen begin dit jaar voor mijn studies, maar zo min mogelijk gebruikt), en heb enkele vraagjes om mijn ubuntu gebruik aangenamer te maken, en er zo meer mee te werken.

Ik heb ubuntu 8.10 geïnstalleerd op mijn laptop (sony vaio), maar wanneer ik mijn headset aansluit blijft er geluid komen uit mijn laptop boxen, wat ik niet wil. Hoe kan ik dit oplossen?

Een ander probleem dat ik heb is dat mijn beeld flikkert bij het afspelen van filmpjes. Dit en het vorige zijn mijn 2 grote ergernissen ivm ubuntu.

Verder blijft er na het afsluiten soms 'acpid exiting' staan, wat tamelijk irritant is, hoewel in de pc dan gewoon met de powerknop uitzet. Is er een mogelijkheid dit op te lossen?

Ook zou ik het handig vinden als iemand mij kan uitleggen hoe ik gedownloade files kan installeren. Het gaat hier dan om dingen die niet in dat geintegreerde ding -sry, ben de naam vergeten- te vinden zijn zoals BlueJ, java (?), enz...

Alvast bedankt.

Mvg,
Karel

Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/15, 14:33:07 »
Welkom ;)

- je probleem betreft geluid: dubbelklik op het luidsprekericoon rechtsboven, en mute het geluid van de boxen.
- het flikkerende beeld: staan de visuele effecten soms aan?
- als er 'acpid exiting' blijft staan, is er wat mis met ACPI, de energiebeheerder. Ik weet niet zo snel een oplossing voor dit.
- de naam van het geintegreerde ding is Pakketbeheerder :P Je moet maar zo min mogelijk gedownloade bestanden installeren. Dat kan fout lopen met de package manager. Java zit overigens in de softwarebronnen. BlueJ is een jar-bestand zo te zien, dus die moet je open door erop te dubbelklikken.
Als je zelf Linuxsoftware downloadt, download dan een .deb-bestand. Een .deb-bestand is een pakketarchief, en kan geïnstalleerd worden door het te openen en op Installeren te drukken.

Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/15, 14:33:19 »
je kan het meeste wel in synpatic vinden (Systeem->Beheer)

Ik zou je willen aanraden om de handleiding van Pjoter door te lopen.
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Voor je probleem met het geluid, klik met de rechtermuisknop op het geluid rechtsboven.
Kies Volume regeling openen en speel wat met alle metertjes.
Verder weet ik het niet uit te leggen aangezien het bij mij wel meteen werkt.
Misschien krijg je straks een tip.

Beeld flikkeringen. Dit kan omdat je niet alles in de handleiding (hierboven) hebt gedaan.
Maar kan ook komen door compiz zet deze eens uit.
Systeem->Voorkeuren->Uiterlijk kies tabblad Visuele effecten en kies voor geen.

Suc6

Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/15, 14:44:05 »
Die handleiding is niet perse nodig, hoor. Het kan komen door een slechte driver (ATI), of door Compiz.

Offline track

  • Lid
Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/15, 14:53:46 »
Een derde reden voor flikkerende filmpjes kan ook de flash-drijver zijn, mits het speciaal bij youtube gebeurd (bij andere dus niet).
-> http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37688
Voor dat probleem is er voorlopig nog niet altijd een oplossing.

track

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/15, 18:56:30 »
Hallo

Kijk even of je de optie headphone jack sense bij tab schakelaars, in je geluidsmixer hebt staan en vink die even aan. Open anders even de voorkeuren van  je mixer en kijk of je hem kunt toevoegen.

Is die optie er helemaal niet?  Post hier dan even de output van je alsa-base;
cat /etc/modprobe.d/alsa-base
of liever; alleen even de regel waar ongeveer dit;
options snd-hda-intel model=.....
in staat

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/16, 16:57:36 »
Wat geluid betreft: meestal is er een lipje in de mini-jack. Die wordt bij insteken ingedrukt waardoor de andere speakers worden uitgeschakeld. Is dus vaak mechanisch.

DarkEra

  • Gast
Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/16, 17:01:57 »
Daar heb ik mijn twijfels over mcgyver. Ik heb zelf ook dat probleem dat ik zowel geluid krijg uit mijn laptop speakers als mijn hoofdtelefoon tegelijkertijd. Dus zou dit ergens geconfigureert moeten worden in de bestanden. Maar waar......?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bij aanstuiten headset blijft er geluid uit boxen komen + andere zaken
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/16, 18:13:49 »
Toch heeft mcgyver ergens wel gelijk, in de normale audio wereld en in sommige
laptops werkt dat inderdaad zo.
Maar behalve een eenvoudig lipje is er ook wel een soort miniatuurschakelaartje in
die jack socket. En daar is vaak de Jack Sense op van toepassing

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >