Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitbreiden geheugen  (gelezen 4635 keer)

Offline yJi

  • Lid
uitbreiden geheugen
« Gepost op: 2019/03/23, 19:48:53 »
Dacht dat dat zo klaar zou zijn.
Wou even mijn geheugen van 4 GIB RAM uitbreiden met een nieuwe 4 GIB Ram.
Dus netjes de boel los geschroefd er voorzichtig afgehaald en dan de nieuwe 4 GIB module in het vrije slot erbij geplaatst.
De zaak weer netjes afgewerkt en vervolgens opgestart...en toen ging de BTO wel aan maar vervolgens totaal geen beeld.

Heb de nieuwe module weer uit gehaald en mijn BTO doet het weer.
Enig idee waarom dit zo is na het bijplaatsen van de extra DIMM DDR3 1333 MHZ , de BTO niets meer doet?
Deze nieuwe module is van Corsair.
De andere is van Team Elite 1600.
 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

swake

  • Gast
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/23, 20:18:18 »
Kunnen verschillende oorzaken zijn .
Geheugenmodule niet goed vastgeklikt .
Achtergelaten vingerafdrukken op contactpunten van de module .
Ontbrekend contactpunt
Hoekje afgebroken
Waren er beepjes te horen bij het opnieuw aanzetten als de module bijgeplaatst was ?

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/23, 21:07:06 »
Kunnen verschillende oorzaken zijn .
Geheugenmodule niet goed vastgeklikt .
Achtergelaten vingerafdrukken op contactpunten van de module .
Ontbrekend contactpunt
Hoekje afgebroken
Waren er beepjes te horen bij het opnieuw aanzetten als de module bijgeplaatst was ?

Geheugenmodule zat er wel goed in en vingerafdrukken op de contactpunten van de module ik heb er niet aangezeten.
Ontbrekend contactpunt dat moet je dan toch zien en er was ook geen hoekje afgebroken.

Neen, ook geen beepjes bij het opnieuw aanzetten na de bijplaatsing van de module, alleen maar een zwart scherm, ook geen geluid.
Ga het morgen even opnieuw bezien.

Heb het nodig voor mijn borduurprogramma.

Bedankt zover.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline koos4401

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/23, 21:48:37 »
Twee vragen:
Start de Clevo-machine (=BTO neem ik aan) wél op op een USB- / DVD-iso?
Zijn de twee geheugens ( 4 GIB RAM uitbreiden met een nieuwe 4 GIB Ram.) compatibel qua timing? https://nl.wikihow.com/RAM-geheugen-op-een-pc-uitbreiden Let vooral op punt 6 van deze link!
Ik weet er verder weinig van, maar deze vragen zullen de echte deskundigen toch beantwoord willen zien.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

swake

  • Gast
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/23, 22:24:38 »
Geen beepjes en zwart scherm
Geen vingerafdrukken of ontbrekend contactpunt(en) of hoekje af .
Dat laat mij het meest in de richting denken van niet goed ingeduwde en vastgeklikte module in de geheugenbank . Heb je een klikje gevoeld bij het plaatsen . Wanneer je geen klikje gevoeld hebt (haakjes) zat de module niet vast wat ook een zwart scherm veroorzaakt .
Bekijk eens deze video

https://youtu.be/8twJCIRjq3U


Offline jolo

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/24, 09:34:58 »
Check ook welk geheugen er nu inzit
sudo dmidecode -t 17 [Enter]

Het beste is namelijk gelijkwaardig geheugen bij te plaatsen. Bij voorkeur ook hetzelfde merk. Check de maximale hoeveelheid werkgeheugen
sudo dmidecode -t 16 [Enter]

Laat eventueel het nieuw aangeschafte geheugen testen, door de leverancier.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/24, 14:04:08 »
Check ook welk geheugen er nu inzit

Team-Elite-1600
Het beste is namelijk gelijkwaardig geheugen bij te plaatsen. Bij voorkeur ook hetzelfde merk. Check de maximale hoeveelheid werkgeheugen

Ja, vaker gehoord maar mijn leverancier zegt dat dat niet hoeft???

Laat eventueel het nieuw aangeschafte geheugen testen, door de leverancier.

Dat lijkt dus geen zin te hebben, de leverancier leverde  DIMM DDR3 1333MHz van CORSAIR
De totale geheugen capaciteit is 64GiB.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/24, 14:14:25 »
Kunnen verschillende oorzaken zijn .
Geheugenmodule niet goed vastgeklikt .
Achtergelaten vingerafdrukken op contactpunten van de module .
Ontbrekend contactpunt
Hoekje afgebroken

Maximum waarde int.geheugen wat het moederbord kan hebben gehaald kan ook nog.
Voor je uit gaat breiden altijd even kijken wat de max van je moederbord is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/24, 15:55:44 »
Maximum waarde int.geheugen wat het moederbord kan hebben gehaald kan ook nog.
Voor je uit gaat breiden altijd even kijken wat de max van je moederbord is.
In mijn BTO is 16GB het maximum..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/24, 16:03:51 »
Maximum waarde int.geheugen wat het moederbord kan hebben gehaald kan ook nog.
Voor je uit gaat breiden altijd even kijken wat de max van je moederbord is.
In mijn BTO is 16GB het maximum..........

Volgens terminal dit dus:
 
[sudo] wachtwoord voor anajnovy:         
# dmidecode 3.1
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 2.8 present.

Handle 0x001D, DMI type 16, 23 bytes
Physical Memory Array
   Location: System Board Or Motherboard
   Use: System Memory
   Error Correction Type: None
   Maximum Capacity: 64 GB
   Error Information Handle: Not Provided
   Number Of Devices: 2

anajnovy@anajnovy-W54-W94-W955TU-T-C:~$
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/24, 16:09:29 »
Moet de module er zo in zoals het geleverd is?
Dan past het er bij mij dus niet in, ik moest de module omdraaien.

Dat heb ik in het verleden nooit meegemaakt.
Mogelijk kan dat dus de reden zijn dat het daarom niet werkt bij mij.
Ook de wel werkende module van Team-Elite werkte na aanbrengen van de nieuwe module ook niet meer.

Nu dus wel weer.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/24, 16:10:45 »
Doe eens een test met alleen het nieuwe geheugen op de plaats van het originele geheugen.
Start het dan normaal op?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/24, 17:09:51 »
Doe eens een test met alleen het nieuwe geheugen op de plaats van het originele geheugen.
Start het dan normaal op?

Ga eerst dinsdag even vragen bij de leverancier hoe de geheugenmodule erin hoort te passen.
Nog eens weer 16 schroefjes moeten losdraaien om de gehele achterkant eraf te halen, daar wacht ik wel even mee nu.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/24, 17:23:08 »
Het plaatsen van een geheugenmodule is een handigheidje.
Het tweede geheugenslot is nog nooit gebruikt en het vereist daarom wat verticale druk om de module goed in de connector te plaatsen.
Wellicht ben je iets te voorzichtig.
Alles met mate, uiteraard.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

swake

  • Gast
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #14 Gepost op: 2019/03/24, 18:36:13 »
Citaat
Nog eens weer 16 schroefjes moeten losdraaien om de gehele achterkant eraf te halen, daar wacht ik wel even mee nu.
16 schroefjes . Waar haal jij die allemaal vandaan ? Ik heb al een klein vermoeden waarom jij zwart beeld hebt .

Offline EvC

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/24, 21:49:53 »
Het betreft waarschijnlijk een notebook workstation (gezien haar eerdere bijdragen).
Mechanisch is dat anders / degelijker gebouwd dan het gemiddelde.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline jolo

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/25, 06:41:07 »
Wellicht is het toch beter om in dit topic te melden, om welk model BTO het gaat. Is het wellicht deze uit een topic van 2015 UEFI-modus BTO 15CL07. Volgens de website van BTO  https://bto.eu/product-archief/bto-v-book-15cl07/ kan daarin maximaal 8GB DDR3L. Deze kan mogelijk niet gebruikt worden in combinatie met DDR3. Want DDR3L draait op 1,35 Volt en DDR3 draait op 1,5 Volt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline EvC

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #17 Gepost op: 2019/03/25, 15:19:12 »
Daar heb je een goed punt, jolo!
Het kan zomaar zijn dat de leverancier zich heeft vergist.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #18 Gepost op: 2019/03/30, 17:26:44 »
Wellicht is het toch beter om in dit topic te melden, om welk model BTO het gaat. Is het wellicht deze uit een topic van 2015 UEFI-modus BTO 15CL07. Volgens de website van BTO  https://bto.eu/product-archief/bto-v-book-15cl07/ kan daarin maximaal 8GB DDR3L. Deze kan mogelijk niet gebruikt worden in combinatie met DDR3. Want DDR3L draait op 1,35 Volt en DDR3 draait op 1,5 Volt.

Ja @Jolo, hier zit inderdaad DDR3L in daarom draait dus de Corsair module helemaal niet omdat die dus geen DDR3L versie is.
't Heeft wel even geduurd hoor, want eerst heb ik de module laten testen en de hardware uitdraai ook meegenomen, maar jammer genoeg staat dit ook niet in de hardware uitdraai.

Heb het nog wel weer geprobeerd na de test van de leverancier, omdat de module wel goed is maar ja de codering DDR3L staat er dus niet op.
Jammer dat mijn leverancier dat dus ook niet in de gaten had, nu maar zoeken naar een Team Elite 1600 DIMM DDR3L 4GB voor een gunstige prijs.

Werk dus nu nog steeds op de 4GB van Team Elite 1600.



Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #19 Gepost op: 2019/03/30, 18:37:09 »
Een DIMM van Team Elite is lastig te vinden (en hoeft ook niet persé dat merk te zijn). Wel deze Kingston.

Je kunt ook eerst even met hun bellen als je dat prettig vindt.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline jolo

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #20 Gepost op: 2019/03/30, 20:25:26 »
't Heeft wel even geduurd hoor, want eerst heb ik de module laten testen en de hardware uitdraai ook meegenomen, maar jammer genoeg staat dit ook niet in de hardware uitdraai.
In principe zou het eerste commando van Reactie #5 de juiste info behoren te geven. Namelijk bij Type.   
 
Het meest voor de hand lijkt die DDR3 geheugenmodule bij je leverancier te ruilen voor een DDR3L.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #21 Gepost op: 2019/04/02, 18:55:03 »

Het meest voor de hand lijkt die DDR3 geheugenmodule bij je leverancier te ruilen voor een DDR3L.

De leverancier heeft het ook niet op voorraad en wil het daarom ook niet ruilen.

Vraag me ook af na nog geen 4 jaar of ik deze BTO wel wil houden. Binnen twee jaar verloor ik al letters op mijn toetsenbordje en dit viel dus ook niet onder de garantie. Plus elke keer dertien schroefjes/boutjes te verwijderen om alleen al het geheugen en de ssd-schijf te veranderen. Twee van die dertien schroefjes/bouten willen nu ook niet meer. Ook al een scheurtje in de bovenkant van mijn BTO aan de zijkant van het toetsenbordje terwijl ik niets met geweld heb gedaan.  Ook de aan/uit knop werkt ook al niet meer zoals het 3 jaar nog wel goed deed.

Terugkijkende was ik toch met mijn oude BENQ een heel stuk beter af. Nu gaat de ombouw wel hier en daar stuk maar de R31E heeft het toch wel veel langer volgehouden dan mijn BTO heeft gedaan.  De BENQ in februari 2006 gekocht, die doet nog steeds naar wat het aan kan. 

De BTO probleempjes kwamen al binnen de eerste twee jaar, den k erover om een Compaq te gaan aanschaffen, alleen staat daar dan wel weer Windows 10 op. De BTO had wel voor dat het zonder systeem kon worden gekocht.

Heb de Compaqs gezien bij mijn vriendin, de eerste heeft het al lang uitgehouden en werkt eigenlijk nog steeds wel, en de tweede heeft ze in 2012 gekocht . Nu ook al weer 7 jaar zonder problemen met 500 GB harde schijf en 4 GB geheugen.

Ook onder HP  nog steeds betrouwbaarder dan mijn BTO nu is. Ook wel jammer dat BENQ geen computers/notebooks meer heeft.
 
« Laatst bewerkt op: 2019/04/02, 18:58:41 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #22 Gepost op: 2019/04/02, 23:10:39 »

Het meest voor de hand lijkt die DDR3 geheugenmodule bij je leverancier te ruilen voor een DDR3L.

De leverancier heeft het ook niet op voorraad en wil het daarom ook niet ruilen.

Dan gewoon geld terug. Simpel.

Heb het nog wel weer geprobeerd na de test van de leverancier, omdat de module wel goed is maar ja de codering DDR3L staat er dus niet op.
Jammer dat mijn leverancier dat dus ook niet in de gaten had

Hij had het zelf niet in de gaten en heeft je daarom niet het product geleverd waar je om vroeg. Zijn fout. Reden genoeg om de koop te ontbinden en daar kan hij niet anders als in mee gaan. En dus geld terug.  ^-^
Consumentenbescherming heet dat.  ;)
Succes.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/02, 23:12:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #23 Gepost op: 2019/04/03, 19:14:06 »
Ook onder HP  nog steeds betrouwbaarder dan mijn BTO nu is.

Behalve de drie HPs in mijn ondertekening (6-13 jaar oud) heb ik er nu nog een, ook een jaar of 8. Er is er geen een met mechanische of andere problemen. Enfin mijn laatste aanwinst mist een toets, en de harde schijf was op, maar die komt van een school.

Vooral de oudste, de NC6120 en de Elitebook, zijn onverwoestbaar. En slikken alle mogelijke Linuxen zonder zeuren, qua drivers.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline yJi

  • Lid
Re: uitbreiden geheugen
« Reactie #24 Gepost op: 2019/04/04, 10:21:09 »
@Partyrabbit; Nee, dat is alleen maar zo wanneer je het ook juist hebt gevraagd.
Ondanks de wisseling van de SSD schijven heb ik niet eens gezien dat er wel heel klein DDR3L opstaat.
Want dan had ik om zo een geheugenmodule gevraagd en niet om een SODIMM geheugenmodule.

Ik had beter op moeten letten. Dat BTO daarvoor weer koos staat dan nog wel op de aankoop aanbieding, maar ook dat wist ik ook niet meer.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro