Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veiligheid Java  (gelezen 789 keer)

Veiligheid Java
« Gepost op: 2013/04/21, 06:38:26 »
Ik lees steeds meer dat Java op je computer beter kan worden verwijderd, in verband met de veiligheid.

Op mijn windows computer heb ik dit al verwijderd, en ik mis het nog steeds niet.

Opmijn Ubuntu computer heb ik echter OpenJDK Java geinstalleerd. Is dit ook een risico voor de veiligheid, en kan k dat ook beter verwijderen?
Zou vervelend zijn, omdat ik enkele java programma's gebruik, zoals GPSPrune, Yed en Sweethome3d.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Veiligheid Java
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/21, 06:50:23 »
Ja java is onveilig. Je maakt een website open en je bent gehackt, dus je hoeft niks te doen.

Je kan het op verschillende manieren gebruiken.
1
Verwijderen, dit is het beste.
2
installeren, maar in je web browser java uitzetten, java scripts is wat anders en dit aan laten staan.
3
Indien je toch java nodig hebt met internetten, dan een 2e browser installeren, die wel java ondersteund, maar deze alleen gebruiken op die site die dat nodig heeft, dus normaal je gewone browser gebruiken, waar java niet werkt.

Daarom in je web browser, noscript en adblock installeren, hier wordt veel rotzooi tegen gehouden.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/21, 07:00:20 door jan11000 »

Offline joop905

  • Lid
Re: Veiligheid Java
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/21, 08:53:17 »

Re: Veiligheid Java
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/21, 09:00:26 »
ik heb java gewoon aan staan, ik bedoel; hoe groot is de kans nou dat er iets gebeurt?

Re: Veiligheid Java
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/21, 11:05:45 »
Ik heb hem hier ook gewoon aanstaan op het systeem, voornamelijk omdat ik 3 programma's heb die Java vereisen (helaas). Is wel OpenJDK 7.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Veiligheid Java
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/21, 11:33:46 »
Java is intrinsiek onveilig. Gewoon bij je browser plugin java disablen. (via add-ons-->plugins.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Veiligheid Java
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/21, 11:50:52 »
Indien je toch java nodig hebt met internetten, dan een 2e browser installeren, die wel java ondersteund, maar deze alleen gebruiken op die site die dat nodig heeft, dus normaal je gewone browser gebruiken, waar java niet werkt.
Goede tip.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Veiligheid Java
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/21, 12:43:30 »
Meer info over beveiligen:

http://security.nl/frontpage
Security Now elke week uitzending op YouTube.
http://www.jupiterbroadcasting.com/     techsnap/(en linux action) show geeft ook veel info, ook elke week uitzending.
http://www.heise-security.co.uk/

Re: Veiligheid Java
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/21, 12:48:30 »
security.nl? Die WC-eend-website? Nou, nee bedankt jan. Vond je vorige tip over een 2e browser toch beter :)

Re: Veiligheid Java
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/21, 18:04:42 »
Ik begrijp dat ik geen java moet gebruiken bij het internetten.

Echter, de programma's welke ik beschreef: GPSPrune, Yed en Sweethome3d, dat zijn .JAR bestanden, welke ik opstart via OpenJDK Java.

Deze programma's werken niet vanuit internet, maar zijn bestanden welke ik op de computer heb staan.

Mijn vraag was eigenlijk, kan het kwaad dat ik hiervoor OpenJDK Java heb geinstalleerd, of is het ook verstandiger om OpenJDK Java te deinstalleren, en andere programma's te gaan gebruiken?

alcmaer

  • Gast
Re: Veiligheid Java
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/21, 19:04:29 »
Als je Java alleen offline gebruikt, dus in je browser(s) hebt uitgeschakeld, loop je geen risico.

Re: Veiligheid Java
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/21, 19:51:07 »
Oke,
Sweethome3D kan ik ook gewoon uit software-center installeren.
Yed kan ik ook gewoon downloaden, maar dan heb ik een .sh bestand en  ik moet nog uitvissen hoe ik dat opstart.
Blijft over GPSPrune. Ik heb al een aantal alternatieven gevonden in software-center.

Ik ga die maar eens downloaden en uittesten, wat voor mij bruikbaar is.
Dan kan ik java er helemaal afgooien.

Bedankt voor jullie informatie.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Veiligheid Java
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/21, 20:01:23 »
security.nl? Die WC-eend-website? Nou, nee bedankt jan. Vond je vorige tip over een 2e browser toch beter :)
Er wordt overal onzin en goede dingen verteld, daar zul je zelf doorheen moeten komen door de kennis die je hebt.
Dus tips die ik krijg, die goed zijn neem ik mee, ook van deze site.
Bijv deze is goed, https://www.security.nl/artikel/44258/1/Wat_zijn_de_reacties_van_de_prof%27s_op_KRO_reporter%3F.html

Re: Veiligheid Java
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/21, 20:04:10 »
@tukkie: Gedownloade Java-bestanden kunnen geen kwaad aanrichten mits je het vertrouwt, wat ook geld voor niet-Java-software. Ik heb hier ook een paar Java-apps waarvan er op 1 na geen alternatief voor is.

Re: Veiligheid Java
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/21, 20:08:47 »
@Vistaus: Oke, dan kan ik met een gerust hart verder gaan met die java Apps.

Ik ben gerustgesteld.