Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Darktable  (gelezen 2986 keer)

Offline Para

  • Lid
Darktable
« Gepost op: 2011/09/29, 22:35:59 »
Ik heb Darktable geïnstalleerd samen met shotwell. Ineens laad het programma geen foto's meer in in lighttable.
Kan iemand me helpen?
Weet er misschien ook iemand hoe ik de Nederlandstalige handleiding kan vinden, zonder al te veel problemen.

Bij voorbaat dank,

Paul

Offline liawim

  • Lid
Re: Darktable
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/30, 21:06:33 »
Heb ook darktable en heeft regelmatig kuren is nog aardig instabiel. Gelukkig is darktable nog vol in ontwikkelling dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

Re: Darktable
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/03, 13:06:29 »
Als je in de lighttable mode geen afbeeldingen ziet kan dat ook veroorzaakt worden door instellingen die je per ongeluk gedaan hebt.
Bijv. zorg dat bij lijst (midden boven) alles staat geselecteerd. Als er bijv. 5 sterren staat dan worden alleen de afbeeldingen zichtbaar die je 5 sterren gegeven hebt.
Een andere oorzaak kan zijn dat je bij sorteren iets verkeerd gekozen hebt zodat de selectie leeg is en je geen foto ziet . Klik eventueel op Sorteren zodat je eronder aan de linker kant map kan selecteren en rechts daarvan kies jeverwijder voorwaarde daarna zie je weer geen foto's maar als je nu een % typt in het laatste vak zie je alle foto's en kan je daaronder eventueel de juiste map kiezen.

Darktable is niet 100% stabiel maar er is gewoon goed mee te werken en je hebt veel interessante mogelijkheden.

Groet,
Arie

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: Darktable
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/07, 19:38:19 »
misschien toch goed om te vermelden,
het ontbreekt me aan tijd om de handleiding te vertalen.
De handleiding nederlands kan dus engelse teksten bevatten.

... het gebruikersmenu is volledig nederlandstalig,
maar  ik denk dat er meer behoefte is aan een soort quick reference
een soort van handleiding die je de basis handelingen leert!?
tzt wil ik daar weer tijd instoppen.
witbalans instellen, knippen/verkleinen, zonodig ontruisen, ..,  grijsverloopfilter, monochroom, duotoon(sepia o.i.d.) voorzien van kader, framen ... tenslotte verscherpen en dan bijv. als TIFF of JPG presenteren.
http://www.gersiemerink.net/index.php/darktable
darktable for dummies

Naast hobby vertaler ben ik een gebruiker. Op dit moment wacht ik print resultaten af via een webprint en vergelijk de resultaten met de resultaten van DPP (Canon's eigen software)
mvg Ger

Offline Ramana

  • Lid
Re: Darktable
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/20, 17:53:03 »
Interessant programma. Eens kijken of het Digikam kan vervangen (ben nu overgestapt naar Mint-12RC1; wil ik Digikam daarbij hebben, dan wordt zo'n 16Mb aan KDE-libs geïnstalleerd.