Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe schakel je 3D acceleratie in..  (gelezen 1896 keer)

Offline skunkm

  • Lid
Hoe schakel je 3D acceleratie in..
« Gepost op: 2010/06/26, 18:29:06 »
Hallo.. ik heb fm2010 op wine dat werkte eerst gewoon maar nou ineens doet ie het niet meer doet gewoon niks proces slaapt.
ik nog vanalles geprobeert.. uiteindelijk kwam ik bij playonlinux ik dacht dat maar proberen.. zodra ik dat opstart komt ie met de melding:

Het lijkt er op dat u geen 3D-acceleratie heeft !
Wij adviseren het u te installeren en hem in te schakelen.

Dus ik ga ervanuit dat dat de reden is waarom fm2010 het nou ineens niet doet.. maar als je zo'n restricted driver hebt geinstalleerd zou dat toch goed moeten zijn.. ik heb er 3 bij staan..

Versie 173
Versie 96 (deze heb ik op het moment ingeschakeld.. ik had eerst 173 maar ik dacht even wat anders proberen)
Versie current

Dus de vraag hoe schakel ik 3D acceleratie in?

Re: Hoe schakel je 3D acceleratie in..
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/26, 18:31:11 »
Waarom de oudste en niet de current versie van de driver? Schakel die eens in.

Offline skunkm

  • Lid
Re: Hoe schakel je 3D acceleratie in..
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/26, 18:47:25 »
Waarom de oudste en niet de current versie van de driver? Schakel die eens in.
dat heb ik nou gedaan.. opnieuw opgestart en ik krijg nog steeds de melding dat ik geen 3d acceleratie heb.

edit: compiz werkt trouwens gewoon.. ik dacht dat je dat daar ook voor nodig had..
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 18:52:34 door skunkm »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Hoe schakel je 3D acceleratie in..
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/26, 19:55:04 »
Compiz heeft inderdaad 3D-acceleratie nodig. Maar ik denk dat Compiz hier juist jouw probleem is. Compiz vraagt namelijk erg veel van de grafische kaart waardoor de grafische kaart minder kracht over heeft voor dingen zoals 3D-spelletjes. Ga daarom eens naar Systeem > Voorkeuren > Uiterlijk, om dan op het tabblad Visuele Effecten "geen" aan te vinken en op Sluiten te klikken. Probeer hierna nog eens fm2010 te starten in Wine ;)

Offline skunkm

  • Lid
Re: Hoe schakel je 3D acceleratie in..
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/26, 20:06:26 »
@joshua
ik heb het geprobeert.. ook even uitgelogd en ingelogd voor zekerheid maar het wil niet werken.. toen het spel wel werkte had ik compiz trouwens ook gewoon aan staan.. ik heb trouwens extra foutmeldingen gekregen erbij.

eerst was het alleen 100en keren dit:
fixme:d3d_surface:IWineD3DBaseSurfaceImpl_Blt Filters not supported in software blit

nou is het dit..

...
fixme:d3d_surface:IWineD3DBaseSurfaceImpl_Blt Filters not supported in software blit
fixme:wtsapi:WTSQuerySessionInformationW Stub (nil) 0xffffffff 4 0xa5e6c0 0xa5e6b8
fixme:wtsapi:WTSQuerySessionInformationW Stub (nil) 0xffffffff 4 0xa5e6c0 0xa5e6b8
fixme:wtsapi:WTSQuerySessionInformationW Stub (nil) 0xffffffff 4 0xa5e704 0xa5e6fc
fixme:wtsapi:WTSQuerySessionInformationW Stub (nil) 0xffffffff 4 0xa5e6c4 0xa5e6bc

waarschijnlijk is dat erbij gekomen toen ik voor dat ik hier de vraag stelde ik nog wat extra dingen heb geinstalleerd via winetricks..

Offline skunkm

  • Lid
Re: Hoe schakel je 3D acceleratie in..
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/26, 20:51:38 »
die foutmeldingen zijn nou ineens weer weg hij is weer terug bij 100x fixme:d3d_surface:IWineD3DBaseSurfaceImpl_Blt Filters not supported in software blit

ik heb nu mesa-utils geinstalleerd en nou krijg ik bij playonlinux die melding niet meer. maarja kkan fm2010 nogs teeds niet spelen

Offline simthadim

  • Lid
Re: Hoe schakel je 3D acceleratie in..
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/22, 19:50:50 »
Ik heb exact hetzelfde 'probleem'. Ik wilde het gamen op Ubuntu is proberen met playonLinux, ook daar krijg ik de melding dat ik geen 3d acceleratie heb.

specs:
Ubuntu 10.04 x86_64
Kernel: 2.6.32-24-generic
grafische kaart: Nvidea 9800 GTX (+, geen idee of ik de plus versie heb of niet, waarschijnlijk niet)

Tot nu toe gedaan, tot zover geen succes:

stuurprogramma gechecked: draai nu op versie current.
Visuele effecten uitgezet

Zijn er eventueel mensen die weten hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes,
Simon