Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] image maken met partimage lukt niet  (gelezen 1464 keer)

Offline speculoos

  • Lid
[Opgelost] image maken met partimage lukt niet
« Gepost op: 2009/06/27, 11:51:48 »
hallo

het lukt me maar niet om een image te maken met partimage;
of ik het nu zo doe :

http://img30.imageshack.us/img30/5164/eerster.png

of zo:

http://img43.imageshack.us/img43/6574/tweede.png

ik start partimage op met sudo en krijg dit:

http://img38.imageshack.us/img38/6494/uitkomst.png

de externe hd is normaal en goed aangekoppeld, de partities waar ik een image van wil zijn niet gekoppeld uiteraard,
dit zou toch moeten werken? Wat gaat er fout?

mvg
« Laatst bewerkt op: 2009/06/27, 15:15:38 door speculoos »

Offline Dave

  • Lid
Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/27, 12:04:44 »
Zo te zien wil het een tijdelijke map gebruiken op de afgekoppelde schijf waar de image van gemaakt moet worden.

Offline speculoos

  • Lid
Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/27, 12:10:40 »
het proces om een image te nemen gebeurt in een tijdelijk bestand tot het helemaal klaar is om dan finaal een image bestand te worden,
hier wil hij dat tijdelijk bestand op /dev/sdc maken, en dat hoort ook zo, want op een andere plek is daar geen ruimte voor , dit tijdelijk bestand moet kunnen uitgroeien tot 14 à 15 gig. /dev/sdc heeft hier 320 gig vrij, dus dat kan het probleem niet zijn.

de partitie waar een image van dient te worden gemaakt is hier sda en die is niet gekoppeld, zou ook niet kunnen, het geheel gebeurt vanop een live cd.

Offline ivo

  • Lid
Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/27, 12:58:08 »
post hier eens de output van

df -h

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline speculoos

  • Lid
Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/27, 13:06:44 »
bij deze:

[img=http://img341.imageshack.us/img341/7016/dfh.th.png]

ik ga eens proberen die extern hd in fat32 te zetten, misschien een ntfs probleempje?
of misschien doordat het zich op een live cd afspeelt, eerst nog een ntfs-driver installeren? ik weet het niet.

Offline speculoos

  • Lid
Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/27, 13:12:35 »
FAT of NTFS maakt niet uit blijkbaar

Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/27, 13:27:40 »
Ik weet niet hoe dat met ntsf is,maar ik kan alleen kopieen wegschrijven naar een fat32 schijf als de kopie niet groter is dan 4 gb,dat betekend dat je dus het totale bestand in stukjes moet gaan opdelen van 4 gb.Zelf gebruik ik clonezilla,met partimage heb ik geen ervaring.
Kubuntu 20.04

Offline speculoos

  • Lid
Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/27, 13:32:23 »
ja dat klopt, dat is één van de eigenschappen van fat32

Kenmerken

In de plaats van 2 bytes of 16 bits per FAT-entry gebruikt FAT32 4 bytes of 32 bits. In FAT16 kunnen de clusters genummerd worden van 0 tot 216. Dit geeft een maximaal aantal van 65.536. In FAT32 daarentegen is dit van 0 tot 232 = 4.294.967.296. Er zijn dus veel meer clusters, waardoor de clusters kleiner kunnen worden voor dezelfde schijf.

De maximum bestandsgrootte in een FAT32-partitie is 4 GB.

Bron: wikkipedia

daarom dat werken met ntfs vlotter is, ik ga ervan uit dat dat geen probleem was, tot nu toe.

Offline speculoos

  • Lid
Re: image maken met partimage lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/27, 15:14:40 »
Heb het gevonden nu:

Het komt er op aan in partigame gewoon het pad mee te geven dat je ook in nautilus kan zien, hier:
/media/disk/part1
met part1 dat is gewoon de een naam, die je zelf meegeeft en die moet er wel bij.
dus niet:
/dev/sdc1/part1
dat lukte niet
verder kan je in partimage ook de max grootte bepalen van je bestand, kies je hier voor meer dan 4Gig en je schijft weg naar FAT32 krijg je dus ook een error, maar waarom eigenlijk nog met fat werken, indien het met ntfs kan? of uiteraard nog beter: alles in EXT...
maar goed voor externe media is en blijft het handig dat je ook kan aansluiten op een Windowssysteem.

dank voor de tips een ook voor de tip van clonezilla, maar die zit niet in de repositories en partimage wel, en als ik het goed begrepen heb, is clonezilla gebaseerd op partimage?

mvg




Offline koos4401

  • Lid
Re: [Opgelost] image maken met partimage lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/27, 20:45:19 »
Citaat
dank voor de tips een ook voor de tip van clonezilla, maar die zit niet in de repositories en partimage wel, en als ik het goed begrepen heb, is clonezilla gebaseerd op partimage?

Zo kun je dat aanduidden. Het fijne van Clonezilla is dat het als iso-bestand wordt aangeleverd, waardoor je er "buiten" welk systeem dan ook mee kunt opstarten.

Let wel op wat je van waar naar waar schrijft: de definitieve vork tussen back-up maken en back-up terugzetten komt vrij laat, waardoor de keuzemenu's soms wat verwarrend zijn. Lees dus goed wat er staat vlak voordat je aan schrijfacties begint: je zult niet de eerste zijn die een lege back-up terugzet in de overtuiging een back-up te maken. Effect: alles weg!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline speculoos

  • Lid
Re: [Opgelost] image maken met partimage lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/28, 20:53:25 »
Clone-Zilla is idd makkelijk in gebruik, daarom niet makkelijker, maar je hoeft partimage niet telkens opnieuw te installeren bij een live cd, nadat je eerst de sources heb moeten aanpassen en herladen.

Ik krijg een mapje met allerlei bestanden en een .img, maar geen .iso , dat niet, hoedanook het werkt Ok.

Moet wel nog proberen met meerdere partities op één schijf.

mvg

Offline speculoos

  • Lid
Re: [Opgelost] image maken met partimage lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/28, 21:07:47 »
idd had hier al pogingen achter de rug met een Gentoo-based rescue cd, maar ondervond toen de problemen zoals in de eerste post beschreven, nu ja, die zaken zijn nu opegelost.

maar volledigheidshalve heb je dat helemaal terecht toegevoegd Arie.

mvg

Offline koos4401

  • Lid
Re: [Opgelost] image maken met partimage lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/28, 21:44:56 »
Citaat
Moet wel nog proberen met meerdere partities op één schijf.

Is in Clonezilla geen enkel probleem; gewoon ergens onderweg opgeven dat je de hele schijf wilt backuppen ipv "alleen" maar een partitie.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523