Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ramp !!!!!!  (gelezen 5374 keer)

postma

  • Gast
Ramp !!!!!!
« Gepost op: 2008/05/24, 10:12:58 »
Hallo ik heb Ubunto 8.04 geinstaleerd op een PC waar al XP op draaide. In het begin ging het goed en had ik de keus XP of Ubuntu. Na een hapering heb ik ik Ubuntu opnieuw geinstaleerd. Hij heeft dit zonder waarschuwing geinstaleerd op de partitie waar ook XP op stond/staat. Omdat de PC niet meer werkte, ik kon alleen Ubuntu nog opstarten, maar geen data benaderen, heb ik de harde schijve 2 van 160 Gig eruit gehaald en als externe, slave, schijf benadert om zo de data ongveer 80 Gig terug te halen. Van een van de 2 schijven lukt dit de andere kan ik niet eens benaderen XP geeft aan onbekende partitie. Onder Deze Computer is de schijf niet zichbaar. Onder Schijf_beheer heeft deze schijf ook geen letter en deze is niet toe te wijzen.
vr 1. ben ik de data nu kwijt?
vr 2. hoe kan ik de schijf wel weer benaderen en de dat redden?

Alvast bedankt voor je hulp.

pj

ps. Ik gebruik benader deze schijven mbv mijn laptop met daarop XP als besturings systeem.

Offline visser

  • Lid
Ramp !!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/24, 10:19:25 »
Kan je niet gewoon van de live-cd booten en zo je schijf benaderen?

postma

  • Gast
Ramp !!!!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 10:25:29 »
Ik denk dat ik de oplossing buiten UBUNTO met zoeken bijv mbv XP, ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die soorgelijke problemen hebben. Ik vind het ook vreemd dat ik de schijf onder XP geen letter toe kan wijzen

bedankt

jp

Ramp !!!!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/24, 10:41:56 »
het is heel normaal dat je linux partities in Windows niet kunt benaderen.
Het is dom, maar XP kan enkel FAT, FAT32 en NTFS systemen zien. maw de ext3 van ubuntu herkent hij niet en daarom koppelt hij die niet aan.

Wat je moet doen is:
1) boot de liveCD van ubuntU.
2) koppel je schijven aan via: sudo mount [1]
3) kopieer je bestanden naar een ander medium.

Als je ubuntu over je bestanden hebt geinstalleerd, vrees ik wel dat je die kwijt bent...
Altijd goed nakijken op welke schijf-partitie je bezig bent als je formateert/partitioneert/installeert.

[1] extra info over mounten van schijven: https://help.ubuntu.com/community/Mount

Veel succes,
Arvid

postma

  • Gast
Ramp !!!!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/24, 10:47:26 »
Arvid,

Bedankt voor je moeite.

Begrijp ik je goed dat ik de schif terug moet zetten en dan mbv de live CD hem benaderen? Ik begreep van iemand dat het ook mogelijk is om de extensie weer terug te zetten zodat het weer leesbaar is voor Windows. Ik heb op dit moment maar 1 doel ik wil proberen zoveel mogelijk data te redden.


m.vr.gr.

jp

Offline mcgyver

  • Lid
Ramp !!!!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/24, 10:55:54 »
Je bericht is een beetje warrig. Wat is precies het probleem, wat wil je en wat werkt er nog wel. Als dat helder is kunnen we je ook zeggen wat nog te redden is en wat niet. Als je de data hebt overschreven met Ubuntu dan is dat weg. Ik denk dat je bij de installatie iets verkeerd hebt gedaan, maar dat doet nu niet terzake.

Herrman17

  • Gast
Ramp !!!!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/24, 11:18:22 »
Citaat van: postma
de andere kan ik niet eens benaderen XP geeft aan onbekende partitie.
Je kan in Xp het programma Explore2fs installeren om een ext3 partitie te bekijken en de bestanden eruit te copieren.
Website: http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/explore2fs/
Je kan ook in Xp via partition magic of Acronis Disk Director de partitie terug halen en een drive letter toewijzen maar het is lang niet zeker dat je daarmee uw data zal terug hebben.

Ramp !!!!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/24, 11:26:05 »
Citaat van: postma
Arvid,

Bedankt voor je moeite.

Begrijp ik je goed dat ik de schif terug moet zetten en dan mbv de live CD hem benaderen? Ik begreep van iemand dat het ook mogelijk is om de extensie weer terug te zetten zodat het weer leesbaar is voor Windows. Ik heb op dit moment maar 1 doel ik wil proberen zoveel mogelijk data te redden.


m.vr.gr.

jp
wat bedoel je met extentie? Een extentie is iets zoals: jpeg, mp3, exe, enz... Een partitie heeft volgens mij geen extentie. Een partitie heeft wel iets zoals een format: ext3, FAT, NTFS, ext2, enz...

Als het theoretisch mogelijk is om een ext3 om te zetten naar een FAT formaat van de partitie terwijl de data behouden blijft, kan je het zo doen. Maar ik betwijfel dit ten zeerste en als het kan, is het denk ik de meest gevaarlijke operatie voor dataverlies dat er is!

Echter de methode via de live CD doet niets aan uw harde schijf en is maw veilig.
De liveCD van ubuntu laadt het hele OS in je RAM geheugen, zonder de HD te gebruiken.
Daarna kan je perfect alle andere disks mounten intern/extern/USB... . Je kan dus gemakkelijk data van het ene medium naar het andere medium overbrengen zonder dat je PC een HD nodig heeft waarvan hij moet booten.

Je verhaal is idd nogal warrig, maar ik denk dat je dit bedoelt en dan kan je het met deze methode oplossen.

edit: data waar je iets anders over hebt geïnstalleerd, ben je altijd voorgoed kwijt

Succes,
Arvid

postma

  • Gast
Ramp !!!!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/24, 11:29:05 »
Hallo mcgyver

Ik zal proberen duidelijker te zijn.

Op een comp met daarop XP heb ik Unbunto geinst.
Bij het opstarten kon ik kiezen tussen XP of Ub.
Als ik voor Unb 8.04 koos dat kreeg ik in 4 van de 5 gevallen een zwart scherm en dat schiet niet op.
Ik dacht ik instaleer Unb nog een keer.
Tijdens dit proces heb ik vlgs mij geen keus hoeven te maken op welf partitie.
Ik ging ervan uit dat hij dat automatisch op de F schijf zou plaatsen net als de vorige inst.

Vanaf toen kon ik niet meer kiezen voor XP of voor Ubunto
Ik kon mijn bestanden ook niet benaderen.
Omdat iok hoorde dat ik vanaf nu heel voorzichtig te zijn om geen bestanden te verleizen heb ik beidde schijven eruit gehaal en als slave externe schijf benadert.
Op een van de schijven kan ook de bestanden gewoon benaderen en heb deze inmiddels op een DVD gebrand.
De andere schijf kan ik niet benaderen in computerbeheer > schijfbeheer staat hij wel vermeld maar ik kan er geen letter aan koppelen. OOk geef hij aan dat de schijf in orde is en bij bestand staa niets vermeld zoals bij de andere schijven wel bijv, Fat 32. Ik kan dus tot op heden niets met deze schijf. Op deze fysieke schijf staat ook de C partitie.

Ik kan de schijf niet benaderen en daardoor ook geen data, achteraf, veilig stellen.

Ik hoop dat het nu duidelijk is en je me verder kunt helpen.

Zou een recover progr. een oplossing zijn?


m.vr.gr.

j.p

Ramp !!!!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/24, 11:45:32 »
Ik denk dat je over heel de schijf Ubuntu hebt geïnstalleerd. maw je hebt ubuntu OVER xp geïnstalleerd.
Je bent volgens mij heel XP kwijt. Tenzij dat daar ook weer partities opstonden...
kan iemand verifieren dat dit de default is bij de installatie?

nogmaals; benader em via ubuntu en zie wat er nog op staat...

recoverprogramma zal hier niets aan kunnen doen. Die kan enkel verwijderde zaken terughalen zolang er niets anders over staat.

een tip: Ga nooit van bepaalde zaken uit. Verifieer alles, zeker bij zo een drastische zaken als installatie van OS, partitioneren, formateren, enz...

Arvid

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ramp !!!!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/24, 11:55:14 »
Probeer eens het programma TESTDISK!. Hier heb ik idd ook goede resultaten mee geboekt in het verleden. Misschien dat je toch het eea zou kunnen redden, nooit geschoten is altijd mis zeg ik !

Edit: typo
Ubuntu user#: 24352

Offline mcgyver

  • Lid
Ramp !!!!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/24, 13:56:17 »
Als ik het zo hoor is je grub weg. Zet de schijven weer terug ZOALS ZE WAREN.

Start op met de windows cd (hoop dat je die hebt) dan herstel doen en fixmbr intoetsen en enter dan herstelt ie de originele windows en dan kan je proberen om van aadruit je windows partities te benaderen.


edit:

gejat van internet:

Stap 1: herstart de computer en boot van de Microsoft Windows XP cd.
Stap 2: laat alles rustig doen, en wanneer hij klaar is druk je op "R" (niet op "enter", want dan ga je XP installeren )
Stap 3: Selecteer jouw XP installatie (meestal is dit het nummer "1" ofzo...)
Stap 4: Geef het Administrator-wachtwoord (als dit ingesteld is...)
Stap 5: Typ FIXMBR
Stap 6: Typ: "Y" of "J" en druk 'enter'
Stap 7: herstart je computer. Je zal zien dat je MBR enkel een XP-installatie aantreft en hier meteen van boot.

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ramp !!!!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/24, 14:47:38 »
@mcgyver, als ik het goed heb, moet hij dan in elk geval wel een diskette station in zijn pc hebben, want XP vraagt bij systeemherstel om een diskette. Hij moet dus ook een systeemherstel diskette gemaakt hebben voor het hele gebeuren.

Hij kan het beste ergens kijken voor een bootdisk, Ultimate Bootdisk of zo.

Als je torrents hebt, is deze makkelijk te downloaden. Namelijk via HIER

Deze start je pc gewoon op, wel even in in bios boot via cd aanzetten, en dan kun je kiezen tussen de verschillende gereedschappen, waaronder ook FDISK.
Als je dan je Boot weer fixed, zou het moeten lukken.
Ubuntu user#: 24352

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ramp !!!!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/24, 14:59:32 »
De recovery console heeft geen diskette nodig.

Offline mcgyver

  • Lid
Ramp !!!!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/24, 15:45:02 »
En zeker geen Fdisk gebruiken!!!

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ramp !!!!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/24, 15:47:47 »
Citaat van: Johanvd
De recovery console heeft geen diskette nodig.
Dat vind ik dan heel vreemd, ik meen me toch echt te herinneren, dat als ik de cd of dvd met XP erin stop dat ik dan in de setup, als ik gevraagd word om windows te herstellen altijd de vraag om een diskette krijg en niet verder kan zonder :S ! Dus heel vreemd !
Ubuntu user#: 24352

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ramp !!!!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/24, 15:49:18 »
Citaat van: mcgyver
En zeker geen Fdisk gebruiken!!!
Ik zei dit omdat ik hier een rescue cd heb waarbij het programma FDISK heet en je daarmee je boot kunt herstellen, al enkele malen gebruikt.
Dacht dat het ultimate bootdisk of zoiets was. ( heb hem weggegooid en betere geleeched)
Ubuntu user#: 24352

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ramp !!!!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/24, 15:59:52 »
Owkee, communicatiestoornis  :shock:
Ik dacht dat het ging over F2 intoetsen en dan automatisch systeemherstel kiezen.
Ik herinner me nu idd dat je de R, als alles ingeladen is moet intoetsen en vandaaruit het eea kunt repareren, maar die optie gebruikte ik nooit, en nu dus niet meer nodig met Ubuntu  :D
Daar had ik dus niet meer aan gedacht, mijn XQ6  :oops:
Ubuntu user#: 24352

Offline mcgyver

  • Lid
Ramp !!!!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/24, 18:04:41 »
Klopt, je bedoelt system recovery

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ramp !!!!!!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/24, 18:10:31 »
Citaat van: mcgyver
Klopt, je bedoelt system recovery
Ja idd, was gewoon beetje door elkaar, kan gebeuren toch? Hehehe...
Probeer de windows zooi zoveel mogelijk te vergeten, heb nu gezien dat het allemaal heel anders kan.
Ubuntu user#: 24352

Offline Dave

  • Lid
Ramp !!!!!!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/24, 18:41:27 »
je krijgt áltijd de keuze bij de installatie.
Te gehaast doorklikken en dan op Ubuntu afschuiven dat het zich prima geinstalleerd heeft?

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Ramp !!!!!!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/24, 19:09:15 »
Citaat van: Dave
je krijgt áltijd de keuze bij de installatie.
Te gehaast doorklikken en dan op Ubuntu afschuiven dat het zich prima geinstalleerd heeft?
ik heb diezelfde fout ook bijna gemaakt in het begin.
Als je Ubuntu er al op hebt staan, en je wilt de installatie opnieuw doen, neemt ie als default dat ie de resterende ruimte wil gaan indelen.
Daar is het denk ik fout gegaan. Had gewoon de partitie van Ubuntu moeten verwijderen, en vervolgens eventueel handmatig opnieuw alles moeten instellen.
Instellingen zijn makkelijk te vinden vond ik althans.

Ik heb handmatig 20Gb op ext3 / dan nog 2Gb als swap en de rest als /home ingesteld, draait prima.
Ubuntu user#: 24352

postma

  • Gast
Ramp !!!!!!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/24, 22:46:54 »
Dag BMF,

Klopt je moet oppassen als je Ubu opnieuw installeert. Ik heb hem opnieuw geinstaleert omdat hij van de 5 keer opstarten 4 x een zwart scherm gaf.
Bij de tweede keer verloopt het inst. proces anders dan de eertste keer. Ik heb het op een andere compu geprob. de eerste keer vraagt hij netjes waar je Ubu wilt instaleren. de 2de keer niet. Een waarschuwing is zeker op z'n plaats. Zeker voor (instalatie voor) beginners.

m.vr.gr.

jp

Offline LooseEnds

  • Lid
Ramp !!!!!!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/25, 02:17:40 »
Brrr..., ben een n00b die graag een linux distro zou hebben willen uitproberen maar na wat ik hier en elders lees begin ik er niet aan. Wat mij erg bevreemd is dat ubuntu na alle gemeldde problemen hun live cd niet aanpast! De bytes op de live CD zijn nog steeds hetzelfde!

Ik heb 8.04 een aantal keren gedownload en via de cd geprobeerd te connecten [gedraad] maar dat lukte mij gewoon niet. Als de ubuntu live cd bij mij al geen toegang tot inet geeft ga ik dit OS zeker niet op mijn HD installeren.

Zolang de linux procedure aan elkaar hangt van eerst een installatie om daarna heel veel updates te moeten installeren en dan maar afwachten of het goed komt is linux voor mij geen optie.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ramp !!!!!!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/25, 02:20:54 »
Veel plezier in Windows dan.