Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen grafische interface na nvidia uppdates  (gelezen 1273 keer)

Offline bordie

  • Lid
geen grafische interface na nvidia uppdates
« Gepost op: 2013/12/19, 19:32:09 »
Hallo,

Vandaag had ik voor de 2de maal het probleem dat na de automatische updates mijn grafische interface niet meer werkt. Dit probleem doet zich voor wanneer er in de automatische updates een nvidia update zit. Deze keer heb ik het kunnen oplossen door het verwijderen van alle nvidia paketten (sudo apt-get purge nvidia*) en vervolgens nvidia-current te installeren (wat versie 304 blijkt te zijn). De eerste keer dat het probleem zich voor deed  heb ik iets gelijkaardigs gedaan, maar ook een commando ivm met de linux-headers ingevoerd. Wat precies, weet ik niet meer.

Hoe kan ik voorkomen dat dit zich in de toekomst nog voor doet?  Deze problemen zijn allemaal begonnen toen ik ooit eens de nvidia-310 driver wou installeren. Sindsdien is het opstarten en afsluiten van ubuntu grafisch gezien ook minder 'mooi'. Er komen enkele terminal-zinnen tevoorschijn en "Ubuntu 12.04" met het laadbalkje eronder ziet er 'ouder'  uit. Dit was initieel niet het geval.

Bij systeeminstelling is te zien dat "nvidia_304" de huidige driver is, er staat ook 5x "NVIDIA binary Xorg driver, kernel module en VDPAU library"

Alvast bedankt!
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Offline joop905

  • Lid
Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/20, 08:05:56 »
Kijk hier eens naar:

http://www.dedoimedo.com/computers/ubuntu-quetzal-nvidia.html


 sudo apt-get install build-essential linux-source linux-headers

 sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`

 sudo apt-get install nvidia-current

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/20, 10:19:31 »
De gewone nvidia (nvidia-304) zou nimmer updates moeten krijgen..... Alleen de nvidia met "updates" in de naam (nvidia-304-updates, nvidia-310-updates, nvidia-313-updates en nvidia-319-updates).

Kijk 't eens na in Synaptic pakketbeheer?

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/21, 12:05:46 »
Eergisteren heb ik een systeem laten bijwerken (geen reboot uitgevoerd), gisteren kon ik dat 12.04-systeem even niet meer gebruiken. Jammer, want ik had daar echt geen tijd voor.

Voor mij was de oplossing dezelfde als die van bordie: alle NVidia-drivers verwijderen met
sudo apt-get purge nvidia*Uiteraard is de NVidia-driver niet vanaf fabriek erbij, de gebruiker zet hem zelf in het systeem. Maar de drivers die erop stonden waren drivers die 12.04 destijds ging aanbieden als de voorkeursdrivers.
edit: stuk tekst gewist, wat ik beweerde was onjuist.
correctie: er stond bij dat ik de voorkeursdriver gebruikte, dat was niet het geval. Op het systeem thuis heb ik dus eerst gekozen voor de voorkeursdriver, nadien het systeem herstart en dan de upgrades laten installeren (zie bijlage). Ging allemaal prima.
De gewone nvidia (nvidia-304) zou nimmer updates moeten krijgen...
Dat is de aangeboden voorkeursdriver als de oplossing voor je vraag:
Hoe kan ik voorkomen dat dit zich in de toekomst nog voor doet?


Lees wat er staat bij de HowTo NVidia, bij askubuntu over NVidia/12.04 en daar voor bepaalde HP systemen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/21, 13:35:43 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/22, 12:46:18 »
De gewone nvidia (nvidia-304) zou nimmer updates moeten krijgen..... Alleen de nvidia met "updates" in de naam (nvidia-304-updates, nvidia-310-updates, nvidia-313-updates en nvidia-319-updates).
...

Sorry, maar dit klop niet helemaal.
De nvidia-3*-updates pakket zijn wijzigingen in de driver die nog in de laatste test face zijn. Als deze updates goed zijn bevonden worden deze naar de normale nvidia-3* pakketten doorgevoerd.

Ik kom berichten van dat er wat mis is met de nVidia drivers laatste tijd nogal vaak tegen.
Zover ik kan achterhalen is de error steed het zelfde:
Citaat
Nvidia : API mismatch: the nvidia kernel module has version 304.88, but this nvidia driver component has version 304.108. Please make sure that the kernel module and all nvidia driver components have the same version.
Fatal server error : no screens found.

In synaptic kom ik ook tegen dat dat het pakket "nvidia-304-updates" versie 304.108 is, maar het pakket "nvidia-settings-304-updates" nog op versie 304.88 is blijven steken.
Ik vermoed dat dit de grote boosdoener is.

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/22, 16:17:13 »
Sorry, maar dit klop niet helemaal.
De nvidia-3*-updates pakket zijn wijzigingen in de driver die nog in de laatste test face zijn. Als deze updates goed zijn bevonden worden deze naar de normale nvidia-3* pakketten doorgevoerd.
In het plaatje van de bijlage is dat te zien. NB: In Mint gebruik ik geen NVidia maar nouveau. Vandaar dat deze drivers niet geïnstalleerd zijn.

a. Mijn veronderstelling was eerst: wat een blunder dat vanuit de betrouwbare bronnen een LTS-systeem onbruikbaar wordt.
b. Nadien ging ik twijfelen en trof dus inderdaad de nvidia-304-updates aan op 1 systeem - toen dacht ik, dat heb ik misschien zelf gedaan.
Als a. waar is, dan betekent dat dat een een gebruiker die ooit de aanbevolen nvidia-304 had geïnstalleerd in deze ellende kan belanden omdat de NVidia-packaging niet goed is.  ... daar gaat dan je LTS-reputatie ...
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline koos4401

  • Lid
Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/22, 17:22:32 »
Ik snap je opmerking
Citaat
In het plaatje van de bijlage is dat te zien.
niet:
Er zijn in het plaatje (de bijlage) slechts twee pakketten geïnstalleerd: Nvidia common en  Xserver-xorg... (Die met de groene blokjes dus)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/22, 18:08:31 »
In synaptic kom ik ook tegen dat dat het pakket "nvidia-304-updates" versie 304.108 is, maar het pakket "nvidia-settings-304-updates" nog op versie 304.88 is blijven steken.
Dat is in het plaatje te zien.

En omdat ik met Mint bezig was, had ik erbij gezet
Citaat
NB: In Mint gebruik ik geen NVidia maar nouveau. Vandaar dat deze drivers niet geïnstalleerd zijn.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline koos4401

  • Lid
Re: geen grafische interface na nvidia uppdates
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/22, 18:47:38 »
Dank.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523