Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simpel thuisnetwerkje maar zo simpel is het voor mij niet.  (gelezen 1581 keer)

Simpel thuisnetwerkje maar zo simpel is het voor mij niet.
« Gepost op: 2008/07/28, 20:51:36 »
Situatie schets: Desktop pc met Ubuntu bedraad naar de router. Laptop met Windows Vista draadloos.

In de laptop zijn er al mappen gedeeld omdat op de Desktop eerst ook Vista stond. Nu wil ik in Ubuntu mappen delen. Ik klikte op delen van een map (Documenten) Kreeg gelijk een melding dat er een dienst miste en dat hij deze automatisch kon downloaden (samba geloof ik). Zo gezeg zo gedaan. Ik klik weer op delen en nu kreeg ik de melding:

'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Toegang geweigerd
You do not have permission to create a usershare. Ask your administrator to grant you permissions to create a share.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik zou graag beide computers willen zien en dingen kunnen wijzigen. Tevens zou ik de printer willen delen.

Simpel thuisnetwerkje maar zo simpel is het voor mij niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/29, 10:29:34 »
Edit: Ik had al op een website gelezen dat je naar systeem - beheer- gedeelde mappen moet gaan. Maar deze ontbreekt bij mij.

Offline eendje

  • Lid
Simpel thuisnetwerkje maar zo simpel is het voor mij niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/29, 10:44:58 »
Bij mij bestaat dat ook niet niet. IS de tutorial soms oud, want in DApper werkte het wel zo. Misschien moet het nu anders, maar ik heb zo geen idee.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Simpel thuisnetwerkje maar zo simpel is het voor mij niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/29, 11:46:55 »
is echt een drama om Vista zover te krijgen dat ie z'n mappen gaat delen. Maar Ubuntu kan er ook wat van...

Probeer eens via Locaties -> netwerk
Klik daar op Windows-Netwerk
En kijk offie werkt...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Simpel thuisnetwerkje maar zo simpel is het voor mij niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/29, 17:05:12 »
Citaat van: crashit
is echt een drama om Vista zover te krijgen dat ie z'n mappen gaat delen.
Vista naar Vista had ik in 5 minuten voor elkaar. En dan kan ik zelfs afdrukken via de laptop naar de printer die aan de desktop hangt.

Ik zie de laptop overigens wel, maar kom er niet in en in de laptop zie ik de desktop wel maar kom er ook niet in.

Simpel thuisnetwerkje maar zo simpel is het voor mij niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 22:49:52 »
Mmmm, blijkbaar was het wel simpel. Ik had eerst met behulp van deze site http://amazingrando.wordpress.com/2007/06/03/share-folders-via-samba-without-a-password-easy/ geprobeerd alles te delen. Dat werkte niet. Met een rechtsklik op een map zag ik de optie 'als beheerder' openen. Dit gedaan, en nu werkt het. Nu kan ik de gewenste map delen. En de laptop kan nu via de desktop printen.