Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Startprobleem na upgrade.  (gelezen 1635 keer)

Startprobleem na upgrade.
« Gepost op: 2008/05/10, 15:29:44 »
Heb met 7.04 en 7.10 tot tevredenheid gewerkt, maar ik ben nog redelijk nieuw inUbuntu.
Heb gekozen voor de upgrade van 7.10 naar 8.04, laten installeren en na het hele proces vraagt de installatie module iets als  "oude gegevens opruimen of bewaren?" Ik koos voor opruimen. PC wordt herstart en vervolgens krijg ik aan het einde van een langdurige opstart een zwart scherm met daarop de volgende tekst:
"Busy box V1.1.3 (debian 1:1.1.3 - 5Ubuntu12)
 Built in shell (ASH)
 Enter help for a list of built in commands
 (INITRAMFS) -

Omdat ik dit niet ken en er ook niets mee kon doen, heb ik de oude 7.10 maar opnieuw geïnstalleerd hetgeen met heel veel moeite is gelukt omdat ik niet weet hoe je nieuwe partities moet maken als daar al iets opstaat. Ubuntu schijnt dat niet zomaar toe te laten.

Iemand een idee wat dat zwarte scherm betekent en wat ik er mee moet doen?
Ik hoor graag
Rob

Mightya

  • Gast
Startprobleem na upgrade.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/10, 15:57:41 »
Citaat van: hobbyrob
Heb met 7.04 en 7.10 tot tevredenheid gewerkt, maar ik ben nog redelijk nieuw inUbuntu.
Heb gekozen voor de upgrade van 7.10 naar 8.04, laten installeren en na het hele proces vraagt de installatie module iets als  "oude gegevens opruimen of bewaren?" Ik koos voor opruimen. PC wordt herstart en vervolgens krijg ik aan het einde van een langdurige opstart een zwart scherm met daarop de volgende tekst:
"Busy box V1.1.3 (debian 1:1.1.3 - 5Ubuntu12)
 Built in shell (ASH)
 Enter help for a list of built in commands
 (INITRAMFS) -

Omdat ik dit niet ken en er ook niets mee kon doen, heb ik de oude 7.10 maar opnieuw geïnstalleerd hetgeen met heel veel moeite is gelukt omdat ik niet weet hoe je nieuwe partities moet maken als daar al iets opstaat. Ubuntu schijnt dat niet zomaar toe te laten.

Iemand een idee wat dat zwarte scherm betekent en wat ik er mee moet doen?
Ik hoor graag
Rob
Probeer eens het commando "startx".

Groetjes Mightya

Startprobleem na upgrade.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/06, 15:29:13 »
Hallo Mightya,
met startx krijg ik geen reactie. het start niet
De upgrade is goed verlopen, krijg eerst het scherm met het UBUNTU logo en de "lopende"regel en dan weer die busy box.
Ik weet ook niet wat die busy box voor een ding is.
Heb je, of iemand anders, nog een idee of moet ik de boel weer helemaal opnieuw installeren vanaf de CD?
Dat zou ik erg jammer vinden.

DarkEra

  • Gast
Startprobleem na upgrade.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/06, 16:47:46 »
Een upgrade kan soms veel problemen geven. Het beste wat je kan doen is een clean/verse install van Ubuntu 8.04.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Startprobleem na upgrade.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/06, 16:50:58 »
Kijk eens of je met een andere (oudere) kernel wel kunt opstarten.
Tijdens opstarten (grub) op [Esc] drukken en de kernel kiezen.

Startprobleem na upgrade.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/08, 22:25:19 »
heb ik geprobeerd maar helaas.ik vrees dat de upgrade de  oorspronkelijke versie heeft overschreven.

Schone installatie via de ontvangen CD lukt ook niet omdat ik geen gebruik kan maken van mijn muis en toestsenbord. Dat gaat pas na het laden van de kernel. Misschien moet de wat oudere PC, met wél nieuwe spullen erin via een PS2 muis en TB bestuurd worden?

Startprobleem na upgrade.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/08, 22:41:29 »
heb ik geprobeerd maar helaas.ik vrees dat de upgrade de  oorspronkelijke versie heeft overschreven.

Schone installatie via de ontvangen CD lukt ook niet omdat ik geen gebruik kan maken van mijn muis en toestsenbord. Dat gaat pas na het laden van de kernel. Misschien moet de wat oudere PC, met wél nieuwe spullen erin via een PS2 muis en TB bestuurd worden?


Nog iets,
Ik wilde zojuist opnieuw een schone installaie doen vanaf de CD.
Als ik bij het punt kom "partities voorbereiden" dan ziet Ubuntu mijn harde schijf niet, terwijl er wel degelijk een in zit met een home partitie met al mijn documenten etc. erop. Ik krijg een mededeling die zegt: "er is geen basisbestandsysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu"

Als ik dan naar Gparted ga dan is er geen HD te zien. er zit een gloednieuwe 160 GB HD in
Wat zou er aan de hand zijn?