Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie indeling schijven  (gelezen 1098 keer)

Installatie indeling schijven
« Gepost op: 2011/06/13, 13:47:52 »
Hallo Ubuntu gebruikers.

Afgelopen maand heb ik Ubuntu 10.10 voor het eerst op een Dell studio 17 laptop geinstalleerd.

Ik heb daarbij me harde schijf harde schijf in de volgende partities ingedeeld.

/ 10 GB
SWAP 4 GB
Usr 80 GB
Home Overige schijfruimte

Ik vroeg me hierbij nu af. Is het nu zo dat als ik een programma installeer dat het programma automatische op de usr partitie komt te staan.
En mijn gegevens allemaal op mijn home partitie komen te staan.

Ook tijdens het installeren moest ik een gebruiker aanmaken. nadat de installatie was afgerond ben ik eens bij groepen en gebruikers gaan kijken maar dan zie ik dat ik een aangepast profiel heb, geen administrator?

Moet je dat zelf veranderen, ik had namelijk gelezen dat je werkt als desktop user en dat als je is wil installeren bijv. dat je dan tijdelijk inlogt als administrator.

Maar dat is voormij nog niet helemaal duidelijk! en wat is nou een super user!

Wie kan mij een heldere uitleg geven.

Re: Installatie indeling schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/13, 13:57:49 »
Citaat
Moet je dat zelf veranderen, ik had namelijk gelezen dat je werkt als desktop user en dat als je is wil installeren bijv. dat je dan tijdelijk inlogt als administrator.

Maar dat is voormij nog niet helemaal duidelijk! en wat is nou een super user!

Als je normaal opstart ben je gewone gebruiker en kan je met je bestanden werken.

Om iets te installeren/verwijderen in Linux moet je rootrechten hebben (superuser worden), en die krijg je door in een grafische omgeving je wachtwoord op te geven en op de Terminal doe je dat met he commando:

sudo apt-get install <pakketnaam>

en druk je op enter, dan wordt ook hier je wachtwoord gevraagd. Als je in de terminal je wachtwoord ingeeft zie je niets, géén sterretjes of bolletjes, dat is normaal, gewoon je wachtwoord "blind" invoeren en op enter drukken. Probeer maar eens met volgend commando:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade (druk dan op enter)
geef je wachtwoord en druk nogmaals op enter.

sudo maakt je superuser met rootrechten, update ververst je cache en upgrade zal, indien er zijn, de updates installeren.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 15:30:26 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie indeling schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/13, 16:39:02 »
In Ubuntu is de root standaard niet ingeschakeld en word er ook geen password voor ingesteld. Dus je kan grafisch nooit als root inloggen of rechtstreeks werken als root. Dat kan wel via de recovery mode en via een LiveCD.
Het eerste account dat aangemaakt word tijdens de installatie krijgt automatisch rootrechten. De andere account die later aangemaakt worden krijgen die niet. Dat kan wel later aangepast worden.

Als je dan iets moet installeren of systeembestanden aanpassen, moet je dus zoals Progger al uitlegde je eigen wachtwoord gebruiken. Dan krijg je tijdelijke rootrechten (normaal gezien 15min.)
Je kan wel langer werken met rootrechten met het commando:
sudo suDan word er een sessie geopend met root rechten maar in je eigen home account.

In andere distro's kan je het commando:
su -gebruiken, maar in ubuntu kan dat niet. Dan krijg je een Authenticatiefout.
Hieronder zie je het verschil tussen de twee, let op de "prompt", de ene is jumbo@LinLap de andere is root@LinLap:/home/jumbo#


sujumbo@LinLap:~$ su -
Wachtwoord:
su: Authenticatiefout

jumbo@LinLap:~$ sudo su
[sudo] password for jumbo:
root@LinLap:/home/jumbo#
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Installatie indeling schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/13, 16:39:20 »
Bedankt voor je uitleg!!

Maar hoe zit het nou met die partitie indeling.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 16:41:04 door tjoptjop20 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie indeling schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/13, 16:42:43 »
Je kan wel langer werken met rootrechten met het commando:
sudo suDan word er een sessie geopend met root rechten maar in je eigen home account.

In andere distro's kan je het commando:
su -gebruiken, maar in ubuntu kan dat niet. Dan krijg je een Authenticatiefout.
Bij Ubuntu kun je
sudo -igebruiken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie indeling schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/13, 16:47:00 »
Maar hoe zit het nou met die partitie indeling.
Je kunt bij Linux verschillende onderdelen van het systeem op verschillende partities zetten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een onderscheid te maken tussen wat je nodig hebt om het systeem te booten (/boot), het eigenlijke besturingssysteem (/), de gebruikersthuisruimte (/home) en nog veel meer. Maar met de grote harde schijven van tegenwoordig is er voor gewone huis-, tuin- en keukengebruikers geen enkele reden om het zo te doen. Het vereist bovendien ervaring in het partitioneren van een harde schijf onder Linux en je moet weten wat je doet en waarom je het doet. Bovendien kun je dan niet met automatische schijfindelingswizards werken, dan moet je de manuele partitionering kiezen.
Daarom raad ik aan het hele systeem op / te zetten en dan is er alleen nog een aparte swap-partitie nodig. Erg eenvoudig en de automatische schijfindeling maakt dit wel zeer makkelijk.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie indeling schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/13, 17:47:06 »
Je kan wel een aparte partitie maken als DATA partitie om al je bestanden, foto's e.d. op te zetten zodat die gescheiden zijn van je systeem. De ene vind dit makkelijker en een ander vind het dan weer beter om een aparte /home partitie te maken. Dus, smaken verschillen.



@Bloom,
Inderdaad sudo -i kan je gebruiken, even vergeten, ThX voor de bijdrage.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Installatie indeling schijven
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/14, 14:22:28 »
Citaat
SWAP 4 GB
Heb hier zelf 2,4Gb swap ... en is eigenlijk 98% van de tijd leeg ... helemaal niet gebruikt.

Kijk allemaal maar eens via de terminal of systeem monitor hoeveel swap is er bij jou in gebruik?
free
The Swap FAQ's acc the community.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB