Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios update ?.  (gelezen 4109 keer)

Offline Tom

  • Lid
Bios update ?.
« Gepost op: 2012/06/28, 22:18:41 »
Krijg bij het opstarten eerst een scherm waar staat dat ik mijn Bios moet update.
Maar heb de hele avond gezocht en vind geen driver.
firmware
description:    BIOS
vendor:    Phoenix Technologies, LTD
physical id:    
0
version:    3.15
date:    06/23/2006
size:    128KiB
capacity:    448KiB
Heb met Unetbootin al een stick gemaakt freedos maar zoek mij rot achter een driver.
Weet iemand hoe ik daar achter kom met mijn slechte engels. :(
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/28, 22:26:41 »
Het exacte type van je moederbord zou helpen.......
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios update ?.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/28, 22:37:06 »
Krijg bij het opstarten eerst een scherm waar staat dat ik mijn Bios moet update.
Wat vreemd. Zo'n melding heb ik nog nooit meegemaakt.

Geef eens wat meer gegevens over de betreffende melding: wanneer precies doet-ie zich voor, wat zegt-ie *exact*, om welke besturingssysteemversie gaat het, enz. En natuurlijk ook: welk moederbord is het (zoals DeBaas al vroeg). :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/28, 22:54:38 »
Goed probeer het uit te leggen.
Mijnn PC is compleet uit oké .. dan zet ik de schakelaar aan de stroom contact doos aan  en gelijk start de pc op wat hij nog nooit gedaan heeft.
Normaal moet ik dan eerst op de powerknop drukken en dan pas start hij op is al jaren zo.
Nu start hij meteen op  gelijk komt er een groot scherm met iets van Energy en dan kan ik nog kort lezen Bios update ,dan na een paar seconde start hij door naar het bureaublad en lijkt (is) verder alles normaal.
Als ik hem later uitzet met afsluiten gaat alles normaal.
Laat ik dan de schakelaar van het stopcontact aan staan en druk op de powerknop gaat ook alles normaal ,het is dus als ik bij de compleet uitgezette pc de stroom er helemaal af haal.
En als ik bv de volgende morgen weer de schakelaar aan zet van het stopcontact lap start hij zonder de powerknop gebruikt te hebben meteen op met het zelfde bericht ,voor dat hij weer doorstart naar het normale bureaublad.
Hoop dat ik het een iets duidelijk uitgelegd heb zal morgen vroeg eens naar het merk en type zoeken en het hier vermelden. :)
Besturingssysteem versie Xubuntu 12.04.

id:   
core
description:    Motherboard
product:    EMERY2
vendor:    ASUSTek Computer INC.
physical id:    
0
version:    2.00
serial:    MB-1234567890
« Laatst bewerkt op: 2012/06/28, 23:12:33 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline wermic

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/29, 02:10:47 »
staat tijd en datum nog goed ? verwissel eens de BIOS-batterij.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/29, 09:23:11 »
Verdulle daar zegt u iets.
Mijn sys log eens bekeken dus inderdaad zou het batterijtje kunnen zijn.
Heb vorige week ook al eens gehad dat mijn Datatime op jan herinner ik mij.
Straks eens een nieuwe batterij halen ,laat nog iets weten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios update ?.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/29, 12:02:35 »
Tip: bij de Hema hebben ze goede en goedkope CMOS-batterijtjes (grote platte knoopcel). Het goedkopere huismerk van Hema zit omgedraaid in de verpakking. Haal je de batterij uit de verpakking, dan blijkt het.... een dure Varta te zijn.  =D

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/29, 18:32:07 »
Alles is het zelfde gebleven halve sys-log op januari de rest op 29 juni denk dat ik hem in de vuilbak klop.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios update ?.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/29, 19:04:47 »
denk dat ik hem in de vuilbak klop.
Dat zou ik niet doen... Geef 'm dan maar aan mij.  =D

Heb je het CMOS-batterijtje verwisseld? Zo ja, met welk merk batterij?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bios update ?.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/29, 19:32:35 »
denk dat ik hem in de vuilbak klop.
Dat zou ik niet doen... Geef 'm dan maar aan mij.  =D
Je bent niet de enige, dan heb ik ook wel interesse, de voorraad PC's is hier behoorlijk uitgedund tot een magere 6 .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/29, 19:37:48 »
denk dat ik hem in de vuilbak klop.
Dat zou ik niet doen... Geef 'm dan maar aan mij.  =D

Heb je het CMOS-batterijtje verwisseld? Zo ja, met welk merk batterij?
De originele die HP er ook, in steekt GP Lithium CR 2032.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/29, 20:01:26 »
Na vervangen van de battery de tijd, datum en je bios instellingen corrigeren.
Dan spanning er af, opnieuw aansluiten en de tijd/datum controleren.
Als dat correct is ben je van je problemen af.
Staat de klok/datum weer op  januari, heb je echt een moederbord probleem.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/29, 20:03:28 »
Volgens mij hoef je niks te doen , dit is normaal.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Bios update ?.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/29, 20:10:12 »
En als je hem de vuilbak instopt, mag je even het adres doorgeven, haal ik hem d'r wel uit ;D

Nee, maar als je nu de tijd goed zet, zou het oké zijn :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/29, 20:37:03 »
Mijn PC is compleet uit .. dan zet ik de schakelaar aan de stroom contact doos aan  en gelijk start de pc op wat hij nog nooit gedaan heeft.
Normaal moet ik dan eerst op de powerknop drukken en dan pas start hij op, is al jaren zo.
Is dus precies alsof hij vanaf het voedings deel gelijk door de aan/uit knop schiet en dus meteen opstart.
Maar het rare daaraan is, als ik de PC afsluit en hem daarna weer van stroom voorzie door de aan/uit knop in te drukken dat het prima gaat
Nu start hij meteen op  gelijk komt er een groot scherm met iets van Energy en dan kan ik nog kort lezen Bios update ,dan na een paar seconde start hij door naar het bureaublad en lijkt (is) verder alles normaal.
Als ik hem later uitzet met afsluiten gaat alles normaal.
Voor de rest werkt hij prima geen errors en reete snel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bios update ?.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/29, 20:50:52 »
Het lijkt mij gewoon een instelling van de BIOS iets van Power-Up of zo ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/29, 21:09:33 »
Mij ook daarom wou ik hem flashen maar vind de driver niet daarvoor ,dat Engels blik ik niet zo door.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/29, 22:46:52 »
Automatisch opstarten na spanningsuitval is een instelling in het BIOS.
De foutmelding krijg je als er iets vreemds in de BIOS staat door bijvoorbeeld een kortstondige spanningspiek of uitval, leeg batterijtje of andere oorzaak waardoor een instelling niet meer klopt.
Juist instellen van de BIOS, klok/datum enz. lost dit weer op.
Nieuwe BIOS flashen helpt niet in dit geval, de instellingen blijven foutief tot je ze opnieuw instelt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bios update ?.
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/29, 23:36:11 »
Misschien een tip: Ooit kreeg ik een defecte laptop, was van tafel gevallen, werkte nog wel met een externe monitor en extern toetsenboard.
Hier gingen allerlei dingen fout, in de BIOS kreeg ik het maar niet voor elkaar.
Toen vond ik de optie reset BIOS naar standaard waarden (fabrieksinstellingen)
Dit was de oplossing de oude laptop draait al ruim 6 maanden als server !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline wermic

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/30, 01:50:46 »
Wat Ron zegt, door de batterijwisswl staat de BIOS  weer op defaultinsyelling. Kijk of in advanced de acpi-suspend-mode nu weer op s3 staat, zet ze op s1. Was bij mij de oplossing dat de pc niet altijd om middernacht vanzelf opstaartte.
groetjes werner

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/30, 10:23:17 »
Misschien leg ik het verkeerd uit ,mijn probleem is dat vanaf ik de stekker in het stopcontact steek mijn PC aangaat .... zonder dat ik de PC zelf opstart met de Aan - Uit knop op de desktop .
Als ik de Desktop afsluit gaat hij dus uit ... logisch - Als ik dan op de Aan - Uit knop druk gaat hij zonder vreemde melding weer aan (datum en tijd zijn dan prima)
Die datum en tijd interesseert mij geen bal ,wel dat hij vanzelf aangaat als ik de stekker insteek zonder de Aan - Uit knop gebruikt heb.

acpi-suspend-mode nu weer op s3 < staat er niet bij in advanced .

reset BIOS < drie uur achter gezocht en niet te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/30, 10:26:00 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Bios update ?.
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/30, 10:44:44 »
Die datum en tijd zou ik me maar wel in interesseren want als die in het BIOS niet kloppen dan kun je opstartproblemen krijgen plus de tijd in je OS('en) kan ook afwijken erdoor.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/30, 11:03:45 »
Alles prachtig hoor ,maar geen exacte raad van wat nu te doen plus eventueel de nodige uitleg. 8-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/30, 11:17:38 »
Ik ga ervan uit dat je de CR2032 hebt vervangen.
Hoe je in de BIOS komt staat in de handleiding van je moederbord.
F2 of Del zijn maar 2 voorbeelden. Dan met pijltjestoetsen of Tab naar de tijd/datum en die gelijk zetten. Opslaan, vaak met F10 of met een Menu optie.
Na opstarten, afsluiten en spanning er af, weer aansluiten en controleren of de tijd nog gelijk loopt.
Als de tijd na deze handelingen weer terug naar af is is het zoeken naar een nieuw moederbord
Er zijn BIOSen die tijdens opstarten met Ins ingedrukt zich resetten, inclusief de tijd terug naar 1 januari of productie datum. Voordeel daarvan dat er op zo'n moment geen foute instellingen in het BIOS staan, weliswaar mogelijk niet optimaal ingesteld.

Welke handelingen wil je weten ?
Duidlijkheid over de BIOS kunnen we misschien geven als je het type/merk van het moederbord of de PC geeft.
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios update ?.
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/30, 11:18:10 »
Ik ga ervan uit dat je de CR2032 hebt vervangen.
Hoe je in de BIOS komt staat in de handleiding van je moederbord.
F2 of Del zijn maar 2 voorbeelden. Dan met pijltjestoetsen of Tab naar de tijd/datum en die gelijk zetten. Opslaan, vaak met F10 of met een Menu optie.
Na opstarten, afsluiten en spanning er af, weer aansluiten en controleren of de tijd nog gelijk loopt.
Als de tijd na deze handelingen weer terug naar af is is het zoeken naar een nieuw moederbord
Er zijn BIOSen die tijdens opstarten met Ins ingedrukt zich resetten, inclusief de tijd terug naar 1 januari of productie datum. Voordeel daarvan dat er op zo'n moment geen foute instellingen in het BIOS staan, weliswaar mogelijk niet optimaal ingesteld.

Welke handelingen wil je weten ?
Duidelijkheid over de BIOS kunnen we misschien geven als je het type/merk van het moederbord of de PC geeft.
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL