Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!  (gelezen 7628 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #25 Gepost op: 2016/03/31, 17:39:35 »
Citaat van: testcees
Wine is een veilige opensource ontwikkeling, niets mis mee.
Deze implementatie van bash maakt Windows 10 niet nog veiliger (misschien wel onveiliger omdat er een aanvalsvector bij komt?).
Kees, het was een grapje, niet serieus bedoeld. Dat is wat smileys zouden moeten aanduiden.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 19:36:49 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #26 Gepost op: 2016/03/31, 17:54:17 »
Grappig dat deze uitleg blijkbaar nodig is.  :laugh:

Minder grappig is dat Cees een gevaarlijke onjuistheid verspreidt. Wine maakt Linux wel degelijk minder veilig, dat geven zelfs de ontwikkelaars van Wine toe:
https://wiki.winehq.org/FAQ#Is_Wine_malware-compatible.3F
(punt 7.4)

Bedenkelijk.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 18:02:03 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #27 Gepost op: 2016/03/31, 18:12:45 »
Minder grappig is dat Cees een gevaarlijke onjuistheid verspreidt. Wine maakt Linux wel degelijk minder veilig, dat geven zelfs de ontwikkelaars van Wine toe:
Daar lees ik iets anders, namelijk dat wine compatible is met heel veel Windows programma's dus ook malware. Als je software download via (bijvoorbeeld) thepiratebay kan je die ook met wine beter niet gebruiken...
Bij gebruik van Windows-software uit betrouwbare bron is wine geen probleem.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #28 Gepost op: 2016/03/31, 18:20:20 »
Minder grappig is dat Cees een gevaarlijke onjuistheid verspreidt. Wine maakt Linux wel degelijk minder veilig, dat geven zelfs de ontwikkelaars van Wine toe:
Daar lees ik iets anders, namelijk dat wine compatible is met heel veel Windows programma's dus ook malware. Als je software download via (bijvoorbeeld) thepiratebay kan je die ook met wine beter niet gebruiken...
Bij gebruik van Windows-software uit betrouwbare bron is wine geen probleem.
Wel eens gehoord van het feit, dat er enorm veel meer kwaadaardige programmatuur voor Windows "in het wild" rondzwerft dan voor Linux?

Zodat dus de kans om in aanraking te komen met kwaadaardige Windowsprogramma's, zelfs als je niks binnensleurt van The Pirate Bay, eveneens gigantisch veel groter is?

Dat is de reden dat Wine je Linux onveiliger maakt.

Merkwaardig dat zoiets voor de hand liggends blijkbaar nog uitleg behoeft.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 18:30:25 door Pjotr »

Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #29 Gepost op: 2016/03/31, 19:27:38 »
Zodat dus de kans om in aanraking te komen met kwaadaardige Windowsprogramma's, zelfs als je niks binnensleurt van The Pirate Bay, eveneens gigantisch veel groter is?

De eerste tip die ik meegeef aan de nieuwe gebruikers van de laptops die ik klaar maak is 'Gebruik liever geen Wine en zoek naar een alternatief voor een bepaald programma'. Google is een handig hulpmiddel om te zoeken met "alternative for...". Of nog beter kijk in het software-centrum. Is het hele specifieke software kijk dan eerst op WinHQ of het uberhaupt wel werkt, schaf dan de software aan. Illegale software lijkt goedkoop, maar zit regelmatig onder de rottigheid.  Ik ken de verhalen van mensen die 'nooit'  trammelant hebben met dit soort software maar ondertussen wel een paar keer per jaar vast zitten aan een herinstallatie ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #30 Gepost op: 2016/03/31, 19:37:53 »
De eerste tip die ik meegeef aan de nieuwe gebruikers van de laptops die ik klaar maak is 'Gebruik liever geen Wine en zoek naar een alternatief voor een bepaald programma'.
Uitstekend advies.  :)

Offline MKe

  • Lid
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #31 Gepost op: 2016/03/31, 19:48:08 »
Grappig dat deze uitleg blijkbaar nodig is.  :laugh:
Tja, daar oordeel ik niet over. Op internet komen dingen soms anders over dan bedoeld.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #32 Gepost op: 2016/03/31, 23:09:04 »
Merkwaardig dat zoiets voor de hand liggends blijkbaar nog uitleg behoeft.
Bedankt voor je uitleg en/maar toch blijf ik, ook op dit forum, enthousiast reclame maken voor wine, een mooie opensource ontwikkeling ondersteund door een actieve gemeenschap.  :)

Graag draag ik hieraan bij met het onderhouden van de Ubuntu-NL wiki over wine op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine
De Ubuntu-NL wiki over wine is al voorbereid op de komst van Ubuntu 16.04 LTS!
Wine heb ik uitgebreid getest in Ubuntu 16.04 inclusief PlayOnLinux, een gave tool in de Ubuntu pakketbron waarmee veel Windows-programma’s eenvoudig (en veilig) met wine in Ubuntu zijn te gebruiken.
Zodat dus de kans om in aanraking te komen met kwaadaardige Windowsprogramma's, zelfs als je niks binnensleurt van The Pirate Bay, eveneens gigantisch veel groter is?
Kwaadaardige software komt echt niet vanzelf op je computer, ik zou niet weten hoe en zeker niet automagisch door het installeren van wine. Nog nooit meegemaakt of je moet doelen op sites als sourceforge die (tot vorige jaar) software soms bundelen met andere software. Maar dat is toch echt fout van sourceforge en niet van wine.
schaf dan de software aan. Illegale software lijkt goedkoop, maar zit regelmatig onder de rottigheid. 
Eens, ik heb het niet over slimmeriken die illegaal (zonder te betalen) gelicientieerde software willen gebruiken. Dan vraag je om moeilijkheden en dat staat los van wine.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #33 Gepost op: 2016/04/01, 10:54:34 »
Zodat dus de kans om in aanraking te komen met kwaadaardige Windowsprogramma's, zelfs als je niks binnensleurt van The Pirate Bay, eveneens gigantisch veel groter is?
Kwaadaardige software komt echt niet vanzelf op je computer, ik zou niet weten hoe
Via het Grote Boze Internet:


 Op verschillende manieren, die lang niet allemaal terug te voeren zijn op het willen installeren van illegale programmatuur.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 11:12:30 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #34 Gepost op: 2016/04/01, 11:06:09 »
Zodat dus de kans om in aanraking te komen met kwaadaardige Windowsprogramma's, zelfs als je niks binnensleurt van The Pirate Bay, eveneens gigantisch veel groter is?
Kwaadaardige software komt echt niet vanzelf op je computer, ik zou niet weten hoe
Via het internet. Op verschillende manieren, die lang niet allemaal terug te voeren zijn op het willen installeren van illegale programmatuur.
Eens. De enkele keer dat ik iets met wine moet doen en dan ook het gevraagde Windows-programma ergens van het grote boze internet moet plukken, kijk ik 3x of de locatie wel "vertrouwd" is (whatever that may be). Het feit dat je ongevraagd allerlei meuk mee kan trekken met een download (niet alleen torrent) is dé achilles-hiel van Windows waar je niet (zomaar) overheen kunt stappen.

Bedankt voor je uitleg en/maar toch blijf ik, ook op dit forum, enthousiast reclame maken voor wine, een mooie opensource ontwikkeling ondersteund door een actieve gemeenschap.  :)
Ook mee eens, we hoeven het kind niet met het badwater weg te gooien. Maar enige voorzichtigheid mogen we m.i. wel betrachten.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 11:39:14 door markba »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #35 Gepost op: 2016/04/16, 12:16:41 »
En het wordt nog gekker / leuker Ubuntu komt naar Windows 10!
Microsoft en Canonical bundelen daarom hun krachten en integreren Windows 10 en Ubuntu.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows
Klik links bovenin op Documentatie

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #36 Gepost op: 2016/04/18, 19:29:33 »
Das eigenlijk Microsoft die toegeeft dat powershell ruk is ^-^

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #37 Gepost op: 2016/04/18, 19:34:19 »
Das eigenlijk Microsoft die toegeeft dat powershell ruk is ^-^
Dat is maar de vraag. Want met power-shell kun je het windows-subsysteem (bv de registry) aanspreken; best wel krachtig. En dat lijkt me met die ubuntu onder windows-optie niet mogelijk. In dat geval kun je ze niet met elkaar vergelijken......

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #38 Gepost op: 2016/07/12, 19:55:13 »
Citaat
Dan wil ik Windows-XFCE wel eens gaan testen

Misschien morgen......

Of vandaag al, zie Run any Desktop Environment in WSL  :P

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows#Desktop

Op deze manier werk ook Terminator in Windows.

p.s. ook byobu (standaard geïnstalleerd in WSL!) werkt nu  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/07/12, 21:04:52 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #39 Gepost op: 2016/07/13, 10:52:47 »
Of vandaag al, zie Run any Desktop Environment in WSL  :P
Een plaatje van Unity binnen Win10 spreekt meer dan woorden:



Aanschouw deze Frankenstein.....  :) ^-^ ;) :D =D

Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #40 Gepost op: 2016/07/14, 01:25:18 »
Ik ben eerlijk gezegd niet zo enthousiast. Linux willen draaien onder Windows is voor mij zéér onlogisch en bijna onnatuurlijk. Bovendien kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat vooral Microsoft gaat profiteren van deze techniek op de lange(re) termijn. Het blijft een miljardenbedrijf die als doel heeft zoveel mogelijk centen binnen te harken. Alles wat zij doen doen zij om er zelf beter van te worden, niet om Linux en de community verder te helpen. En dat Canonical ze daarbij helpt (waarschijnlijk denkend dat het hen ook nog wat oplevert) verontrust me eigenlijk best wel. Ik krijg er "Roodkapje-en-de-grote-boze-wolf" visioenen door...

Eerst Linux afschilderen als "een kankergezwel", en nu ineens - jaren later - Linux omarmen? Nee, dat gaat er bij mij niet in. Sorry voor mijn terughoudendheid, maar de geschiedenis heeft al genoeg voorbeelden aangeleverd waarom Microsoft met argusogen en de grootst mogelijke omzichtigheid bekeken dient te worden. Op lange(re) termijn zal dit Linux zelf en de op Linuxtechnologie gerichte bedrijven schade berokkenen, ben ik bang.

Linux bekender/populairder laten worden als doel zal niet vanuit Redmond geïnitieerd worden. Sterker nog: ik denk dat ze keihard Linuxtechnieken aan het "shoppen" zijn, deze vervolgens in een Microsoft-sausje wikkelen, de techniek die eruit voortvloeit gesloten maken en patenteren, om vervolgens met deze technieken Linux uit de markt proberen te drukken. Op servergebied, mainframes, smartphones en zogenaamde wearables valt er nog wel wat te winnen voor die geldwolven uit Redmond.

Mijn advies aan Canonical: begin er niet aan. Want voordat je het weet is je brood onder je handen vandaan gekaapt en ben je zelf overbodig geworden in de markt. Net als Roodkapje in het sprookje: opgevreten door die grote boze wolf....  :(

Edit 14/07/2016: even wat typfoutjes eruit gehaald.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/14, 13:40:39 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #41 Gepost op: 2016/07/14, 08:02:36 »
Met Marqeaux eens. Als ik een koelkast koop dan koop ik een koelkast en niet iets met een ingebouwde oven.  Voor mij is het onlogisch en kun je wachten op schade.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #42 Gepost op: 2016/07/20, 22:25:40 »
Het blijft een miljardenbedrijf die als doel heeft zoveel mogelijk centen binnen te harken.
Zowel Microsoft als Canonical zijn bedrijven die winst willen maken.  :)
Mijn advies aan Canonical: begin er niet aan.
Canonical zal dit forum niet bezoeken voor advies maar los daarvan komt je advies erg laat. Canonical is al jaren (met trots en veel succes) partner van Microsoft.
Dat sommigen daar een probleem mee hebben was al in 2012 voorzien door onze “Self-Appointed Benevolent Dictator for Life” (SABDFL) Mark Shuttleworth:
I know there will be members of the free software community that will leap at the chance to berate Microsoft for its very existence, but it’s not very Ubuntu to do so: let’s argue our perspective, work towards our goals, be open to those who are open to us, and build great stuff.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo enthousiast. Linux willen draaien onder Windows is voor mij zéér onlogisch en bijna onnatuurlijk.
Terminator (met XcXsrv) onder Windows voelt voor mij “natuurlijker” dan PuTTY en werkt prima!  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #43 Gepost op: 2016/07/25, 15:55:48 »
Tja, je draait geen 'Linux' onder Windows, maar alleen Ubuntu. Dat betekent de boel gewoon Windows blijft met alle voor- en nadelen van dien. Volgens mij is het wel een goede ontwikkeling, de scheiding tussen os'en vervagen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #44 Gepost op: 2016/08/10, 11:00:00 »
(selectieve) quotes uit een snelheidsvergelijking tussen Ubuntu voor Windows 10 en een “echt” Ubuntu systeem:
From a performance perspective, CPU and Network bound processes will perform nearly identically in Ubuntu on Windows, as native Ubuntu on bare metal.  For heavily cached disk IO operations, Ubuntu on Windows might even outperform native Ubuntu on bare metal.

Heel wat beter dan mogelijk is met Virtualbox. De virusscanner (Windows Defender) stond zelfs aan in Windows anders was het resultaat waarschijnlijk nog beter geweest.  :P
Tremendous credit goes to the entire Microsoft team working on this technology.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #45 Gepost op: 2016/08/18, 21:13:15 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #46 Gepost op: 2016/08/18, 23:49:27 »
Das eigenlijk Microsoft die toegeeft dat powershell ruk is
Ruk? Maar Powershell is open source
Wil je zeggen dat open-bron-programmatuur niet slecht kan zijn?

Offline MKe

  • Lid
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #47 Gepost op: 2016/08/19, 14:54:06 »
Hmmm, powershell is helemaal niet slecht. Het is best wel krachtig.
Bash gaat nooit werken op windows zoals het doet op Linux. M.a.w je gaat niet het hele windows systeem managen vanuit een bash systeem. Dit komt omdat bash helemaal geschreven is voor POSIX, waarin alles wordt geregeld in tekst files. In windows werkt dat niet zo (COM, WMI, ADSI, the Registry, the cert store, etc, etc) en kun je dus met de unix tools (grep, awk, sed) niet uit de voeten op het systeem. Powershell is geschreven zodat dit wel kan. Het idee dat alles een object is is voor de toekomst misschien ook wel interessant voor Linux, als bash ooit aan vervanging toe is.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #48 Gepost op: 2016/08/20, 15:42:21 »

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/4ycxaz/the_new_linux_subsystem_is_pretty_good/

Een Xubuntu desktop in Windows 10, omdat het kan :P

Installeer bash in Windows 10: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows (als je dat nog niet hebt gedaan)

Download en start XcXsrv (of een andere X server)

Ik start bash (met een linux.bat file) zodat die ook inlogt onder mijn gebruikersnaam:
bash ~ --login

Start bash en geef de volgende opdrachten:
sudo apt-get install xorg xubuntu-desktop
echo 'export DISPLAY=:0' >> ~/.bashrc
sudo sed -i 's$<listen>.*</listen>$<listen>tcp:host=localhost,port=0</listen>$' /etc/dbus-1/session.conf

Sluit bash en start bash opnieuw

Start in bash een Xubuntu desktop:
xfce4-session

Als het goed gaat start de Xubuntu-desktop nu in Windows 10.

Via het Toepassingenmenu links bovenin kan je Xubuntu-programma’s openen en links onderin Windows-programma’s.

Werkbalk 1 in Xubuntu verbergt ik automatisch om Windows programma’s niet in de weg te zitten. Het vinkje “Werkbalk vergrendelen” heb ik gewist om Werkbalk 2 te verplaatsen om de werkbalk van Windows 10 niet in de weg te zitten.

Merk op: wat (nog?) niet werkt is geluid (filmpjes spelen wel af)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/21, 17:25:43 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie