Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!  (gelezen 7568 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Gepost op: 2016/03/09, 10:49:14 »
Jaja, blijkbaar vraagt de markt toch naar een degelijk platform voor SQL Server. En MS reageert op die vraag.....
http://www.cio.com/article/3041350/microsoft-is-bringing-its-crown-jewel-sql-server-to-linux.html

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/09, 11:05:01 »
Hier heb ik een andere mening over (die ik argwanend volg).
Linux heeft het monopoly op servers, wat MS heeft voor desktop PC's.
Ze willen niet het wiel uitvinden, maar gebruik maken van hetgeen al is ontwikkeld en gedaan.
Ook wil MS meewerken aan verschillende opensource projecten, een hele goede zaak.

Nu moeten we oppassen, dat MS niet (weer) van de standaarden gaat afwijken en (weer) niet alle gegevens openbaar maakt.
Kortom, een goede ontwikkeling op papier, die we met een gezond portie argwaan moeten volgen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/09, 11:19:28 »
Tuurlijk mogen we best wel waakzaam blijven (een vos verliest wel zijn haren maar zijn streken), maar 10 jaar geleden zou ik me dit niet hebben kunnen voorstellen.

Wat ik interessant vind, is dat er blijkbaar een vraag uit de markt is, wat ik op zich wel verbazend vind. Want als je een MS shop bent (als je alleen maar met MS producten werkt), waarom zou je dan je basis-OS willen veranderen? Dan moeten er toch wel zwaarwegende factoren aan ten grondslag liggen (denk aan performance, betrouwbaarheid, e.d.). Dat Linux daarin beter scoort wordt dus niet expliciet gezegd maar wel impliciet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/09, 11:33:28 »
Dat Linux daarin beter scoort wordt dus niet expliciet gezegd maar wel impliciet.
En dat promoten wij al jaren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/09, 12:07:56 »
Dat Linux daarin beter scoort wordt dus niet expliciet gezegd maar wel impliciet.
En dat promoten wij al jaren :lol:
Ach, als een stelletje nerds dat zegt, dan let niemand daarop.  :) :) :)
Maar blijkbaar worden IT-bedrijven wakker en gaan nu om deze oplossingen vragen. Een soort van omslag.....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/09, 13:31:23 »
Linux heeft het monopoly op servers, wat MS heeft voor desktop PC's.
Deze ontwikkeling is niet gericht op (traditionele) servers of desktop PC’s maar vooral op “cloud”. Linux draait prima in de Microsoft Azure cloud.
Ook wil MS meewerken aan verschillende opensource projecten, een hele goede zaak.
Zeker goed maar voor de duidelijkheid dit gaat niet over een opensource project maar over een closedsource versie van MS SQL voor Linux.
Dan moeten er toch wel zwaarwegende factoren aan ten grondslag liggen (denk aan performance, betrouwbaarheid, e.d.).
Prijs. Linux is gratis. Microsoft verdient (voldoende/genoeg/meer) aan het gebruik van (Linux in) de Azure cloud.
Who knows, we may yet see MS-Linux as a real product rather than a joke.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/09, 13:52:41 »
Deze ontwikkeling is niet gericht op (traditionele) servers of desktop PC’s maar vooral op “cloud”. Linux draait prima in de Microsoft Azure cloud.
Laatst heb ik vernomen (helaas weet ik niet meer waar), dat voor Azure Microsoft aan het testen is.
50% zou werken met een Windows versie,
25% zou werken met een (aangepaste) Red-Hat Linux,
25% zou werken met een (aangepaste) Ubuntu versie.
Wat hiervan het waarheids gehalte is, weet ik niet, maar waarom iets zelf ontwikkelen, wanneer er een goed, gratis, OpenSource systeem is?
Van samenwerken kunnen alle partijen beter worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/09, 13:54:23 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/09, 14:35:18 »
Dan moeten er toch wel zwaarwegende factoren aan ten grondslag liggen (denk aan performance, betrouwbaarheid, e.d.).
Prijs. Linux is gratis. Microsoft verdient (voldoende/genoeg/meer) aan het gebruik van (Linux in) de Azure cloud.
Ja, maar als klanten kiezen van Windows als OS, verdient MS nóg meer. De vraag om MS SQL Server op Linux te laten draaien komt dus niet van MS uit, maar van gebruikers. Die idd prijs als argument kunnen gebruiken. Tegen de zin in dus van MS die minder verdient.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/12, 14:53:43 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/14, 17:20:47 »
De spagaat die MS splijt:
Citaat
Just this week, Microsoft announced that they are bringing SQL Server to Linux. They also joined the Eclipse Foundation and open sourced some tools. And they are working on a Linux-based switch for Azure. All I hear is Linux. Linux. Linux.

Except…

This week, as they were making the SQL Server and Eclipse Foundation announcements, the legal arm of the company goaded two more vendors into signing patent deals around Linux technologies. This time the victims were Android manufacturer Wistron and e-commerce provider Rakuten.

http://www.cio.com/article/3043546/linux/50-shades-of-microsofts-flirtation-with-linux.html
Dus aan de ene kant vriendjes maken (goede sier met open source), van de andere kant weer wat omstreden patent-deals maken (lees: bangmakerij en chantage). Dat helpt niet mee om MS onvoorwaardelijk te vertrouwen in hun intentie(s).....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/30, 15:52:11 »
En het wordt nog gekker / leuker Ubuntu komt naar Windows 10!
Microsoft en Canonical bundelen daarom hun krachten en integreren Windows 10 en Ubuntu.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/30, 21:08:20 »
Microsoft en Canonical bundelen daarom hun krachten en integreren Windows 10 en Ubuntu.

Sensationeel, maar volledig uit de context gerukt citaat.

Minder sensationeel is, wat er echt aan de hand is:
http://www.zdnet.com/article/microsoft-and-canonical-partner-to-bring-ubuntu-to-windows-10/

Kerncitaat:
"the focus will be on Bash and other CLI tools, such as make, gawk and grep.

Could you run a Linux desktop such as Unity, GNOME, or KDE on it? Probably, but that's not the purpose of this partnership.

Canonical and Microsoft are doing this because Ubuntu on Windows' target audience is developers, not desktop users. In particular, as Microsoft and Canonical continue to work more closely together on cloud projects, I expect to find tools that will make it easy for programmers to use Ubuntu to write programs for Ubuntu on the Azure cloud."

Interessant? Jazeker. Van praktisch belang voor gewone thuisgebruikers, niet zijnde cloudontwikkelaars? Neen.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/30, 21:15:49 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/30, 21:40:17 »
Meer info van Dustin Kirkland. Het werkt heel eenvoudig:
Citaat van: Ubuntu on Windows

1. Windows 10 users
2. Can open the Windows Start menu
3. And type "bash" [enter]
4. Which opens a cmd.exe console
5. Running Ubuntu's /bin/bash
6. With full access to all of Ubuntu user space
7. Yes, that means apt, ssh, rsync, find, grep, awk, sed, sort, xargs, md5sum, gpg, curl, wget, apache, mysql, python, perl, ruby, php, gcc, tar, vim, emacs, diff, patch...
8. And most of the tens of thousands binary packages available in the Ubuntu archives!

Voor gebruik van de terminal (mijn favoriete werkomgeving) is geen Ubuntu meer nodig.
Citaat van: Ubuntu on Windows
Oh, and it's totally shit hot! The sysbench utility is showing nearly equivalent cpu, memory, and io performance.
En geen Putty meer nodig maar direct in Windows 10 een teminalvenster openen en met ssh naar mijn raspberry's enz.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/31, 00:42:06 »
Voor gebruik van de terminal (mijn favoriete werkomgeving) is geen Ubuntu meer nodig.

En geen Putty meer nodig maar direct in Windows 10 een teminalvenster openen en met ssh naar mijn raspberry's enz.  :)
[knip]

Voor mij is het echter totaal niet relevant. Ik geef namelijk de voorkeur aan Linux. Ook voor het gebruik van de terminal.

Mod-edit: graag even normaal en vriendelijk reageren op een normaal bericht.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 09:33:04 door Timo »

Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/31, 09:14:37 »
Voor mij is het echter totaal niet relevant. Ik geef namelijk de voorkeur aan Linux. Ook voor het gebruik van de terminal.

Same here, ik heb geen behoefte aan veredelde ramen, laat staan een wankel kaartenhuis.
Maar het zou geweldig zijn dat Windows integraal op een Debian omgeving zou gaan werken ipv hun nukkig systeem.
Ooit ................................................. I have a dream lol  :rolleyes:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/31, 10:25:32 »
Ik weet nog niet wat ik van deze ontwikkeling moet denken. Teveel MS voor een computer is in mijn beleving nog nooit goed geweest. Ik kijk het aan en als het in mijn ogen de verkeerde kant opgaat, dan zie ik mij geen andere mogelijkheid dan het ergens anders te zoeken zonder bemoeienissen van MS.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/31, 10:46:54 »
Ik weet nog niet wat ik van deze ontwikkeling moet denken. Teveel MS voor een computer is in mijn beleving nog nooit goed geweest. Ik kijk het aan en als het in mijn ogen de verkeerde kant opgaat, dan zie ik mij geen andere mogelijkheid dan het ergens anders te zoeken zonder bemoeienissen van MS.
Zulke zorgen zijn niet nodig.... Net zo min als bij andersoortige "overstapjes" als Mono en  Wubi. Je kunt het immers gewoon links laten liggen. :)

Het is weliswaar een interessante ontwikkeling, maar alleen van praktisch belang voor cloudontwikkelaars. Als zodanig is het een slimme zet van Canonical, die Canonical hopelijk extra inkomsten gaat opleveren.

Ik zou me pas zorgen gaan maken wanneer Microsoft een meerderheidsbelang in Canonical zou verwerven. Je weet maar nooit natuurlijk, maar voorlopig is dat gelukkig niet aan de orde.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/31, 10:57:48 »
Ik zou me pas zorgen gaan maken wanneer Microsoft een meerderheidsbelang in Canonical zou verwerven.
Ook bij een minderheidsbelang hebben ze inspraak, en kan het de verkeerde kant opgaan.
Zover zal het m.i. niet komen, dus geen reden voor ongerustheid.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2016/03/31, 11:42:18 »
Er is al heel lang een bash omgeving voor windows, namelijk cygwin. Ik gebruik dat als ik op windows moet werken. SSH werkt ootb, en je kunt allerlei echte Linuxtools installeren, zoals het geweldige rsync, waar Windows geen goed alternatief voor heeft voor zover ik weet.

Verder als ssh client is mobaxterm aan te raden. Dit is een schil over cygwin en is gratis voor prive gebruik. Bevat ook een x-server, dus kan ook x-forwarding doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #19 Gepost op: 2016/03/31, 12:09:04 »
Het is wel meer dan Cygwin, hoor.... Het is meer het omgekeerde van Wine.  =D

Zie deze uitleg:
http://www.zdnet.com/article/ubuntu-not-linux-on-windows-how-it-works/

Kerncitaat:
Citaat
Linux geeks can think of it sort of the inverse of "WINE" -- Ubuntu binaries running natively in Windows. Microsoft calls it a "Windows Subsystem for Linux". (No, it's not open source at this time.)

Het is echt wel lachen, dit. Binnenkort zit Ubuntu 16.04 blijkbaar zelfs in de Windows Store:
Citaat
Ubuntu 16.04 LTS, which will be replacing Ubuntu 14.04, will be available on the Windows Store shortly after it's released on April 21.. Since the image relies on code in Redstone, you'll need to be running Windows Build 14251 or later. Microsoft just announced that it will be releasing Windows 10 Redstone 1, aka "Windows 10 Anniversary Update" or Windows 10 SP1 to me, this summer.

Wij hebben er niks aan, maar het is wel zeer vermakelijk.  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 12:11:54 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #20 Gepost op: 2016/03/31, 14:44:30 »
Het is wel meer dan Cygwin, hoor.... Het is meer het omgekeerde van Wine.  =D

Zie deze uitleg:
http://www.zdnet.com/article/ubuntu-not-linux-on-windows-how-it-works/

Hmmm, de hamvraag is dan natuurlijk: als Wine Linux minder veilig maakt, maakt deze implementatie Windows dan veiliger??? :D ;)


Maar goed, het enige wat ze dan nog hoeven te doen is de kernel vervangen door de Linux kernel en we zijn er.

Jammer dat ze niet gewoon naar een docker implementatie kijken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #21 Gepost op: 2016/03/31, 15:12:08 »
het enige wat ze dan nog hoeven te doen is de kernel vervangen door de Linux kernel en we zijn er.
Dan wil ik Windows-XFCE wel eens gaan testen :lol: :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline loti

  • Lid
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #22 Gepost op: 2016/03/31, 15:55:24 »
Citaat
Dan wil ik Windows-XFCE wel eens gaan testen

Misschien morgen......

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #23 Gepost op: 2016/03/31, 17:03:40 »
Ik zou me pas zorgen gaan maken wanneer Microsoft een meerderheidsbelang in Canonical zou verwerven. Je weet maar nooit natuurlijk, maar voorlopig is dat gelukkig niet aan de orde.
Nog niet, het zijn (nog) geruchten dat Microsoft geïnteresseerd is in een overname van Canonical: http://www.linuxjournal.com/content/ubuntu-conspiracy
Door de toegang tot bash (en software uit de Ubuntu pakketbronnen) in Windows wordt het voor Microsoft nog interessanter om Canonical op te kopen nog meer te betrekken bij de ontwikkeling van Windows (en Linux in Azure).
Microsoft loves Linux!
als Wine Linux minder veilig maakt, maakt deze implementatie Windows dan veiliger?
Wine is een veilige opensource ontwikkeling, niets mis mee.
Deze implementatie van bash maakt Windows 10 niet nog veiliger (misschien wel onveiliger omdat er een aanvalsvector bij komt?).
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 17:32:02 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: When hell freezes over: MS SQL Server komt naar Linux!!!
« Reactie #24 Gepost op: 2016/03/31, 17:08:05 »
Maar… waar rook is, is vuur.
Ongefundeerde verdachtmaking en verbreiding van FUD. Kwalijke zaak.