Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: één Linuxdistributie  (gelezen 6858 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #25 Gepost op: 2012/09/05, 08:00:08 »
Ik denk dat het vooral uitgaat vanwaar jijzelf vanuit gaat; trouw aan een distro of hop je liever.

Als steunpunt 'verkoop' ik géén Linux maar wel degelijk Ubuntu. Pas na een jaar gebruik vertel ik dat er andere distro's zijn met andere gewoonten en andere werkwijzen. Voor diegene die Ubuntu heeft aangereikt gekregen is Ubuntu het enige alternatief voor Windows, en ik laat het daar ook bij. Hooguit verwijs ik eens naar Mint met als vertelling dat Mint Ubuntu is met een grafische opsmuk.

Daarom: vertel weinig over Linux maar meer over de distro zelf, via Google (als ze daar interesse in hebben ;) ) kunnen ze zich zo verdiepen in wat in feite Ubuntu 'maar' is t.o.v. het grote geheel dat Linux is.

De afgeleiden spreek ik ook zelden over; teveel keuze leidt veelal tot grote verwarring en besluiteloosheid.
Dus als ik installeer voor iemand, maak ik snel zelf de keuze of het Xubuntu (hardwarespecs) of Ubuntu is.

Je kan dat dogmatisch noemen, maar door te verengen breng je Linux beter aan de man.
Mee eens. Ik vertel wel van alles over  afgeleides als Kubuntu, Xubuntu, Debian maar merk dat het ene oor in en uitgaat; het enige wat ik installeer is Ubuntu met als uitzondering Lubuntu bij een zwakker systeem. Uiteindelijk komt het er op neer dat aan jou (indirect) gevraagd wordt om te kiezen: je geeft wel een advies maar omdat jij in-the-know bent, nemen ze dat gewoon aan. En later kunnen ze inderdaad afwijken, maar tot nu toe heb ik dat geen enkele keer meegemaakt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #26 Gepost op: 2012/09/05, 09:28:03 »
Citaat
De afgeleiden spreek ik ook zelden over; teveel keuze leidt veelal tot grote verwarring en besluiteloosheid.
Dus als ik installeer voor iemand, maak ik snel zelf de keuze of het Xubuntu (hardwarespecs) of Ubuntu is.

Je kan dat dogmatisch noemen, maar door te verengen breng je Linux beter aan de man.

Dat ben ik met je eens. Dat was in de vroege jaren naar mijn idee ook de kracht van MicroSoft. Men bracht een operating system wat zover vereenvoudigd was dat de massa ermee uit de voeten kon. Het was een nieuwe markt en daar lag dé kans.

Als je tegenwoordig zo naar de reacties van de omgeving kijkt is zelfs het idee dat er naast Windows nog iets anders bestaat al ernstig teveel. Daar is absoluut geen behoefte aan. Het is ze zo al meer dan ingewikkeld genoeg.

Persoonlijk snap ik dat wel, maar aan de andere kant doet "men" zich vreselijk tekort. Dat zit me daar een partij te tobben waar een beetje distro zo'n heerlijke software bieb heeft, printers sneller installeert dan dat je kan klikken en het operating systeem ongekend soepel draait op doodnormale hardware. Hoe lang heeft men zitten jammeren op de erg sobere verkenner? In Linux is een omgevingsvenster met tabs in zeer brede zin gemeengoed.

OK, de hardware ondersteuning laat te wensen over. Maar dat is maar net hoe je het brengt. Gezien de enge houdgreep van de industrie op hun kippen met gouden eieren, de absolute weigering om ook maar de minste medewerking te verlenen voor de ontwikkeling van hardware drivers, verdienen de Linux developers juist een hele dikke pluim, lijkt me zo.

Laten we wel wezen. Het is toch niet zo veel gevraagd om in ruil voor al het moois in Linux een beetje aandacht te besteden aan de keuze van bijvoorbeeld een printer? Bovendien barst het van de overzichten van wat er zoal wél werkt.

De rauwe werkelijkheid is natuurlijk dat de massa naar de winkel loopt, daar door een verkoper naar een verstandige keuze geholpen wenst te worden op een klantvriendelijke manier. En als je dan een uitstapje maakt naar de wereld van de verkooptechnieken en nog erger, van de marketing, dan zakt menige gewone eerlijke sterveling de broek af als hij hoort hoe al die verschillende persoonlijkheden aan "hun" verstandige keuze geholpen wordt en de kassa daarbij lekker rinkelt.

Maar even terug naar het begin van mijn verhaal: MicroSoft stapte destijds in een nieuwe markt en nu is alles gesettled. In zo'n situatie is het verdraaid lastig je weg als alternatief te vinden. In een nieuwe situatie liggen die kansen er wel. Dat laat Androïd zien.

Nou ja, genoeg gekletst. Het is een buitengewoon boeiende wereld, het "Linux". Dat een ander systeem de wereld in de macht heeft moet onze visie op al dat mooie open source spul niet gaan vervormen. Want het is echt geweldig!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #27 Gepost op: 2012/09/05, 09:35:52 »
Persoonlijk vind ik de versnippering juist een voordeel. Er zijn een paar grote distros, waarvan naar mijn gevoel ubuntu wel steeds dominanter wordt, maar daarnaast is er toch voor ieder wat wils. Ik heb een aantal jaar ubuntu naar volle tevredenheid gebruikt, tot ik me aan kleine dingen begon te irriteren. Dat werden er steeds meer en daarom ben ik uiteindelijk overgestapt naar een distro die meer bij mijn wensen aansluit. Het is juist die keuzevrijheid die voor mij linux zoveel beter maakt dan windows of osx.

Daarnaast denk ik dat versnippering ook wel voordelen heeft voor de ontwikkeling van nieuwe software. Bijvoorbeeld, meer behoudende distros, wat betreft bleeding edge of stabiel, profiteren denk ik van het feit dat er distros zijn die sneller updaten. Distros als gentoo, fedora en arch, vormen in weze een soort beta test omgeving voor de meer behoudende distros.

Voor mij persoonlijk is het ook niet echt belangrijk dat de hele wereld linux gaat gebruiken. Als mensen blij zijn met windows of osx, prima toch. Vaak als dingen te groot worden, gaat de charme er ook een beetje vanaf.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #28 Gepost op: 2012/09/05, 10:38:51 »
Voor mij persoonlijk is het ook niet echt belangrijk dat de hele wereld linux gaat gebruiken.
Precies mijn idee. Op dit forum heerst de indruk dat Linux/Ubuntu maar moet groeien en maar moet doorbreken. Lekker belangrijk allemaal denk ik dan. Elke persoon die ik persoonlijk kan helpen om zijn computer op een veilige, gemakkelijk, goedkope, stabiele en eerlijke manier met behulp van Ubuntu te gebruiken, is er weer een.  Wat de rest van de wereld doet: leuk voor de statistieken maar het kan me eerlijk gezegd niet echt boeien. Ubuntu is al groot en sterk genoeg om een instrument te bieden waar ik anderen mee kan helpen.

Als mensen blij zijn met windows of osx, prima toch.
Iedereen maakt een vrije keuze. Als mensen graag de onhebbelijkheden van Windows op de koop toe nemen of graag wat flappen willen trekken om OSX te kunnen draaien, prima. Ik ga ze niet overtuigen en wil ze niet overtuigen. Overtuigen moeten ze zelf doen.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #29 Gepost op: 2012/09/05, 11:24:31 »
Hmm. Ik denk eerlijk gezegd niet dat unificatie op basis van distributies moet komen, maar op basis van standaarden. Zet een standaard en laat alle distributies zich daar aan houden. Freedesktop.org doet dit al voor een groot gedeelte, maar naar mijn mening kan het nog verder gaan.

Kies niet noodzakelijk één pakketbeheerder, maar wel een gemeenschappelijk formaat dat alle pakketbeheerders moeten kunnen lezen en installeren. Kies niet één desktop, maar laat desktops zich aan bepaalde standaarden houden zodat ze beter integreren. Kies niet één toolkit... maar schaf gewoon GTK+ af want dat is een piece of crap. ;)

- Sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #30 Gepost op: 2012/09/05, 11:42:05 »
Ik zou een focus op één Linux distributie enorm jammer vinden. Juist de diversiteit is de kracht van Linux naar mijn mening. Iedereen die beweert dat Linux gefaalt heeft heeft naar mijn mening maar één argument, een klein marktaandeel. Nu, dat kleine marktaandeel wordt niet veroorzaakt door de slechte kwaliteit van Linux op de desktop, maar door een monopolie die de marktwerking op het gebied van destop besturingssystemen verstoord.

Het hele idee dat je een monopolie, één systeem nodig hebt om succesvol te kunnen zijn is volgens mij überhaupt onzin. Alleen in onvolwassen, jonge markten zie je dat er monopolies zijn. Dat de huidige ict monopolies erg veel geld opleveren, en dus vaak de maatstaaf zijn voor wat succes is, is logisch. Maar dat wil niet zeggen dat die monopolies eeuwig zijn, of nastrevenswaardig zijn. Ook de ict markt voor desktopbesturingssystemen zal ooit volwassen worden, met dito diversiteit. En in een volwassen markt is diversiteit juist iets waarmee je veel klanten kan bereiken, met dito groot marktaandeel.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #31 Gepost op: 2012/09/05, 11:50:39 »
mijn centje: Ben ik nu 6 jaar af van een dictaat/oplegging, wat zwaar geld kost , beginnen ze nu HIER ook al alles moet uniform worden. Ik denk dat ik het
linux-/vrijheids-principe dan niet meer begrijp : hetzelfde als... maar dan ..  :-[
« Laatst bewerkt op: 2012/09/05, 11:53:59 door noyomipa »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline Bloom

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #32 Gepost op: 2012/09/05, 12:32:45 »
Er worden hier een paar begrippen door elkaar gehaald.
Linux slaat eigenlijk alleen op de kernel. Die is voor iedereen hetzelfde, al kun je natuurlijk wel kiezen om een bepaalde versie te gebruiken of een specifieke variant (zoals een RT-kernel).
Daaromheen draaien de GNU utilities. Die GNU-software bestaat voor zowel Linux als FreeBSD en andere Unix-achtigen en is dus ook al grotendeels hetzelfde. De distributiemaker kan uiteraard wel eigen keuzes maken over de inrichting van het systeem (directorystructuur en zo), al ligt het meeste daarvan ook wel gestandaardiseerd vast.
De grootste keuzevrijheid zit in de desktop en de appicatiesoftware die een distributiebouwer kiest om in te sluiten. Die desktop en die applicatiesoftware zijn meestal ook wel beschikbaar voor eender welke andere Linux of Unix, dus dat is ook vrij gestandaardiseerd. En ook al koos je een welbepaalde disributie, dan nog kun je een andere desktopomgeving of andere software kiezen als je dat wenst.
De keuze zit hem in het feit dat er meerdere desktopomgevingen en tonnen applicatiesoftware beschikbaar zijn en dat je als gebruiker een vrije keuze kunt maken wat je het best bevalt of wat het best bruikbaar is in een gegeven situatie.
Met geen enkel ander platform heb je die keuze.
Het zou dus bijzonder dom zijn dat allemaal weg te gooien en iedere keuzevrijheid daarmee te ontnemen.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #33 Gepost op: 2012/09/05, 12:37:28 »
Het linux-/vrijheids-principe zal er niet door verdwijnen.

Probleem is als je versplinterd je nooit snel tot een goed/perfect product komt.
Omdat alle kennis en kunde en tijd om het te maken ook versplinterd is.
Focus je alles op 1 punt zal het eindresultaat beter zijn.

Wat Seysayux zegt is dus zaken uniform maken zodat dit makkelijk/perfecter/beter werkt..
Eigenlijk heeft Mark hetzelfde gedaan met Ubuntu, neem alles uit Linux wat goed is en bundel dit tot 1 geheel.

Geluk voor Linux is dat we met vele miljarden mensen op aarde leven, en dat dus versplintering zoals je ook met Ubuntu ziet niet direct ertoe leid dat alles meteen slechter loopt/werkt.
Echter als iedereen zichzelf gefocust had, was Ubuntu nu toch een stuk verder geweest.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bloom

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #34 Gepost op: 2012/09/05, 12:41:27 »
Ik probeerde net uit te leggen dat die versplintering veel minder erg is dan je zou denken.
Meer dan 95% van alle systeemutilties en applicatiesoftware zijn identiek (hoewel verschillende versies) over alle Linux'en en zelfs de meeste Unix'en heen.

Je vergeet bovendien dat de configureerbaarheid en de keuzevrijheid (dat is nog heel iets anders dan versplintering!) er ook voor zorgt dat je Linux op een heel breed gamma van computers kunt gebruiken. Ik kan Linux gebruiken op een heel moderne pc, maar ook op eentje van 10 jaar oud met slechts een paar honderd MiB geheugen. Met teveel uniformiteit kan dit niet meer. Leve de keuzevrijheid!

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #35 Gepost op: 2012/09/05, 16:03:10 »
Vandaag trouwens gehoord dat iemand uit mijn klas Ubuntu 12.04 heeft geïnstalleerd op een buurthuis in Amsterdam en het bevalt ze enorm goed. Kennelijk slaat het gewoon aan als je het goed presenteert :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #36 Gepost op: 2012/09/05, 16:31:53 »
Citaat
Kennelijk slaat het gewoon aan als je het goed presenteert


Inderdaad. Of ze moeten er op de een of andere manier mee kennismaken, mee werken. Dan merken ze hoe lekker het loopt ...

Leuke - en goede - discussie, dit draadje.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #37 Gepost op: 2012/09/05, 16:45:22 »
Probleem is als je versplinterd je nooit snel tot een goed/perfect product komt.
...
Eigenlijk heeft Mark hetzelfde gedaan met Ubuntu, neem alles uit Linux wat goed is en bundel dit tot 1 geheel.

Het perfecte systeem is toch een vrij persoonlijke aangelegenheid. De een houdt van compleet en stabiel, de ander wil minimalistisch en bleeding edge, of een mix van die twee. Veel mensen vinden bijvoorbeeld het software center ideaal, persoonlijk gebruik ik liever de commando regel voor pakketbeheer.  Sommigen mensen verklaren me voor gek als ze mijn AwesomeWM desktop zien, terwijl ik het persoonlijk veel prettiger vind werken dan Gnome, KDE of Unity. Het versplinterde karakter van linux is misschien niet altijd efficient, maar het heeft wel tot voordeel dat mensen met verschillende ideeen over gebruiksvriendelijkheid een ideaal systeem kunnen vinden binnen 1 familie van OS'en.

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #38 Gepost op: 2012/09/05, 18:13:50 »
Vandaag trouwens gehoord dat iemand uit mijn klas Ubuntu 12.04 heeft geïnstalleerd op een buurthuis in Amsterdam en het bevalt ze enorm goed. Kennelijk slaat het gewoon aan als je het goed presenteert :)
Welk buurthuis? Kan ik eens een kijkje nemen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bwman

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #39 Gepost op: 2012/09/05, 18:44:43 »
Wat mij wel interessant lijkt is de "versnippering" blijft (voor ieder wat wils, maar dat op de 1 of andere manier een soort installer noem het multi installer ,
als het beestje maar een naam heeft, die met meerdere pakketten overweg kan rpm , deb, tar gz enz die deze pakketten voor jou installeert, zou meerder beginners bij linux houden omdat dan een deel van de terminal wegvalt, al zou dat voor gevorderden misschien een deel van de fun weghalen , maar de terminal zal wel blijven zodoende blijft dit er ook wel in. 
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #40 Gepost op: 2012/09/05, 20:11:42 »
Vandaag trouwens gehoord dat iemand uit mijn klas Ubuntu 12.04 heeft geïnstalleerd op een buurthuis in Amsterdam en het bevalt ze enorm goed. Kennelijk slaat het gewoon aan als je het goed presenteert :)
Welk buurthuis? Kan ik eens een kijkje nemen. :)

Ik zal maandag vragen welk buurthuis :)

[offtopic]1,3 miljoen Android-activaties per dag as of today, zegt Eric Schmidt net op Motorola: On. Display event[/offtopic]

Offline RikRik

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #41 Gepost op: 2012/09/05, 21:01:12 »
Citaat
De afgeleiden spreek ik ook zelden over; teveel keuze leidt veelal tot grote verwarring en besluiteloosheid.
Dus als ik installeer voor iemand, maak ik snel zelf de keuze of het Xubuntu (hardwarespecs) of Ubuntu is.

Je kan dat dogmatisch noemen, maar door te verengen breng je Linux beter aan de man.

Dat ben ik met je eens. Dat was in de vroege jaren naar mijn idee ook de kracht van MicroSoft. Men bracht een operating system wat zover vereenvoudigd was dat de massa ermee uit de voeten kon. Het was een nieuwe markt en daar lag dé kans.

Als je tegenwoordig zo naar de reacties van de omgeving kijkt is zelfs het idee dat er naast Windows nog iets anders bestaat al ernstig teveel. Daar is absoluut geen behoefte aan. Het is ze zo al meer dan ingewikkeld genoeg.

Persoonlijk snap ik dat wel, maar aan de andere kant doet "men" zich vreselijk tekort. Dat zit me daar een partij te tobben waar een beetje distro zo'n heerlijke software bieb heeft, printers sneller installeert dan dat je kan klikken en het operating systeem ongekend soepel draait op doodnormale hardware. Hoe lang heeft men zitten jammeren op de erg sobere verkenner? In Linux is een omgevingsvenster met tabs in zeer brede zin gemeengoed.

OK, de hardware ondersteuning laat te wensen over. Maar dat is maar net hoe je het brengt. Gezien de enge houdgreep van de industrie op hun kippen met gouden eieren, de absolute weigering om ook maar de minste medewerking te verlenen voor de ontwikkeling van hardware drivers, verdienen de Linux developers juist een hele dikke pluim, lijkt me zo.

Laten we wel wezen. Het is toch niet zo veel gevraagd om in ruil voor al het moois in Linux een beetje aandacht te besteden aan de keuze van bijvoorbeeld een printer? Bovendien barst het van de overzichten van wat er zoal wél werkt.

De rauwe werkelijkheid is natuurlijk dat de massa naar de winkel loopt, daar door een verkoper naar een verstandige keuze geholpen wenst te worden op een klantvriendelijke manier. En als je dan een uitstapje maakt naar de wereld van de verkooptechnieken en nog erger, van de marketing, dan zakt menige gewone eerlijke sterveling de broek af als hij hoort hoe al die verschillende persoonlijkheden aan "hun" verstandige keuze geholpen wordt en de kassa daarbij lekker rinkelt.

Maar even terug naar het begin van mijn verhaal: MicroSoft stapte destijds in een nieuwe markt en nu is alles gesettled. In zo'n situatie is het verdraaid lastig je weg als alternatief te vinden. In een nieuwe situatie liggen die kansen er wel. Dat laat Androïd zien.

Nou ja, genoeg gekletst. Het is een buitengewoon boeiende wereld, het "Linux". Dat een ander systeem de wereld in de macht heeft moet onze visie op al dat mooie open source spul niet gaan vervormen. Want het is echt geweldig!

Just

Ik probeer zoveel mogelijk Ubuntu te promoten en heb al vaak Ubuntu geïnstalleerd, maar het komt, jammer genoeg,   ook voor dat na enkele dagen  de telefoon gaat met de vraag om Ubuntu maar te verwijderen omdat men het enorm moeilijk vind. Ook na uren uitleg, instructies en m'n enthousiasme over het systeem, dat men vragen kan stellen op dit forum,  toch ziet men af van Ubuntu. Zou het komen door een Windowsvirus dat men Linux te moeilijk vind? Je zou haast denken van wel..  :'(

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #42 Gepost op: 2012/09/05, 21:07:17 »
Mensen zijn gewoontedieren en vinden stiekem elke verandering eng, vooral als het om een vakgebied gaat waar ze bijna niets vanaf weten. Met Windows voelden ze zich nog een beetje de baas over hun computer, maar met een vreemd systeem als Ubuntu gaat al die kennis verloren.

Offline MKe

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #43 Gepost op: 2012/09/07, 06:42:33 »
In dit soort discussies focussen mensen zich naar mijn mening te vaak op de verkeerde dingen. Gemiddeld zien mensen hun computer in het zelfde licht als hun wasmachine: het ding moet het gewoon doen als hij uit de winkel komt. En net als bij de wasmachine interesseert het hun geen fluit welk OS erop staat. Dit wordt door winkeliers  opgevangen door computers te verkopen met een voor-geinstalleerde OS: Windows. Daarom is Windows populair en Linux niet. Slimfoons (goed woord :) ) komen voorgeinstalleerd met android, dus daar werkt het wel. Maw de fabrikant bepaald wat de klant zal draaien.  Linux wordt nooit groot ( naar mijn mening) zolang het niet op de meeste verkochte computers voorgeinstalleerd staat.

Een ding ben ik het mee eens: men zou kunnen proberen om iets meer standaardisatie in de distro's door te voeren. Dus het afschaffen van het apt-get vs yum gedoe en dat soort dingen. Maar dit is meer voor het gebruik/ontwikkel gemak dan dat het Linux populairder maakt.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 06:45:21 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #44 Gepost op: 2012/09/07, 08:12:39 »
In dit soort discussies focussen mensen zich naar mijn mening te vaak op de verkeerde dingen. Gemiddeld zien mensen hun computer in het zelfde licht als hun wasmachine: het ding moet het gewoon doen als hij uit de winkel komt. En net als bij de wasmachine interesseert het hun geen fluit welk OS erop staat. Dit wordt door winkeliers  opgevangen door computers te verkopen met een voor-geinstalleerde OS: Windows. Daarom is Windows populair en Linux niet. Slimfoons (goed woord :) ) komen voorgeinstalleerd met android, dus daar werkt het wel. Maw de fabrikant bepaald wat de klant zal draaien.  Linux wordt nooit groot ( naar mijn mening) zolang het niet op de meeste verkochte computers voorgeinstalleerd staat.

Een ding ben ik het mee eens: men zou kunnen proberen om iets meer standaardisatie in de distro's door te voeren. Dus het afschaffen van het apt-get vs yum gedoe en dat soort dingen. Maar dit is meer voor het gebruik/ontwikkel gemak dan dat het Linux populairder maakt.

En ook dat is nog een kwestie van tijd; Dell en Ubuntu doen toch een mooie vrijage in Indië (?). M.a.w. mocht Ubuntu nog beter zichzelf kunnen verkopen aan de hardwarebakkers, is het zeker zo dat je in de winkel wel degelijk voor een keuze staat binnenkort.
Eigenaardig genoeg moet dat Indië zijn waar met zo'n project op getouw zet, en niet, voorlopig, Europa of zelfs Amerika (lobby ? ) .
Maar eigenaardig genoeg begint hier de naam Ubuntu al wel gekend te geraken, wat het precies is is nog een andere vraag natuurlijk.
De universiteit hier in Antwerpen begint te snappen dat Linux (Ubuntu) wel degelijk een volwaardig alternatief is voor studenten met een beperkt budget, én dat de meeste proefwerken kunnen afgeleverd worden met hoge, representatieve, kwaliteit. Men begint te snappen dat MSO een dure oplossing is voor maar wat het in feite gebruikt wordt.
Een doorontwikkeling van LO (ipv steeds nieuwe versies te maken) zou ideaal zijn om Ubuntu beter te kunnen verkopen; voor de rest is het gebruiksgemak al een feit.
Ik wil maar zeggen: we zitten nog in de beginfase dat Ubuntu algemeen bekend geraakt, de volgende stap, het abstractere Linux, moet nog gezet worden.
Hopelijk komt men met Linux tot een uniform collectief eenvormig systeem, hoewel ik persoonlijk de verschillen Suze - Debian wél een goede zaak vindt: het kan alleen maar de kwaliteit van beiden versterken. (Ik kijk vooral naar de serverafdeling)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #45 Gepost op: 2012/09/07, 08:54:32 »
Dit wordt door winkeliers  opgevangen door computers te verkopen met een voor-geinstalleerde OS: Windows. Daarom is Windows populair en Linux niet. Slimfoons (goed woord :) ) komen voorgeinstalleerd met android, dus daar werkt het wel. Maw de fabrikant bepaald wat de klant zal draaien.  Linux wordt nooit groot ( naar mijn mening) zolang het niet op de meeste verkochte computers voorgeinstalleerd staat.


Kleine Note : Android is ook een vorm van Linux......
En als je dan ziet dat er binnen 100 dagen 20 miljoen Samsung Galaxy S3 verkocht zijn ?

Kunnen de mensen daarop alvast oefenen en wennen voor wanneer Ubuntu op hun pc staat.... :)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #46 Gepost op: 2012/09/07, 11:48:38 »
Ik zou een focus op één Linux distributie enorm jammer vinden. Juist de diversiteit is de kracht van Linux naar mijn mening. Iedereen die beweert dat Linux gefaalt heeft heeft naar mijn mening maar één argument, een klein marktaandeel. Nu, dat kleine marktaandeel wordt niet veroorzaakt door de slechte kwaliteit van Linux op de desktop, maar door een monopolie die de marktwerking op het gebied van destop besturingssystemen verstoord.

Het hele idee dat je een monopolie, één systeem nodig hebt om succesvol te kunnen zijn is volgens mij überhaupt onzin. Alleen in onvolwassen, jonge markten zie je dat er monopolies zijn. Dat de huidige ict monopolies erg veel geld opleveren, en dus vaak de maatstaaf zijn voor wat succes is, is logisch. Maar dat wil niet zeggen dat die monopolies eeuwig zijn, of nastrevenswaardig zijn. Ook de ict markt voor desktopbesturingssystemen zal ooit volwassen worden, met dito diversiteit. En in een volwassen markt is diversiteit juist iets waarmee je veel klanten kan bereiken, met dito groot marktaandeel.

Heel goed verwoord Thomas.

Bedenk daarbij dat het voor een deel ook om vertrouwen gaat. Zeker in een zakelijke omgeving. Vertrouwen opbouwen kost tijd. Iets dat komt met het tempo van een kameel en gaat met de snelheid van een hazewindhond (aldus een Afghaans gezegde). Het is voor bedrijven en organisaties nog steeds 'eng' om te vertrouwen op een product waarbij ze (deels) afhankelijk zijn een community, dat men dan zelf deel uit gaat maken van die community en dus ook invloed uit kan oefenen vraagt een andere manier van denken. Daarbij, wij kennen Cannonical maar de doorsnee NL'er zegt het natuurlijk helemaal niets..... Apple en Microsoft daarentegen.

De diversiteit is juist de kracht van Linux c.q. open source. Als iets niet meer werkt en er is een behoefte ontstaat er een fork die nog wel werkt: het lijkt wel evolutietheorie. Als het er nog niet is, wordt het gemaakt. Als er geen behoefte meer is sterft het af. Die manier van werken zorgt voor innovatie, zorgt voor onderlinge competitie om het net even beter te doen, al was het maar voor de eer. Ik verwacht dat uiteindelijk de diversiteit minder al worden en er een klein aantal sterke distributies ontstaan die voor een groot deel dezelfde pakketten zullen gebruiken (is dat eigenlijk al niet zo ver?). Daarnaast zullen er een aantal kleinere distributies blijven bestaan die een bepaalde niche bedienen, iets met heel veel toegevoegde waarde voor een heel beperkte groep. Tot slot heb je dan de 'eigen' distributies waar de echte nerd (eretitel) naar hartelust kan sleutelen, broeiplaatsen van innovatie.

Ja, het marktaandeel van Linux (op de desktop) is klein, wat zou het? Zet een andere bril op, kijk anders naar de werkelijkheid en het beeld is een stuk positiever.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 12:00:15 door DirkJan »

Re: één Linuxdistributie
« Reactie #47 Gepost op: 2012/09/07, 11:52:17 »
Dit wordt door winkeliers  opgevangen door computers te verkopen met een voor-geinstalleerde OS: Windows. Daarom is Windows populair en Linux niet. Slimfoons (goed woord :) ) komen voorgeinstalleerd met android, dus daar werkt het wel. Maw de fabrikant bepaald wat de klant zal draaien.  Linux wordt nooit groot ( naar mijn mening) zolang het niet op de meeste verkochte computers voorgeinstalleerd staat.

Kunnen de mensen daarop alvast oefenen en wennen voor wanneer Ubuntu op hun pc staat.... :)

Behalve dat Android totaal anders werkt dan Ubuntu maar ik snap wel waar je op doelt ;)

Offline jabuca

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #48 Gepost op: 2012/09/10, 08:01:55 »
Jaren geleden zocht ik iets anders dan Windows, en ik hoorde van Linux.  De systeembeheerder van ons bedrijf had Suze Linux in een doos met plm. 9 cd,s, en een Engelse gebruiksaanwijzing, ook verdeeld in een paar dikke boeken. Het installeren gaf nagenoeg geen problemen, en ik had Suse op mijn pc.
Via, via hoorde ik van Ubuntu, maar de keuze voor een leek lijkt mij heel moeilijk door alle diversiteiten. Door al het oefenen met andere distro's wordt je kennis wel verrijkt, en ik gebruik Ubuntu denk ik van 7.04?? En nog steeds tot grote tevredenheid.

Vr.gr.

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2012/09/10, 10:24:48 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Tom

  • Lid
Re: één Linuxdistributie
« Reactie #49 Gepost op: 2012/09/10, 10:44:28 »
Yep my2 > 7.04 yep Feisty fawn fijne uitgave was dat.

Onderstaand artikel heeft mij toen overgehaald ..nooit spijt van gehad !.
http://www.zdnet.be/reviews/67818/ubuntu-feisty-fawn-7-04/
Ubuntu 'Feisty Fawn' 7.04
Tijd om over te stappen?
27 april 2007 | Jamie Biesemans
« Laatst bewerkt op: 2012/09/10, 10:49:25 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.