Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XEN, VM... -achtige machine?  (gelezen 1493 keer)

Offline Brononi

  • Lid
XEN, VM... -achtige machine?
« Gepost op: 2010/11/09, 11:59:40 »
Hey,

Ik heb een 4tal oudere servers liggen (Dell PowerEdge 850).
Deze wil ik nu inzetten in een soort labo. Ik ben nogal iemand die graag eens speelt met verschillende machines. Wat betekent een heleboel install en formatering en ...

Nu had ik gedacht om op deze 4 machines XENserver te installeren. Doch de servers hebben geen VM in de bios, en daardoor heb ik problemen om de servers te installeren met bv Ubuntu.

Ik zou de virtualisatie / cloud technologie wel wat willen gebruiken. Daardoor hoop ik over wat meer flexibiliteit te beschikken...

Iemand enig idee of suggestie hoe ik dit zou kunnen doen?

Offline Bloom

  • Lid
Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/09, 12:18:14 »
De Dell PowerEdge 850 is Pentium 4 en dus 32-bit technologie.
Voor hypervisorfunctionaliteit heb je 64-bit processoren nodig met inderdaad virtualisatie-opties die in het BIOS aangezet kunnen worden.
Je kunt VMWare Server gebruiken of Oracle VirtualBox, maar dan heb je geen functies om het werk over de vier Dells te verdelen en VM's te migereren tussen de servers. Om zoiets te doen moet je sowieso een gezamelijke opslag (NAS of SAN) hebben.
Ik gebruik zelf VirtualBox, maar VMWare Server is alleszins gebruiksvriendelijker.
Instructies om VMWare Server te installeren op een Ubuntu Server 10.04 LTS vind je hier: http://www.howtoforge.com/forums/showthread.php?t=47555 (weliswaar in het Engels)
VirtualBox kan ook op een GUI-loze server draaien en dan op afstand beheerd, maar dat is ingewikkelder.

Offline Bloom

  • Lid
Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/09, 13:10:54 »
Ben het met Bloom eens, maar vraag me zelf af of je niet KVM zou kunnen gebruiken? (of vereist deze ook VM in de processor?)
Ja, KVM is een hypervisoroplossing en vereist dus een 64-bit processor en VM-opties die in het BIOS aangezet kunnen worden. Hier dus niet bruikbaar.

Verder werken VMWare en VBox redelijk vergelijkbaar als je tussen VMWare server en VBox kijkt, ESXi zou beter kunnen werken, maar geen ervaring mee en wederom weet ik niet of je daar VM in je processor voor nodig hebt.
ESXi is de hypervisor en kan hier niet gebruikt worden. Daarom sprak ik ook over VMWare Server: die werkt wel. En VMWare Server is dan makkelijker in het gebruik, zeker met vier servers, dan VirtualBox.

Offline Brononi

  • Lid
Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/09, 13:25:47 »
ESXi is de hypervisor en kan hier niet gebruikt worden. Daarom sprak ik ook over VMWare Server: die werkt wel. En VMWare Server is dan makkelijker in het gebruik, zeker met vier servers, dan VirtualBox.

Kan het kloppen dat die VMWare te betalen is? Krijg hem niet gedownload. :$

ps als ik Dell erop mag geloven, is er wel ondersteuning voor 64bit zaken. Doch zal wel niks met de de bios toestanden te maken hebben...

Offline Brononi

  • Lid
Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/09, 14:59:50 »
Vond wel jammer dat XenServer dit niet echt supporteert.
Ik vind hun oplossing wel proper (client connectie ed).

Het rare is dat ik de zaken (XenServer) wel kan installeren, hij heeft me wel een waarschuwing over die VM-Bios, maar loopt mooi verder.
Maar eens ik dan een virtuele machine (bv Ubuntu Server 10.10 64b) wou installeerde ging dit niet door die VM-bios...

Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/09, 15:25:49 »
Ik heb xen draaien op een vrij primitieve computer. Volgens mij heb je helemaal geen geavanceerde hardware nodig om xen te draaien.

Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/09, 15:31:19 »
Wat je ook zou kunnen proberen is met Ubuntu Private Cloud daarmee kun je met nodes en cluster werken

Ik heb xen draaien op een vrij primitieve computer. Volgens mij heb je helemaal geen geavanceerde hardware nodig om xen te draaien.
Kun je daarmee ook een cluster aanmaken?

De Dell PowerEdge 850 is Pentium 4 en dus 32-bit technologie.
Voor hypervisorfunctionaliteit heb je 64-bit processoren nodig met inderdaad virtualisatie-opties die in het BIOS aangezet kunnen worden.
Je kunt VMWare Server gebruiken of Oracle VirtualBox, maar dan heb je geen functies om het werk over de vier Dells te verdelen en VM's te migereren tussen de servers. Om zoiets te doen moet je sowieso een gezamelijke opslag (NAS of SAN) hebben.
Ik gebruik zelf VirtualBox, maar VMWare Server is alleszins gebruiksvriendelijker.
Instructies om VMWare Server te installeren op een Ubuntu Server 10.04 LTS vind je hier: http://www.howtoforge.com/forums/showthread.php?t=47555 (weliswaar in het Engels)
VirtualBox kan ook op een GUI-loze server draaien en dan op afstand beheerd, maar dat is ingewikkelder.
VM-technologie is volgens mij alleen vereist om 64-Bit instructie's uit te voeren, van de virtuele machines
« Laatst bewerkt op: 2010/11/09, 15:34:36 door Dooitze de Jong »

Offline Brononi

  • Lid
Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/09, 15:45:59 »
Wat je ook zou kunnen proberen is met Ubuntu Private Cloud daarmee kun je met nodes en cluster werken

Dit ziet er ook niet slecht uit. En dan blijven we een beetje in dezelfde stal...

Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/09, 16:01:06 »
Het is al helemaal perfect dat jij 4 servers hebt. Daar is UEC heel blij mee :P

Hier is de documentatie: https://help.ubuntu.com/community/UEC


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: XEN, VM... -achtige machine?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/10, 21:46:44 »
Kijk is naar xen cloud platform, klinkt precies als wat je zoekt. Is gewoon 32 bit.