Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clamscan en trage ratelende computer  (gelezen 917 keer)

clamscan en trage ratelende computer
« Gepost op: 2012/12/21, 09:53:46 »
Ik ben al dagen bezig om uit te zoeken waarom mijn computer zo rammelt en waarom ik b.v. sites als twitter zo langzaam werken. (op mijn pc dus)  vooral tekst invoeren gaat dan erg langzaam.
Nu zag ik bij syteem monitor bij tabblad processen dat glome-systeem-monitor en vooral clamscan steeds veel CPU % in gebruik hebben. Clamsan 100% . en soms minder.
Zou het daaraan liggen?

Kan ik er wat aan doen?

Ik heb al die stappen al doorlopen van de tips enzo. , swap omlaag to 5, geschiedenis gewist etc etc.
Ik heb Ubuntu 12.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/21, 10:24:03 »
Zou best kunnen. Waarom heb je eigenlijk überhaupt een virusscanner? Volstrekt overbodig:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/21, 10:56:34 »
Wat Pjotr zegt en voor de rest is de site van Twitter sowieso traag... Een van de redenen waarom ik in een client gebruik.

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/21, 12:37:07 »
Ik was er wel van op de hoogte dat ik geen virusscan nodig heb, maar ik weet niet hoe ik er aan kom...met updates mee?

Het enige wat ik doe (buiten gewone software gebruiken zoals email internet etc, geen vreemde dingen) is volgens die site van alles aangepast.

Dus: ik wil die virusscanner eraf. Inmiddels gelukt via het software centrum/boodschappentas.

en nu ik toch aan het vragen ben, die scanner is er dus ws. opgekomen door updates.
Ik krijg (net als iedereen denk ik) de melding dat er updates klaarstaan.  Vaak verdeeld in : noodzakelijk en andere. Ik klik altijd aan: alles updates.
Ik download nooit iets van ergens anders vandaan

Niet meer doen?

En zo'n client programma ken ik (nog) niet. Is dat Hotot?


« Laatst bewerkt op: 2012/12/21, 12:53:53 door Pollewopje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/21, 12:57:24 »
Ik was er wel van op de hoogte dat ik geen virusscan nodig heb, maar ik weet niet hoe ik er aan kom...met updates mee?
Het is absoluut onmogelijk dat er "zomaar" een virusscanner meekomt met de updates. Volkomen uitgesloten.

Je zult dus toch iets zelf hebben gedaan. Kan niet anders.

Offline jan11000

  • Lid
Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/21, 13:01:24 »
Altijd alle update's installeren. Ook in ander software zitten problemen, niet alleen linux.

Virusscanner heb je of zelf geinstalleerd of je hebt software geinstalleerd die misschien iets wilt scannen, en dus een virusscanner heeft geinstalleerd.
Ik heb ook een virusscanner geinstalleerd, maar deze loopt niet zonder dat ik hem zelf start.

Je hebt wel een instelling ergens in ubuntu die alle software weer opstart die tijdens afsluiten open staat, misschien stond je virusscanner daar tussen en werd deze weer opgestart.
Installeer de virusscanner eens opnieuw, reboot, heb je nu weer 100%cpu.
Gebruik je virusscanner, sluit de scanner af, kijk bij cpu gebruik, reboot, kijk weer naar cpu gebruik.

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/21, 20:10:29 »
@Pollewopje: Hotot is inderdaad 1 van de vele Twitter-clients en best een fijne ook. Maar aangezien Hotot alleen via een PPA te verkrijgen is ga ik uit voorzorg maar geen instructies posten hoe die te installeren.

Verder is er geen echte Twitter-client die wel in het Softwarecentrum zit, behalve het standaard geinstalleerde Gwibber. Maar dat is niet echt een aanrader.

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/21, 21:55:43 »
Ik heb de virusscanner aanwijzingen opgevolgd. Die is er nu uit.
Ik denk dat ik weet hoe het erop kwam, maar dan staat ie er al 1,5 jaar op. Degene die Ubuntu heeft geïnstalleerd heeft dat ws. gedaan. Hij hinkte nog erg op Windows en snapte niet veel van Ubuntu/linux. Inmiddels is deze man er niet meer (overleden) dus ik kan het niet meer vragen..

Sommige sites nog steeds te traag.
Ik weet het niet echt meer.
Op deze site kan ik gewoon typen etc. Op twitter sla ik alles wel aan maar duurt het een tijd voordat het op het scherm komt. Zo ook bij b.v. Tribalwars. (een browserspel)
Wij hebben Ziggo en ik heb alles er al afgehaald en gereset.

Ik denk dat mijn volgende stap is: firefox eraf halen en opnieuw erop zetten.... ik word al handiger erin.

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/21, 22:00:55 »
oeps, ik ,log nu in via Opera. Geen centje pijn!


Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/21, 22:53:45 »
okee, enige tijd later. Bladwijzers zijn naar opera.

Firefox verwijderd
Gereboot
Firefox geïmporteerd en staan al mijn bladwijzers er nog gewoon in!? Hoe kan dat?

Ik heb het er weer uitgehaald (via de boodschappentas)

Nog iemand goede tips?

Ik wil firefox misschien wel weer terug

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/21, 23:12:35 »
In je persoonlijke map staat een map .mozilla/firefox/ let op de punt voor Mozilla, dit betekent dat de map verborgen is. Deze krijg je zichtbaar door op CTRL+H te drukken of onder Beeld op verborgen bestanden te klikken. Zet de map in een andere map of verander de naam, bijv in nozilla. Installeer nu Firefox, je zal zien dat er geen bladwijzers meer zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/21, 23:31:45 »
okee, alle bladwijzers zijn weg en er wordt ook niet meer automatisch ingevuld bij aanmelden etc.
Ik ga nu de stappen nog zetten zoals die staan bij die link van eerste dingen doen etc. want firefox is nog steeds erg langzaam, hoewel al iets minder.
Morgen zal ik verder berichten of het nu wel goed gaat. Tot nu gaat twitter zeker niet goed, en ook tribalwars gaat super langzaam.
Maar goed ik heb nog wat te doen volgend de eerstestappensite.


Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/22, 00:00:53 »
Ik heb ook regelmatig in Firefox dat het erg traag gaat of grijs beeld krijg. Waar dat precies aan ligt? Misschien teveel add-ons o.i.d. Alhowel het soms gewoon goed gaat als ik bijv. 10 tabbladen open heb de andere keer loopt het vast als ik twee tabbladen open heb. Maar stoort het teveel kan je natuurlijk een andere browser installeren en vergelijken waar het precies misgaat, is het bijv. de website of iets anders?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/22, 10:29:54 »
ik ga vandaag het stappenplan volgen voor firefox. Ik heb  de laatste 1,5 jaar nooit problemen gehad. Pas sinds een paar weken (?) weet het niet precies, kan ook 2 weken zijn.
Begon na denk ik een update.

Trage sites, blauwe videoś.. Dat laatste is inmiddels opgelost.

Nu nog straks even tijd steken in het firefox gebeuren.

[Opgelost] Re: clamscan en trage ratelende computer
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/23, 14:55:47 »
Ik heb alle stappen gedaan. Zelfs Firefox opnieuw geïnstalleerd etc. Maar sommige sites gaan via Firefox nog steeds te langzaam. En dan bedoel ik dat ik dan kan typen en dan duurt het een hele tijd voordat de letters zichtbaar worden. In Opera geen last.

Nou heb ik er geen bezwaar tegen om 2 browsers te gebruiken, maar het is een beetje lastig.

Ik ga hier opzetten opgelost. Ik hoop dat ik er zo mee door kan. Anders zien jullie me weer terug.
Bedankt voor alle goede adviezen!