Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus MOBO, SATA harddisk en opstart problemen (sata timeouts)  (gelezen 795 keer)

Azalin

  • Gast
Mocht je problemen hebben met bijvoorbeeld een A8V-X moederbordje in combinatie met SATA schijven, dan ligt dat zeer waarschijnlijk aan de kernel die iets niet helemaal goed herkent. Zoeken met google leverde een aantal bug reports voor de kernel op maar waar tot voor kort nog steeds niets mee gedaan schijnt te zijn. Wel staat daar een workaround. Tijdens het installeren/opstarten van Ubuntu is het voldoende om pci=nomsi aan de kernel flags toe te voegen. Tis maar dat je het weet.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Asus MOBO, SATA harddisk en opstart problemen (sata timeouts)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/11, 12:02:45 »
Hallo

Das een handige optie, ga ik laters wel proberen op een ander mobo, dat gaf nl.
ook een probleem, ondanks dat ik daar de onboard sata niet gebruikte, (ik heb daar alleen
pata spullen in hangen) ging ie uitputtend en eindeloos sata spullen detecteren/initialiseren etc.
etc. Ik heb toen een bepaalde sata module moeten blacklisten, om het probleem op te lossen.
Gelukkig kon ik nog booten van een oudere kernel die dat probleem niet had.

En sommige problemen icm. sata schijn je te kunnen omzeilen door de ahci optie in je
bios aan te zetten. Maar dat treedt meestal op tijdens een installatie vanaf cdrom/dvd

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/05/11, 12:05:35 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Azalin

  • Gast
Re: Asus MOBO, SATA harddisk en opstart problemen (sata timeouts)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/11, 12:07:42 »
Ja, in mijn geval kon je die AHCI optie niet kiezen. Dat heb ik ook inderdaad voorbij zien komen in de opmerkingen van de bug track (launchpad was het volgens mij, was in elk geval het officiele Ubuntu bug tracking systeem waar ik het tegen kwam). Als ik mij niet vergis heb ik die hele optie niet eens in mijn BIOS. Dus dan moet je wat anders :) Waarschijnlijk stond mijn controller standaard al in AHCI mode. Kweet het ook niet.  O0