Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Help! Ik heb een beetje stom gedaan  (gelezen 3539 keer)

(OPGELOST) Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Gepost op: 2010/01/21, 17:02:04 »
Mijn draadloze verbinding liep niet helemaal lekker onder Wicd, dus ik dacht heel slim Network Manager te installeren. Misschien zou dat beter gaan.
Na installatie kon ik Network Manager niet meer terugvinden, dus ik heb de handel met dezelfde vaart weer gedeïnstalleerd. Maar blijkbaar verdwijnt wicd als je NM installeert.... en dát wist ik dus niet.

Nu heb ik geen Network Manager meer en ook geen wicd. En als ik een van de 2 weer wil herinstalleren lukt dat niet omdat er geen verbinding met het internet gemaakt kan worden... en dat komt omdat er geen netwerkprogramma gevonden kan worden.
Ik zit nu achter een enorm oud computertje te werken en alles duurt minstens 3x zo lang als anders. Dus ik wil zó graag weer naar mijn eigen laptopje terug!

Hoe installeer ik nu toch een van deze netwerkmanagers zonder internet???
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 20:42:48 door MarianTiel »

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/21, 17:03:26 »
Heb je bedraad internet op je laptop? Bedraad internet hoort te werken zonder netwerkbeheerder.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/21, 17:03:59 »
Als het ouwe bakkie aan een kabel zit, sluit je je klaptop (laptop) toch gewoon aan op de kabel die aan het ouwe bakkie zit? Kabel uit het ouwe bakkie>Kabel in de flaptop. Kolaar!

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/21, 17:37:48 »
alles is draadloos, zowel oud als nieuw... en de router staat op een rotplek, dus ik sta niet te trappelen om de laptop even bedraad te maken.
Iemand anders nog andere suggesties? Of hang ik toch van de kabeltjes af?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/21, 18:15:10 »
Je kunt proberen een liveCD in de la te doen en vanaf daar te installeren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/21, 18:24:45 »
Probeer dood simpel internet connection sharing vanaf dat oud bakje, dan kan je een netwerkkabeltje tussen dat oud bakje en dat nieuw bakje pluggen, en dan heb je internet op dat nieuwe bakje
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/21, 18:31:42 »
Probeer dood simpel internet connection sharing vanaf dat oud bakje, dan kan je een netwerkkabeltje tussen dat oud bakje en dat nieuw bakje pluggen, en dan heb je internet op dat nieuwe bakje

Hoe je dit concreet doet:
op de oude computer:
ga naar system >> preferences >> network connections,
daar ga je naar het wired tabje, klik op "auto eth0", en klik dan op edit.
In het nieuw venstertje dat nu verschijnt ga je naar het IPv4 tabblad, en selecteer daar bij method: "shared with other computers".
Klik nu op apply.
Op de nieuwe computer:
Gewoon netwerkkabel inpluggen en klaar is kees
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/21, 18:53:31 »
Ward, werkt dat ook met verschillende Os-en? Want op die ouwe heb ik Windows staan en op mijn eigen flappertje Ubuntu 9.10

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/21, 18:59:52 »
Het kan ook simpel.
In synaptic gewoon de CD toevoegen als software bron en dan een update doen.
Vervolgens kan je gewoon alles dat op de CD hoort te staan (de standaard installatie) gewoon installeren.
Wel hierna de CD uit de bronnen verwijderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/21, 19:08:05 »
okee, ik ga nog eens proberen 9.10 op cd te branden. En als het niet lukt, ben ik bang dat ik toch, ondanks alles, weer terugstap naar Windows. Want ik word hier helemaal gestoord van!

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/21, 19:32:10 »
Ward, werkt dat ook met verschillende Os-en? Want op die ouwe heb ik Windows staan en op mijn eigen flappertje Ubuntu 9.10

Tuurlijk!!
In windows xp (op die oude laptop) ga je naar het netwerkcentrum en klik je rechts op je DRAADLOOS netwerk, hier kies je denk ik voor eigenschappen, ga naar tabblad geavanceerd en zet een vinkje bij "Andere netwerkgebruikers mogen via de Internet-verbinding van deze computer verbinding maken"
klik nog een paar keer op ja en leg een netwerkkabeltje tussen de 2 computers

Op de website van MS staat het ook beschreven
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 19:34:02 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/21, 19:34:54 »
Ward, werkt dat ook met verschillende Os-en? Want op die ouwe heb ik Windows staan en op mijn eigen flappertje Ubuntu 9.10

Tuurlijk!!
In windows xp (op die oude laptop) ga je naar het netwerkcentrum en klik je rechts op je DRAADLOOS netwerk, hier kies je denk ik voor eigenschappen, ga naar tabblad geavanceerd en zet een vinkje bij "Andere netwerkgebruikers mogen via de Internet-verbinding van deze computer verbinding maken"
klik nog een paar keer op ja en leg een netwerkkabeltje tussen de 2 computers

Op de website van MS staat het ook beschreven

okee, ik ga nog eens proberen 9.10 op cd te branden. En als het niet lukt, ben ik bang dat ik toch, ondanks alles, weer terugstap naar Windows. Want ik word hier helemaal gestoord van!

Als je in windows alle netwercomponenten verwijdert (dat moet ook ergens kunnen), dan zit je met dezelfde miserie!
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/21, 19:47:51 »
Ward, werkt dat ook met verschillende Os-en? Want op die ouwe heb ik Windows staan en op mijn eigen flappertje Ubuntu 9.10

Tuurlijk!!
In windows xp (op die oude laptop) ga je naar het netwerkcentrum en klik je rechts op je DRAADLOOS netwerk, hier kies je denk ik voor eigenschappen, ga naar tabblad geavanceerd en zet een vinkje bij "Andere netwerkgebruikers mogen via de Internet-verbinding van deze computer verbinding maken"
klik nog een paar keer op ja en leg een netwerkkabeltje tussen de 2 computers

Op de website van MS staat het ook beschreven

okee, ik ga nog eens proberen 9.10 op cd te branden. En als het niet lukt, ben ik bang dat ik toch, ondanks alles, weer terugstap naar Windows. Want ik word hier helemaal gestoord van!

Als je in windows alle netwercomponenten verwijdert (dat moet ook ergens kunnen), dan zit je met dezelfde miserie!

Ja, maar dan heb je nog zoiets als Syteemherstel.... en aangezien ik al een tig aantal jaren langer werk met Windows dan met Ubuntu, weet ik dan wél wat ik moet of kan doen. En ik heb nu geen idee!!!

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/21, 19:51:25 »
Ron, ik probeer met Windows Ubuntu 9.10 op cd te branden, maar dat lukt me weer niet. Ik heb het al een paar keer geprobeerd en kreeg iedere keer een foutmelding.
Nu heb ik nog een oude Ubuntu liggen, Jaunty geloof ik. Kan ik daarmee dan ook Wicd installeren? Of bijten die twee versies elkaar?

O wacht, na 3 pogingen is er eindelijk een cd gebrand. Even testen of ie het ook doet. Ben zo terug
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 19:54:44 door MarianTiel »

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/21, 19:52:43 »


Ja, maar dan heb je nog zoiets als Syteemherstel.... en aangezien ik al een tig aantal jaren langer werk met Windows dan met Ubuntu, weet ik dan wél wat ik moet of kan doen. En ik heb nu geen idee!!!

Die internet connection sharing al geprobeert?
Als je enkele posts hoger kijkt heb ik je helemaal uitgelegd hoe je dit moet doen met windows.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline maartendr

  • Lid
Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/21, 19:54:39 »
http://packages.ubuntu.com/karmic/all/wicd/download

Hierboven kun je het deb pakket downloaden. Zet het effe op een usb stick ofzo, en installeer het op je pc.

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/21, 20:27:24 »


Ja, maar dan heb je nog zoiets als Syteemherstel.... en aangezien ik al een tig aantal jaren langer werk met Windows dan met Ubuntu, weet ik dan wél wat ik moet of kan doen. En ik heb nu geen idee!!!

Die internet connection sharing al geprobeert?
Als je enkele posts hoger kijkt heb ik je helemaal uitgelegd hoe je dit moet doen met windows.

Ja, maar Vista werkt wéér anders (en daardoor is dit ouwetje ook zo traag)

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/21, 20:30:58 »
Hoe je dat in vista doet is hier te vinden:
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/Using-ICS-Internet-Connection-Sharing
Je moet dit uitvoeren tot je het titeltje TCP/IP configureren tegenkomt. Die TCP/IP configureren moet je dus NIET meer doen!
In ubuntu moet voor die stap niets meer worden uitgevoerd.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline maartendr

  • Lid
Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/21, 20:36:23 »
Hoewel ik Ward De Ridder niet wil tegenspreken, zijn oplossing zal ook wel werken, denk ik dat het echt wel makkelijker is om de link in mijn vorig postje te openen, het deb. pakket te downloaden en op een usb stick zetten, en deze dan te installeren op je ubuntu laptop.

2min. werk schat ik.....

(OPGELOST) Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/21, 20:42:06 »
Maarten, jouw oplossing werkte inderdaad binnen 2 minuten! Hartstikke bedankt!

Alle anderen ook heel erg hartelijk bedankt voor het meedenken.
Dit topic is OPGELOST!!!

Re: Help! Ik heb een beetje stom gedaan
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/25, 20:23:06 »
Probeer dood simpel internet connection sharing vanaf dat oud bakje, dan kan je een netwerkkabeltje tussen dat oud bakje en dat nieuw bakje pluggen, en dan heb je internet op dat nieuwe bakje

Hoe je dit concreet doet:
op de oude computer:
ga naar system >> preferences >> network connections,
daar ga je naar het wired tabje, klik op "auto eth0", en klik dan op edit.
In het nieuw venstertje dat nu verschijnt ga je naar het IPv4 tabblad, en selecteer daar bij method: "shared with other computers".
Klik nu op apply.
Op de nieuwe computer:
Gewoon netwerkkabel inpluggen en klaar is kees

Was ik toevallig net aan het uitzoeken. Kom langs dit forum, maak me net lid, en voila, antwoord op mijn vraag voordat ik hem stel.
Ik probeer het nu uit, moet dus zo kunnen werken.
Mijn vraag was namelijk, heb twee comps met ubuntu, en een heeft een web n walk stick van tmobile.
We hebben hier geen mogelijkheid tot bekabeld internet, dus wilde ik toch op een andere manier internet tegelijk op beide pc 's.
Ik ga dit eens uitproberen. Handige tip. Bedankt. =D
Midway upon the journey of our life,
I found myself within a forest dark...