Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KPackageKit en Aptitude  (gelezen 2378 keer)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
KPackageKit en Aptitude
« Gepost op: 2009/11/30, 10:33:36 »
Wat hebben deze twee met elkaar te maken?
KPackageKit werkt bij mij voor geen meter. Ik draai Kubuntu KK in Virtual Box. In KPackageKit is en blijft de knop Toepassen grijs. De OK-knop werkt wel, maar als ik na het kiezen van een pakket op OK druk gebeurt er ogenschijnlijk niets.
Daarom ben ik uitgeweken naar Aptitude. Typ in Konsole Aptitude en je krijgt een prachtig overzicht van alle wel en niet geïnstalleerde pakketten. Je kunt achter Aptitude commando's geven zoals Search, Install, Remove enz. Ik vind het prettiger werken dan Apt-get.
Ubuntu Dutch Translators

Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/30, 16:50:43 »
KPackageKit in JJ werkte bij mij voor geen meter, die in KK draait prima :) Kan nog iets beter, maar goed genoeg voor een basispakketbeheerder :)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/03, 23:14:10 »
KPackageKit in JJ werkte bij mij voor geen meter, die in KK draait prima :) Kan nog iets beter, maar goed genoeg voor een basispakketbeheerder :)
Hoi Vistaus,
Heb jij Kubuntu rechtstreeks geïnstalleerd of in Virtual Box?
Ik draai het in VB. Als ik een pakket kies om te installeren in KpackageKit kan ik niet op Toepassen klikken, want die blijft grijs. Als ik op OK druk gebeurt er niets. Is bij jou Toepassen actief? Kan het bij mij iets te maken hebben met VB? Het lijkt mij niet zo waarschijnlijk omdat ik wel alles kan installeren via Aptitude (dat is alleen wat omslachtig).
Ubuntu Dutch Translators

Offline track

  • Lid
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/04, 17:05:36 »
Hoi Parbo,

waarom wil je KpackageKit en Aptitude gebruiken eigenlijk ?
Dat snap ik nog niet helemaal.
Normaal heb je  synaptic  en  apt-get  toch ?

En mits je  aptitude  en  synaptic / apt-get  door elkaar zou gebruiken
moet je heel goed opletten.  Want wat via  aptitude  geïnstalleerd werd kun je niet
via  apt-get  verwijderen of aanpassen en omgekeerd. 
Vandaar eigenlijk echt geen aanrader om die twee door elkaar te gebruiken.

track

DarkEra

  • Gast
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/04, 17:31:35 »
Beste track,

Kubuntu maakt standaard gebruik van KPackageKit, niet Synaptic zoals Ubuntu. Dus Parbo kon niks anders gebruiken. ;)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/04, 18:22:32 »

En mits je  aptitude  en  synaptic / apt-get  door elkaar zou gebruiken
moet je heel goed opletten.  Want wat via  aptitude  geïnstalleerd werd kun je niet
via  apt-get  verwijderen of aanpassen en omgekeerd. 
Vandaar eigenlijk echt geen aanrader om die twee door elkaar te gebruiken.

Dat is geloof ik niet waar. Aptitude is net als synaptic en packagekit een frontend rond apt-get.

Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/04, 20:21:42 »
@Parbo: Direct, dus zonder VB.
@Typhoner: Nope, aptitude is geen front-end, het is net als apt-get een backend.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/04, 21:41:41 »
@Parbo: Direct, dus zonder VB.
@Typhoner: Nope, aptitude is geen front-end, het is net als apt-get een backend.

hm, Debian zelf zegt:

Citaat
Aptitude is an Ncurses based FrontEnd to Apt, the debian package manager.

Nou ja, is niet echt van belang, ze gebruiken toch allemaal uiteindelijk dpkg

Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/04, 23:25:34 »
Citaat
Aptitude is an Ncurses based FrontEnd to Apt, the debian package manager.

Vistaus zei:
Citaat
... aptitude is geen front-end, het is net als apt-get een backend.
en heeft daar gelijk in.

Dat zegt het al zelf: Ncurses, aptitude werkt enkel op de commandline (terminal), niet met een grafisch scherm, het is dus in wezen een backend tool, vormgegeven met Ncurses en dus volledig textuele weergave.

Aptitude is voor Apt wat dselect is voor dpkg. aptitude heeft dezelfde mogelijkheden als apt, maar persoonlijk vindt ik ook apt-get gemakkelijker in gebruik.

Dit is wat de man-page hierover zegt:

Citaat
APT is een management systeem voor software packages. Voor normaal dagelijks package management zijn er verschillense frontends beschikbaar, zoals aptitude(8) voor de command line of synaptic(8)voor X-Windows.Sommige opties implementeren enkel in apt-get(8).
  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 11:03:06 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/14, 16:47:49 »
Hoi Parbo,

waarom wil je KpackageKit en Aptitude gebruiken eigenlijk ?
Dat snap ik nog niet helemaal.
Normaal heb je  synaptic  en  apt-get  toch ?

En mits je  aptitude  en  synaptic / apt-get  door elkaar zou gebruiken
moet je heel goed opletten.  Want wat via  aptitude  geïnstalleerd werd kun je niet
via  apt-get  verwijderen of aanpassen en omgekeerd. 
Vandaar eigenlijk echt geen aanrader om die twee door elkaar te gebruiken.

track
Beste Track,
Volgens mij bestaat synaptic helemaal niet in Kubuntu, wel in Ubuntu. Ik kan het in ieder geval niet vinden. Als het wel in Kubuntu zit, laat het dan even weten, want synaptic is veel beter dan KPackageKit.
Dank voor je tip over aptitude. Ik zal er rekening mee houden dat remove ook via aptitude moet lopen. Ik vind het beter dan apt-get omdat je een overzicht krijgt van alles wat al of (nog) niet geïnstalleerd is. Dus, wat mij betreft WEL een aanrader, mits je de zaken dus niet door elkaar gebruikt  =D
Groet,
Parbo
Ubuntu Dutch Translators

Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/14, 20:03:33 »
KPackageKit zit in Kubuntu. Je kunt wel Synaptic installeren via KPackageKit, of via de Terminal. Tevens kun je Adept installeren, die t/m 8.10 de standaard pakketbeheerder van Kubuntu was.

sudo apt-get install synaptic
sudo apt-get install adept

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/15, 16:58:02 »
KPackageKit zit in Kubuntu. Je kunt wel Synaptic installeren via KPackageKit, of via de Terminal. Tevens kun je Adept installeren, die t/m 8.10 de standaard pakketbeheerder van Kubuntu was.

sudo apt-get install synaptic
sudo apt-get install adept
Dank je, Vistaus. Ik heb Synaptic meteen geïnstalleerd. Ik dacht dat het een Ubuntu-eigen pakket was.
Dat bij mij KPackageKit niet werkt zal waarschijnlijk toch te maken hebben met het draaien van Kubuntu in een Virtual Machine. Ik heb de juiste GuestAdditions geïnstalleerd, maar dat geeft geen soelaas. Nu kan ik Synaptic gebruiken. Dat kan toch wel samen met Aptitude neem ik aan?
Ubuntu Dutch Translators

Offline Passant

  • Lid
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/15, 17:12:55 »
Nu kan ik Synaptic gebruiken. Dat kan toch wel samen met Aptitude neem ik aan?
Synaptic maakt geen gebruik van aptitude maar van apt-get, geloof ik. En je kan, zoals hierboven aangegeven, apt en aptitude best niet door elkaar gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 17:15:25 door Adriaan L. »

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/16, 11:00:14 »
Nu kan ik Synaptic gebruiken. Dat kan toch wel samen met Aptitude neem ik aan?
Synaptic maakt geen gebruik van aptitude maar van apt-get, geloof ik. En je kan, zoals hierboven aangegeven, apt en aptitude best niet door elkaar gebruiken.
Moet ik wat ik met Aptitude heb geïnstalleerd ook verwijderen met Aptitude remove
en wat ik via Synaptic installeer ook verwijderen met Synaptic of apt-get remove?
Als dat zo is, is het door elkaar gebruiken niet zo een probleem, want wat via Synaptic is geïnstalleerd staat keurig aangegeven met een groen blokje.
Ubuntu Dutch Translators

Offline track

  • Lid
Re: KPackageKit en Aptitude
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/16, 15:44:04 »
In principe klopt dat, verwijder alles wat bij apt-get hoort netjes weer met apt-get
en hetzelfde met aptitude, en vooral houd netjes bij wat je met welke programma gedaan hebt.
Oke.

Waar ik niet zeker ben dat je niet toch een onvoorspelbaar resultaat krijgt is wanneer een derde pakket of biliotheek
via de afhankelijkheden zowel via het een als door het ander geïnstalleerd werd en dan door een van beiden
weer verwijdert wordt.  Mogelijk gaat dat dan toch een keer mis en het systeem is niet meer consistent.
Dan wordt het echt zoeken wat er aan de hand is, en hoe je het weer herstelt.

Dat is eigenlijk de reden waarom ik deze beiden nooit door elkaar zal gebruiken.
(ik heb geen zin in dergelijke problemen)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/16, 15:52:10 door track »