Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart  (gelezen 2247 keer)

Offline wowo

  • Lid
[Opgelost] Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Gepost op: 2010/03/30, 20:47:23 »
Wanneer Ubuntu 9.10 opstart geeft het inschakelen van de geluidskaart vlak voordat het ubuntu flash-scherm verschijnt een kort hard gekraak.
Ook bij het afsluiten van Ubuntu geeft de geluidskaart door de luidsprekers ook een kort hard gekraak.

Is hier wat aan te doen of kan ik gewoon beter wachten op Ubuntu 10.04 en hopen dat de geluidsproblemen, die ik ten dele ook nog heb, opgelost zijn?
« Laatst bewerkt op: 2010/04/01, 11:56:42 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/30, 23:22:43 »
Hallo, ik had dat ook en er is ook een oplossing voor, je moet "ergens in een bestandje iets veranderen" (ja ja lekker duidelijk! :-), iets met Intel snd=auto naar snd=0 geloof ik, zoek even op dit forum naar "Intel snd", wacht even dat kan ik natuurlijk net zo goed zelf even voor je doen -- en voila, zie hier:

sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

change line toward end to
options snd-hda-intel power_save=0

Offline wowo

  • Lid
Re: Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/31, 00:46:33 »
Ik had erbij moeten vertellen dat dit ook gelezen had en geprobeerd, maar dat maakte niets uit helaas.

Toen kwam ik op het idee om:
options snd-hda-intel power_save=0 power_save_controller=N
op de laatste regel te zetten.

Ik had namelijk al een regel:
options snd-hda-intel model=fujitsu
moeten toevoegen om zowel geluid uit mijn koptelefoonuitgang als luidsprekers en microfooningang te krijgen. Helaas werkt de ingebouwde microfoon naast mijn webcam niet.
Terwijl ik eigenlijk een Asus computer heb. zie http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geen-geluid-uit-koptelefoonuitgang-laptop-asus-a6va-%28z9200%29/

Rara wat gebeurt er nu:

Bij het uitschakelen heb ik geen hard gekraak meer.  :D

Maar ................ bij het aanzetten nog steeds. :(

Dus half opgelost.

Ik hoop van harte dat mijn geluidsproblemen geheel opgelost zullen worden in Ubuntu 10.04....
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/31, 09:49:25 »
Jammer! Zelf ga ik 10.04 ook versneld installeren in de hoop dat meerdere kleine ergernisjes daarin opgelost zullen zijn...

Re: Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/31, 10:27:14 »
Ik had erbij moeten vertellen dat dit ook gelezen had en geprobeerd, maar dat maakte niets uit helaas.

Toen kwam ik op het idee om:
options snd-hda-intel power_save=0 power_save_controller=N
op de laatste regel te zetten.

Ik had namelijk al een regel:
options snd-hda-intel model=fujitsu
moeten toevoegen om zowel geluid uit mijn koptelefoonuitgang als luidsprekers en microfooningang te krijgen. Helaas werkt de ingebouwde microfoon naast mijn webcam niet.
Terwijl ik eigenlijk een Asus computer heb. zie http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geen-geluid-uit-koptelefoonuitgang-laptop-asus-a6va-%28z9200%29/

Rara wat gebeurt er nu:

Bij het uitschakelen heb ik geen hard gekraak meer.  :D

Maar ................ bij het aanzetten nog steeds. :(

Dus half opgelost.

Ik hoop van harte dat mijn geluidsproblemen geheel opgelost zullen worden in Ubuntu 10.04....

Probeer de desktop CD eens van de daily builds van 10.04?! Puur kijken of ie het dan nog steeds doet vanaf het draaien van de CD.

Offline wowo

  • Lid
Re: Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/31, 10:48:22 »
Probeer de desktop CD eens van de daily builds van 10.04?! Puur kijken of ie het dan nog steeds doet vanaf het draaien van de CD.
Bedankt.
Prima tip. :)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/31, 11:04:50 »
Probeer de desktop CD eens van de daily builds van 10.04?! Puur kijken of ie het dan nog steeds doet vanaf het draaien van de CD.
Bedankt.
Prima tip. :)
Als het 't goed doet dan heb je iets moois om naar uit te kijken! ;) Zolang duurt de officiƫle release niet meer.

Offline wowo

  • Lid
Re: Hard gekraak bij in- en uitschakelen geluidskaart
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/01, 11:56:12 »
Ik heb op het Engels forum een instelling gevonden die helemaal goed werkt:
- nu werkt zowel de externe miscrofoon als de interne microfoon van de webcam.
- ook de harde kraak bij het inschakelen van de geluidskaart bij opstarten is verdwenen. Cheesy

Voeg in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf de volgende regels toe:
options snd-hda-intel model=z71v position_fix=1
options snd-hda-intel power_save=0 power_save_controller=N


Alles wat betreft de geluidskaart werkt nu goed onder Ubuntu 9.10.

Ik heb even met een "live usb-stick" Ubuntu 10.04 uitgeprobeerd maar die gaf helaas "standaard" nog geen geluid uit de koptelefoon. Of hij misschien wel werkt met alle updates die er zijn of gaan komen weet ik niet.

Kan zo'n "live usb-stick" trouwens gewoon geupgraded worden als je een internet aansluiting hebt. ??? ???  
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS