Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Share server  (gelezen 1101 keer)

Offline vkessel

  • Lid
Share server
« Gepost op: 2012/04/26, 16:38:45 »
hallo allemaal,

de rede waarom ik naar dit forum ben gekomen is omdat ik graag een soort van "FTP" server wil gaan draaien.
ik zou hierbij graag gebruik willen gaan maken van Ubuntu, omdat ik al wat ervaring heb met Windows. Om zo meer te leren over Ubuntu.
voor school heb ik ook met Ubuntu gewerkt. Dit ging vrij moeizaam maar ik vond het wel leuk, en ik zou er graag meer kennis in op willen doen omdat ik het interessant vindt om met een ander OS te werken. En ook omdat ik het GNU systeem mij wel aanstaat.

ik heb dus echt weinig ervaring in linux, dus ik ben een echte "noob"  willicht hebben een aantal leden van dit forum handige tips (zoals welke commando's ik moet gaan gebruiken, en welke programma's willicht makkelijk zouden zijn. (het downloaden gaat altijd via APT-get?

maargoed. ik hoop dat jullie me graag willen leren hoe dit werkt. zodat ik een mooie basis aan kan gaan leggen voor dit OS. Het makkelijkste lijkt me op Ubuntu 12.04 LTS te gebruiken?

mvg,

vkessel

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Share server
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/26, 18:26:21 »
Welkom op dit forum.

Een artikel op onze wiki dat beschrijft hoe je een SFTP-server kunt opzetten in Ubuntu: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SftpServer
SFTP is iets veiliger dan standaard FTP. En persoonlijk vind ik dit veel makkelijker te installeren.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Share server
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/27, 19:39:26 »
Je kan ook Ubuntu met werkomgeving downloaden (de desktop editie) om eerst wat kennis op te doen. Als je een SAMBA share wilt maken gewoon Rechtermuisknop>Eigenschappen>Delen>Deze Map Delen :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Share server
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/28, 01:55:01 »
...
Om zo meer te leren over Ubuntu.
...
ik heb dus echt weinig ervaring in linux, dus ik ben een echte "noob" 
...
Ik weet niet wat je van plan was, maar ik kan je sowieso aanraden de Desktop editie te gebruiken. Zo raak je op een gemakkelijke manier bekend het besturingssysteem. Met de Desktop editie kun je alles installeren wat ook op een server draait, met als voordeel dat je standaard een grafische schil erbij hebt.

Wanneer je wilt leren zou ik zoveel mogelijk in de Terminal proberen te doen, maar als je er niet uit komt kun je meestal nog terugvallen op de grafische interface. Al is dat alleen maar om 'gemakkelijk' tekstbestanden te bewerken (zoals config files).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vkessel

  • Lid
Re: Share server
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/07, 11:07:00 »
hallo,

heb nog wat informatie opgezocht,

ik ga het in iedergeval proberen met ubuntu desktop. omdat het hiermee ook makkelijk moet gaan. en het is iniedergeval wat meer gebruiks vriendelijk.

ik heb de tip gekregen om Webmin en openssh-server te gebruiken.

het moet dus een systeem worden waarmee ik kan downloaden. maar ook zodat ik documenten kan delen met andere mensen, dus er moeten ook meedere mensen upload rechten krijgen (het liefst dat ik zelf de rechten uit kan delen omdat het voornamelijk over opdrachten gaat (kan ik ook bijhouden van welke mac-adressen verbonden zijn geweest?)

het gaat gewoon om een kleinschalig gebruik (maximaal 20 mensen) eigenlijk is elke gebruiker een windows gebruiker. maar het zijn wel mensen die een kleine basis hebben op het gebied van downloaden etc. (dus geen muis in de rechter bovenhoek gevallen).

tevens zou ik graag willen dat ik hierop mijn eigen spullen kan back uppen.

Dus het moet via internet bereikbaar zijn. en toegankelijk vanaf windows. Het liefst web-based zodat als ik bijv op een "vreemde" pc zit alsnog bij al mijn bestanden kan.


iniedergeval: iedereen die heeft gereageerd bedankt dat jullie me willen helpen!!

mvg,

vkessel