Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu niet op ssd te krijgen  (gelezen 1886 keer)

Offline Leffkes

  • Lid
Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Gepost op: 2020/11/14, 18:33:50 »
Hallo deskundigen

Ik heb de laptop van mijn zoon over genomen .
Het is een MSI GL 62 6QF

Daar wil ik dualboot Windows en Ubuntu

Maar ik krijg Ubuntu niet op de ssd.

Windows start binnen een korte tijd op via ssd
Ubuntu duurt ca 1 min maar dat komt dat deze op de hdd staat.

Hoe krijg ik dat voor elkaar om Ubuntu ook via de ssd op te laten starten ?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Ruud


Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/14, 20:07:04 »
Beste Ruud,
Hoe is je groot is je SSD?Indien maar 120GB raad ik het echt af om dualboot te maken op die SSD.
Is SSD groter ja dan wel.Maak dan in schijfbeheer Windows partitie aan naar de grote die je wenst. voor ubuntu.Bij installatie dan kiezen voor iets anders.Weet je niet hoe dit tedeon hier is kennis genoeg over dit ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/15, 10:36:51 »
Je kan Ubuntu enkel ook op de ssd krijgen als je Ubuntu daarop installeert.

Ik ga niet akkoord met rive gauche dat je schijf minstens 120 GB moet zijn  voor een dual boot. Ik zie niet in waarom. Met 20 GB heb je genoeg voor een Ubuntu installatie. Voorwaarde is dan wel dat je gebruikersbestanden op een andere partitie gezet worden, bijvoorbeeld de Windows partitie of een afzonderlijke datapartitie.

Gemakkelijkst is wellicht de automatische procedure te volgen in het installatieprogramma: er is een optie om Ubuntu naast Windows te installeren. Wat ook kan, is in Windows met het schijfgereedschap ruimte vrij te maken. Dan is er weer een keuze in de installer om die vrije ruimte te gebruiken. Dat vermijdt dat je naar "Iets anders" moet, waar je zelf al enig inzicht in partitionering moet hebben om er iets van te maken.

Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/15, 13:34:45 »
@vandadium
Citaat
Ik ga niet akkoord met rive gauche dat je schijf minstens 120 GB moet zijn  voor een dual boot.
Zeg niet dat het niet mag, maar doe liever dualboot met meer ruimte. ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/15, 14:15:59 »
Ik heb thuis 20 gb voor de root en 40 gb voor data /home.
Op arch Linux had ik 6gb voor root met xfce gebruikt. Met apache webserver en Wordpress geïnstalleerd net aan 10gb op root genoeg.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/15, 15:43:15 »
Zeg niet dat het niet mag, maar doe liever dualboot met meer ruimte. ;)
Hoe meer ruimte, hoe beter. Altijd. Maar de reden waarom je nogal beslist afraad dit te doen als je geen 120 GB hebt, ontgaat me volledig.

Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/15, 15:58:20 »
Zeg niet dat het niet mag, maar doe liever dualboot met meer ruimte. ;)
Hoe meer ruimte, hoe beter. Altijd. Maar de reden waarom je nogal beslist afraad dit te doen als je geen 120 GB hebt, ontgaat me volledig.
Echt reden is het niet voor ,ja op Windows forums word het ook af geraden .Is ook naar gelang hoeveel tools je gebruikt.Mijn C win 10 is er 56 GB in gebruik.
Dan heb je nie veel meer over met SSd van 120GB toch  met  voor 20 Ubuntu.Ben voorstander SSD 240GB.120zal ook wel werken.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Leffkes

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/16, 18:00:43 »
Met ander woorden , het is dus vrij moeilijk .

Ik heb ondertussen ook nog even verder gekeken.
Als ik sommige moet geloven is het beter om voor iedere OS een andere ssd te hebben.

Tja , dahebiknie.  :(

Ik doe het maar met wat ik heb , en heb weer alles op de hd gezet.
Dan wachten we maar iets langer. ;)

Iedereen bedankt voor de tijd en aandacht wat jullie erin gestoken hebben.

Groetjes Ruud

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/16, 18:12:54 »
Als je weet hoe je Windows in bedwang kunt houden is het installeren van Ubuntu en daarna Windows 10 prima te doen.
Zelf heb ik een vergelijkbare situatie op een 128 GB SSD. Windows 10 draait daar op 50 GB op de laatste partitie, Debian root / en /home op de eerste twee partities. Loopt prima op een HP 4710S.

Met Windows in bedwang houden bedoel ik dus Onedrive bijvoorbeeld eraf gooien en cloudassistant of pCloud draaien, zodat er geen bestanden op die partitie aanwezig zijn, dat staat dan in de cloud.
Verder met CrapCleaner de zaak regelmatig opschonen. Hoe kaler hoe beter en dan is het prima te doen.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/16, 19:18:09 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/16, 19:01:42 »
Opletten dat Windows niet over linux partities overschrijft. Ben een keer data verloren doordat Windows mijn linux partitie als systeempartitie is gaan gebruiken.
Ik doe het in de volgende stappen:
1. Vanuit livecd met gdisk gpt disklabel voor ssd kiezen als dat nog niet is.
2. Ook vanuit livecd en weer gdisk parties aanmaken:
sda1 min. 80 gb voor windows (c:)
sda2 20 gb voor / voor ubuntu
sda3 min 40 of resterend /home
sda4 evt extra ruimte voor data van Windows (d:)
3. Eerst Windows installeren
4. Ubuntu installeren.

Eerst Windows installeren voorkomt fouten. Met dat daarna de bootloader niet opnieuw hoeft worden geïnstalleerd vanuit rescue cd of live cd
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/16, 19:24:18 »
Opletten dat Windows niet over linux partities overschrijft. Ben een keer data verloren doordat Windows mijn linux partitie als systeempartitie is gaan gebruiken.
Daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. Wel (zet zoals jij schrijft) via Gparted een partitie reserveren. In mij geval formatteerde ik die alvast naar NTFS. De overige partities maakte ik wel primair. Aangezien er maar vier primaire partities op een schijf kunnen bestaan blijft Windows wel van de overige drie af.
Ik gebruikte de Debian netinstall in rescuemode om Grub te herinstalleren. Dan staat Windows vanzelf op /dev/sda4. Er zijn veel dingen mogelijk.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/11/16, 19:30:11 »
Je kunt idd direct ntfs formatteren.
Met gpt heb je 128 partities beschikbaar ipv 4 primair. Extended partitie is dan niet nodig.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu niet op ssd te krijgen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/11/16, 19:45:55 »
Debian netinstall is niet nodig voor herinstallatie van grub. Het kan met de Ubuntu live cd. Met ctrl-alt-f1 krijg je tty1, een terminal. Username is ubuntu en wachtwoord leeg laten.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.