Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet  (gelezen 3292 keer)

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Gepost op: 2013/05/21, 12:06:36 »
Ik heb op mijn laptop HP 4520s een schone installatie gedaan van Windows 7 en Xubuntu 12.10.  Vooraf heb ik de schijf in drie partities verdeeld, sda1 ntfs en de rest ext4.

Eerst Windows 7 er op, dan Xubuntu.  Bij opstarten kreeg ik het grub menu, Xubuntu werkte goed, als ik naar de Windows7  loader ging, gebeurde er niets.  Vervolgens heb ik de pjotr tips uitgevoerd om grub te herstellen.  Alles verliep goed en ook bij update grub kwam er een regel langs dat er een Windows installatie op sda1 was gevonden.
Na een herstart werkt Xubuntu nog steeds goed maar bij het aanklikken van de optie voor Windows7 lijkt de machine opnieuw op te starten en verschijnt weer het grub menu.  Ik zit dus in een ´loop´.

Wat gaat hier fout en hoe is dit eenvoudig op te lossen?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/23, 11:44:04 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/21, 14:05:34 »
Ik heb op mijn laptop HP 4520s een schone installatie gedaan van Windows 7 en Xubuntu 12.10.  Vooraf heb ik de schijf in drie partities verdeeld, sda1 ntfs en de rest ext4.

Eerst Windows 7 er op, dan Xubuntu.  Bij opstarten kreeg ik het grub menu, Xubuntu werkte goed, als ik naar de Windows7  loader ging, gebeurde er niets.  Vervolgens heb ik de pjotr tips uitgevoerd om grub te herstellen.  Alles verliep goed en ook bij update grub kwam er een regel langs dat er een Windows installatie op sda1 was gevonden.
Na een herstart werkt Xubuntu nog steeds goed maar bij het aanklikken van de optie voor Windows7 lijkt de machine opnieuw op te starten en verschijnt weer het grub menu.  Ik zit dus in een ´loop´.

Wat gaat hier fout en hoe is dit eenvoudig op te lossen?
Heb je misschien twee opstartregels voor Windows 7? Zo ja, probeer de andere eens.

Indien niet: Windows 7 heeft, in mijn ervaring, altijd standaard minimaal twee partities, namelijk een opstartpartitie van ongeveer 200 MB en de eigenlijke Windowspartitie.

Wellicht moet je dus de harde schijf opnieuw indelen en de installatie overdoen, want je hebt Windows 7 nu slechts één partitie gegeven (als ik je goed begrijp). Maar goed, mijn Windowskennis is minimaal tegenwoordig, dus wie weet heeft iemand anders een veel betere oplossing voor je. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/21, 14:10:29 door Pjotr »

Offline jolo

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/21, 15:23:01 »
Windows 7 heeft, in mijn ervaring, altijd standaard minimaal twee partities, namelijk een opstartpartitie van ongeveer 200 MB en de eigenlijke Windowspartitie.
In principe kan Windows 7 gewoon werken op één primaire NTFS partitie. (Zo heb ikzelf ook Windows 7 geïnstalleerd.)
Eerst Windows 7 er op, dan Xubuntu.
Startte voordat je Xubuntu ging installeren, Windows 7 nog wel correct op? En zag je in het laatste gedeelte van de Xubuntu installatie, geen foutmeldingen verschijnen? Je zou in Xubuntu in het terminalvenster het volgende commando kunnen uitvoeren, en hier posten sudo fdisk -l [Enter]

De Windows partitie zou er zo kunnen uitzien
Apparaat  Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        2048  1433602047   716800000    7  HPFS/NTFS/exFAT

Er kunnen wel andere getallen staan, bij Begin, Einde en Blokken. Er hoort echter wel een ster te staan bij Opstart. En ID behoort 7 te zijn. Dus niet 27. Want dat is Verborgen NTFS. Als dat in orde is zou je Windows Opstartherstel kunnen proberen. Als dat werkt kun je daarna weer grub gaan herstellen.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/21, 15:31:03 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline roeland

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/21, 15:26:13 »
Ik gebruik Windows ook heel weinig alleen voor Itunes, een combi afstandsbediening configureren en idem voor een oudere TomTom.  Maar vooral voor het configureren van een afstandsbediening is de laptop handiger, je kan dan naast de apparatuur gaan zitten en alles direct aanpassen.

Ik heb dezelfde dual boot ook op een desktop gezet en daar werkt het wel.
Nadat ik Windows 7 op de laptop heb gezet, heb ik getest en werkte het.
Het probleem is dus ontstaan na installatie van Xubuntu 12.10.

ik heb geen twee opstartregels voor W7.

Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/21, 15:47:24 »
sudo fdisk -l geeft volgende inhoud:

Disk /dev/sda: 320.1 GB, 320072933376 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cilinders, totaal 625142448 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x48e147d4

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        2048   134748159    67373056    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2       134748160   300122111    82686976   83  Linux
/dev/sda3       455239678   620955647    82857985    5  uitgebreid
/dev/sda4       620955648   625140399     2092376    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda5       613998592   620955647     3478528   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda6       455239680   613998591    79379456   83  Linux

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.
roeland@roeland-HP-ProBook-4520s:~$

Wat opvalt is de laatste regel over de volgorde van de partitielabel-items.  Op zich zegt het mij nog niet veel, maar het zou iets kunnen verstoren.
Xubuntu staat op sda6.

Naast de drie partities (ntfs en 2x EXT4) nog twee kleine partities (swap en HP tools) en tussen sda2 en sda6 niet gebruikte ruimte.

De wat rommelige indeling is ontstaan door de afwijkende inrichting van de laptop.  HP heeft voor een ´eigen´ bestandssysteem gekozen waardoor je die partitie niet kon verkleinen.  Toen ik maanden geleden Xubuntu er naast wilde zetten, heb ik een recovery partitie verwijderd en daarop Xubuntu gezet.  Dat heeft gewerkt tot ik per ongeluk na een paar maanden ondoordacht partities wilde wijzigen en uitbreiden ten gunste van Xubuntu en vervolgens de W7 installatie er af was gegooid.  Daarna ben ik qua partitie indeling gedeeltelijk opnieuw begonnen en heb ik er een andere W7 er op gezet.  Met de huidige gevolgen.
Het had allemaal niet zo´n haast, dus recent heb ik weer geprobeerd om W7 ook weer aan de praat te krijgen.  Alles opnieuw installeren is niet moeilijk maar kost bij elkaar toch weer een dag werk.
Dus daarom mijn vraag naar een kortere weg!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline yJi

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/21, 16:41:13 »
Windows 7 heeft, in mijn ervaring, altijd standaard minimaal twee partities, namelijk een opstartpartitie van ongeveer 200 MB en de eigenlijke Windowspartitie.
In principe kan Windows 7 gewoon werken op één primaire NTFS partitie. (Zo heb ikzelf ook Windows 7 geïnstalleerd.)
Eerst Windows 7 er op, dan Xubuntu.
Startte voordat je Xubuntu ging installeren, Windows 7 nog wel correct op? En zag je in het laatste gedeelte van de Xubuntu installatie, geen foutmeldingen verschijnen? Je zou in Xubuntu in het terminalvenster het volgende commando kunnen uitvoeren, en hier posten sudo fdisk -l [Enter]

De Windows partitie zou er zo kunnen uitzien
Apparaat  Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        2048  1433602047   716800000    7  HPFS/NTFS/exFAT

Er kunnen wel andere getallen staan, bij Begin, Einde en Blokken. Er hoort echter wel een ster te staan bij Opstart. En ID behoort 7 te zijn. Dus niet 27. Want dat is Verborgen NTFS. Als dat in orde is zou je Windows Opstartherstel kunnen proberen. Als dat werkt kun je daarna weer grub gaan herstellen.

Geldt dit misschien ook voor Windows 8 ?
(Het lijkt me erop dat meneer Gates hier niet blij mee is  ;) )
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/21, 16:59:14 »
Wat opvalt is de laatste regel over de volgorde van de partitielabel-items.
Dat zegt alleen dat de partities op de harddisk zelf, in een andere volgorde staan dan de output van fdisk. Dat veroorzaakt verder geen problemen. Vanuit Xubuntu gezien, lijkt me alles in orde. Ook dat je in grub "Windows7 loader" kunt selecteren, is goed. Zie na het selecteren van Windows 7 in grub, nog wel de tekst "Starting Windows" staan? Als de pc daarna opnieuw opstart, is er iets mis met je Windows installatie. Als de in mijn vorig bericht genoemde optie Windows Opstartherstel niet helpt, dan zou je eventueel Windows 7 weer opnieuw kunnen installeren. Zodat je daarna weer grub kunt gaan herstellen.

Geldt dit misschien ook voor Windows 8 ?
Ook Windows 8 zou op één primaire geïnstalleerd kunnen worden. Echter in combinatie met UEFI en een GPT partitie indeling, is een extra EFI systeem partitie gebruikelijk.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/21, 18:30:56 »

Geldt dit misschien ook voor Windows 8 ?
Ook Windows 8 zou op één primaire geïnstalleerd kunnen worden. Echter in combinatie met UEFI en een GPT partitie indeling, is een extra EFI systeem partitie gebruikelijk.

Kun je me daar ook de verschillen van aangeven, want voor het eerst hoor ik hier van (UEFI en EFI), GPT staat toch voor GParTed, klopt mijn laatste bewering?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline roeland

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/21, 20:35:28 »
Opstartherstel van Windows7 geeft aan dat er geen problemen zijn.
Het grub menu geeft de gebruikelijke items aan met als vierde de Windows loader.  Die regel komt maar 1 keer voor.  Aanklikken herstart de computer en het grub menu komt weer op het scherm.

Kortom; toch maar alles opnieuw installeren?  Maar krijg ik dan niet hetzelfde probleem?

Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline jolo

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/21, 21:35:36 »
Je hoeft alleen Windows 7 opnieuw te installeren. Want je had hier toch een normale Windows 7 installatie dvd voor gebruikt. Het grub bootmenu kun je weer herstellen, zoals je al eerder had gedaan. Het opnieuw installeren van Xubuntu is alleen nodig, als je Windows 7 opnieuw installeert via de HP recovery dvd's.

 
Kun je me daar ook de verschillen van aangeven, want voor het eerst hoor ik hier van (UEFI en EFI), GPT staat toch voor GParTed, klopt mijn laatste bewering?
GPT is GUID Partition Table. UEFI is Unified Extensible Firmware Interface. En de uitleg over de EFI systeem partitie staat ook op Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

Mocht je er nog verdere vragen over hebben, kun je dat misschien beter in een eigen topic stellen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/22, 13:55:20 »
Je hoeft alleen Windows 7 opnieuw te installeren. Want je had hier toch een normale Windows 7 installatie dvd voor gebruikt. Het grub bootmenu kun je weer herstellen, zoals je al eerder had gedaan. Het opnieuw installeren van Xubuntu is alleen nodig, als je Windows 7 opnieuw installeert via de HP recovery dvd's.

 
Kun je me daar ook de verschillen van aangeven, want voor het eerst hoor ik hier van (UEFI en EFI), GPT staat toch voor GParTed, klopt mijn laatste bewering?
GPT is GUID Partition Table. UEFI is Unified Extensible Firmware Interface. En de uitleg over de EFI systeem partitie staat ook op Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

Mocht je er nog verdere vragen over hebben, kun je dat misschien beter in een eigen topic stellen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline roeland

  • Lid
Re: dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/23, 11:43:22 »
Toch maar alles opnieuw geinstalleerd. 

Acties:
- met Gparted alle partities verwijderd
- daarna W7 installatie, die maakt twee partities aan: 1x 100 Mb en de rest alles ntfs
-  daarna met Gparted de grote ntfs partitie verkleind, in de ontstane ruimte een extended (uitgebreide) partitie aangemaakt en daarna verdeeld in twee logische ext4 partities  en laat ca. 2 Gb over voor de swap
- vervolgens Xubuntu 12.10 geinstalleerd (12.04 geeft teveel fouten op mijn laptop)
- hiervoor heb ik de eerste ext4 partitie gebruikt, de ongebruikte ruimte wordt swap
- de tweede ext4 partitie gebruik ik als backup, bij herinstallatie boek ik alle data en de mozilla en evt. thunderbird mappen tijdelijk over naar die partitie.  Dat gaat snel bij het terugzetten. 

Natuurlijk maak ik bij herinstallaties ook een externe backup (behalve dus bij het begin van mijn probleem waarbij W7 verdween na partitiebewerking).  Gelukkig zat er binnen W7 geen belangrijke data.

Kortom; alles werkt weer naar wens
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline koos4401

  • Lid
Re: [OPGELOST] dual boot windows 7 en xubuntu 12.10 werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/23, 11:47:43 »
Vraag uit nieuwsgierigheid: heb je na stap 3:
Citaat
daarna met Gparted de grote ntfs partitie verkleint, ...
voor Windows geen aparte chkdsk meer hoeven doen?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523