Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows, mac en ubuntu?  (gelezen 1607 keer)

Offline jooke

  • Lid
windows, mac en ubuntu?
« Gepost op: 2009/03/05, 16:14:22 »
beste mensen,

ik heb thuis een oude imac (zo'n grote bak) met een of andere oude versie van macos op, dan een laptop die soms ff weg is met ubuntu 8.10, en een pc met windows xp...
er is maar 1 internetkabel ter beschikking

... :|
...dus eigenlijk wil ik 1 kabel aansluiten op 2 à 3 verschillende computers
ook zou ik een gezamelijke bestandsopslag willen zodat er geen duizend kopieën van elk bestand zijn...
tot nu toe weet ik helemaal niets van netwerken of servers en sta voor het probleem dat ik mac, windows en linux met elkaar moet verbinden...als dit al mogelijk is...

kan ik best een netwerk of server installeren, of een externe opslagschijf? en internet, is daat een verdeelkabel voor? want ik hou niet zo van kabels op mijn bureau  =D

x x joke

Offline track

  • Lid
Re: windows, mac en ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/05, 16:41:13 »
Hoi Jooke,

welkom op het forum !

Om de verschillende computers samen te knopen moet je eerst een "knooppunt" hebben. Een switch dus.  Kost ± 10 €.
(b.v.: http://www.heise.de/preisvergleich/eu/a291327.html )   Plus netwerk-kabels uiteraard.
-> http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethernet

De rest gebeurt voor het eerst dmv software.  Bij Linux is er de samba-server voor dit doel, en Win.. heeft zijn "shares".

track

Offline jooke

  • Lid
Re: windows, mac en ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/05, 16:54:13 »
danku track, ik ben dan ook zeer vereerd hier te mogen zijn  :D

haha win-..°  -not saying the dirty word*

merci voor de hulp, zal mij die geliefde kabels eens gaan aanschaffen en als ik een pro word is het allemaal aan u te danken... nu hopen dat de boel hier niet onploft...  =D

x x joke

Offline elgl

  • Lid
Re: windows, mac en ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/05, 20:14:30 »
Wanneer dit de enige internet kabel is in het hele huis, zal je een router nodig hebben om de internet verbinding te delen. Niet een switch. Afhankelijk van de provider is eventueel een modem geleverd dat ook dienst doet als router. Dan is idd een switch de oplossing. Maar bv. bij ziggo worden alleen modems geleverd, hier moet dus nog een router achter. Die kan het internet "verdelen" over je computers.

Offline ruujan

  • Lid
Re: windows, mac en ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/05, 20:37:24 »
Ja, maar die oude Mac OS (9 of ouder) kent waarschijnlijk geen standaard Samba. 't Is voor mij alweer even geleden, maar ik heb er volgens mij ooit een programmaatje voor aan moeten schaffen. Of was het nou zo dat je iedere keer met de hand je smaba aan moest zetten? Ik weet het meer, maar er was wel wat mee. Uiteindelijk heb ik het wel opgelost gekregen, dat weet ik nog wel. Misschien zou je die vraag eens kunnen posten bij de buren van OneMoreThing, het Mac-forum.

Re: windows, mac en ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/08, 00:16:51 »
@ Ruujan, een mac hóéft natuurlijk niet MacOS te draaien :) Je kunt er ook linux op zetten ;)

Citaat
kan ik best een netwerk of server installeren, of een externe opslagschijf? en internet, is daat een verdeelkabel voor? want ik hou niet zo van kabels op mijn bureau  grin
1. Net als elgl zegt: je hebt waarschijnlijk een router hiervoor nodig.
2. Je hebt ook meerdere netwerkkabels nodig ;) Gewoon, om de pc's met de router te verbinden.
3. Je zet een thuisnetwerkje op. Kijk daarvoor op: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba
4. Windows erop aansluiten moet makkelijk lukken. Linux moet in principe zowel met Windows als met Mac kunnen communiceren. Voor linux kun je nog even zoeken naar netatalk. Schijnt een programma te zijn waarmee linux met mac kan communiceren.
5. Een externe back-up hardeschijf lijkt mij voldoende. Maar je kunt natuurlijk ook stoer doen door een server te maken. Daarmee heb je veel meer back-upvrijheid :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline ruujan

  • Lid
Re: windows, mac en ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/09, 14:22:25 »
Citaat
een mac hóéft natuurlijk niet MacOS te draaien

Nee, dat weet ik, maar de vraag begon zo:

Citaat
ik heb thuis een oude imac (zo'n grote bak) met een of andere oude versie van macos op,

Die oude Imacs hebben een PowerPC processor. Er zijn inderdaad Linux versies hiervoor, maar Ubuntu ondersteunt het niet meer sinds Edgy dacht ik.

Offline jooke

  • Lid
Re: windows, mac en ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/16, 09:14:53 »
bedankt voor de reacties!  :)
mss is het beter om dan eerst die mac van mandriva te voorzien...? hebben het hier uitgezocht en die distributie zou er wel nog op kunnen
en voor die windows kan ik ook mss beter mijn huisgenoten ompraten om ook linux op te zetten  :P dan hoef ik noooooooooooit meer naar het "koengkoekoengkoekoeng" opstartgeluidje van windows te luisteren! het leven gaat nog mooier worden  =D