Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.  (gelezen 3416 keer)

Offline tobe66

  • Lid
software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Gepost op: 2012/09/11, 21:48:18 »
Ik heb een twintig foto's die ik in een pdf wil plaatsen, ben al met openoffice aan het stoeien geweest, maar dat gaat niet.

Weet iemand ubuntu/linux software waarmee dit vlot kan?

Offline jan11000

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/11, 21:54:11 »
Als je in software centrum pdf typt, dan vind je dacht ik genoeg software om dit te doen.

En wat kan office niet, je kan exporteren of opslaan als pdf.

Offline h2o

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/11, 22:33:18 »
Met Gimp kun je diteenvoudig (automatisch)laten doen. Voorwaarde is wel dat je cup-pdfhebt geïnstalleerd. Hiermee kun je PDF bestanden aanmaken.

Verder moet je dan een scriptje ophalen, zie deze paginahttp://www.ehow.com/how_5841923_print-multiple-images-same-page.html. Ikwerk zelf met Gimp 2.8 en dan moet je het scripje in je script directory van gimp.2.8  kopiëren. Verder wijst deze website vanzelf hoe je dan een en ander moet doen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/11, 22:34:08 »
Met Gimp kun je dit eenvoudig (automatisch) laten doen. Voorwaarde is wel dat je cups-pdf hebt geïnstalleerd. Hiermee kun je PDF bestanden aanmaken.

Verder moet je dan een scriptje ophalen, zie deze pagina http://www.ehow.com/how_5841923_print-multiple-images-same-page.html. Ikwerk zelf met Gimp 2.8 en dan moet je het scripje in je script directory van gimp.2.8  kopiëren. Verder wijst deze website vanzelf hoe je dan een en ander moet doen.

Edit: Typo aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/11, 22:48:37 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/11, 22:37:12 »
cups-pdf ;)

Offline h2o

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/11, 22:47:42 »
cups-pdf ;)
Klopt, het toetsenbord van mijn Acer moet ik harder indrukken dan van mijn HP.  De 'S' was weggevallen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jan11000

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/12, 05:39:51 »
Inkscape kun je ook proberen, je kunt opslaan als pdf.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/12, 08:29:52 »
Ik doe dat soort dingen graag in Scribus. Dat is er voor gemaakt. Zelfs één enkele foto zet ik nog in een pdf met Scribus omdat je dan millimeter precies kan bepalen hoe groot je foto wordt afgedrukt. Je moet dan wel je pdf zonder vergroten of verkleinen laten printen ... .

 Inkscape is ook fijn, vooral als je ook nog met tekst-effecten aan de gang wilt!

GIMP, Inkscape en Scribus zijn mijn drie moderne musketiers! Heerlijke software ... . En heel langzaam sluipt OpenShot ook naderbij, maar dat is omdat het video-gebeuren me nog niet zoveel boeit.

Succes!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/14, 17:16:09 »
Goeie suggesties allemaal, maar ik begrijp niet waarom het niet met LibreOffice (Writer, Draw, Impress, je kiest maar) kan: foto's importeren en plaatsen op de bladzijde. Bestand - Exporteren naar PDF, klaar.

Gimp kan rechtstreeks exporteren naar PDF.

Om automatisch te werken, is de tip van h2o natuurlijk mooi. Nog automatischer (één foto per pagina) is

convert *.jpg fotos.pdf

Wil je twee foto's per pagina, dan kan je die fotos.pdf "printen" met cupspdf, maar bij de printinstellingen aangeven dat er 2 (of 4 of meer) bladzijden op één blad moeten komen.

Offline axelv

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/14, 17:57:00 »
Via LaTeX is ook een optie.

Offline h2o

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/14, 22:52:23 »
Met Libreoffice Draw kun je heel makkelijk foto's importeren en daarna als pdf exporteren. Op mijn werk doe ik dit regelmatig als ik snel even iets moet wegschrijven voor een collega. Desnoods maak je meerdere dia's aan waarna je de hele handel wegschrijft naar pdf of rechtstreeks afdrukt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline tobe66

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/16, 14:23:09 »
bedankt voor jullie reactie's, het is voor mij toch open office draw geworden, enige nadeel daarvan is m.i. dat je de foto niet kunt bewerken na het importeren, althans rotate werkt bij mij niet fatsoenlijk.


Offline vanadium

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/16, 18:25:35 »
Wat ging daar fout? Ik probeerde het zelf eens zonder problemen.

Offline tobe66

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/17, 17:17:12 »
Rotate mist de optie om in 1 keer 45/90/180 graden te draaien zoals de meeste programma's wel hebben en als je gaat draaien, dan gaat het (althans bij mij, op mijn pc) irritant langzaam en met horten en stoten.
Crop werkt ook niet zoals vaak in andere software wel kan, door het selectie kader op te pakken en daarmee de juiste afmetingen aan te geven.


Offline h2o

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/17, 22:00:44 »
Rotate mist de optie om in 1 keer 45/90/180 graden te draaien zoals de meeste programma's wel hebben en als je gaat draaien, dan gaat het (althans bij mij, op mijn pc) irritant langzaam en met horten en stoten.
Crop werkt ook niet zoals vaak in andere software wel kan, door het selectie kader op te pakken en daarmee de juiste afmetingen aan te geven.
Als je de shift toets ingedrukt houdt bij het roteren gaat het makkelijker.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: software om (meerdere) foto's in een pdf te plaatsen.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/18, 10:53:54 »
Het gaat dus wel, maar je wordt gehinderd door de gebruikersinterface. De interface van LibreOffice is hiervoor inderdaad irritant oubollig gebleven.