Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: doornummerende factuur  (gelezen 875 keer)

doornummerende factuur
« Gepost op: 2007/06/11, 08:23:46 »
Hi all,

samen met een vriend hebben we een doornummerende factuur gemaakt in OOo calc. De factuur bestaat uit 2 delen, de *.ods en een *.txt bestandje dat het nummer bijhoudt. een macro in de factuur leest het textbestandje.

er zitten nog 2 onvolkomendheden in deze factuur.
Allereerst lukt het niet om het op te slaat als *.odt. OOo lijkt het maken van een template erg letterlijk te nemen en sloopt de macro functie er dan uit. De factuur opent braaf met het factuurnummer zoals opgeslagen bij het eerste aanmaken van de *.odt.
Heel erg is dit niet, want het werkt verder prima als ods.

Het tweede is iets wat we vergeten zijn. We waren zo opgetogen dat het werkte dat we spontaan aan de zuip zijn gegaan en daarbij vergeten dat het wel erg goed werkt.
;-)
Iedere factuur die je aanmaakt en opslaat nummert door als je deze heropent met de macro ingeschakelt.
Wel even iets om te onthouden.

Voorbeelden:
aanmaken van een nieuwe factuur. Open *een* bestaande factuur, of je standaard factuur. Schakel de macro's in. De factuur krijgt een nieuw opvolgend nummer.
Maar..... Klant  Jansen wil een kopie van een oude factuur. Heropen de opgeslagen factuur Schakel de macro *niet* in. De factuur opent zoals opgeslagen. Met het oorspronkelijke factuur nummer.
Open je de oude factuur echter met de macro ingeschaklt krijgt deze een nieuw factuur nummer.
Dit kan handig zijn als klant Jansen na een half jaar een nagenoeg gelijke bestelling doet.
;-)
Maar wel iets om in de gaten te houden. Je administratie kan er een aardig zooitje van worden.

Het is dus nog niet idiot proof.
;-)

Wat er dus nog staat is het raadsel van opslaan als template, en het maken van een macro die opslaat als en daarbij een macro uitschakelt.
(dat lijkt erg op een anti raket raket)

hulp en raad en commentaar welkom!

groeten,
Peter

ps
wie de huidige "versie 1" alvast wil hebben kan me even een mailtje sturen.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

henk48

  • Gast
doornummerende factuur
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/11, 09:00:08 »
Ik sla mijn templates altijd op als .ott, dat is volgens mij bedoeld voor templates.
Of dat ook met macros werkt weet ik niet