Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup  (gelezen 5821 keer)

Offline XsiSSisX

  • Lid
Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Gepost op: 2010/08/24, 19:06:22 »
Hallo iedereen,

ik probeer Ubuntu 10.04 desktop i386 naast Windows XP neer te zetten, ik had in XP al een EXT3 partitie van 40GB en een swap partitie van 5GB met Acronis Disk Director Suite gemaakt. Daarna heb ik een een de iso gedownload van deze website heb er verder niks aan veranderd en hem gerbrand met Imgburn op een Imation 700MB cd-rw. Toen ik de cd net geboot had kreeg ik een scherm waar Ubuntu op stond met een paar stipjes eronder die steeds van kleur veranderen. Daar bleef hij haken, hij kwam niet eens bij het menu of ik Ubuntu wou proberen of installeren enzo.

Weet iemand hoe ik Ubuntu aan het installeren krijg?

Ik heb het ook al op mijn 4GB usb stick gezet met zo'n tool maar daar wou mijn bios niet eens van booten. (ondersteuund hij waarschijnlijk niet, ik had al het een en ander veranderd in de boot volgorde)

systeem:

Medion PC MT6

processor: Intel Pentium 4 (kloksnelheid: 3.40GHz)
Videokaart: nVidia G-Force 6610 XL (256MB)
RAM geheugen: 2GB
Besturingssysteem: Windows XP SP3 X86
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 19:09:44 door XsiSSisX »

Offline simthadim

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/24, 20:36:14 »
Tot zover ben je erg lekker bezig, de iso gebrand en wel. Wat echter wel belangrijk is/kan zijn is dat je die .iso file brand op een zo laag mogelijke snelheid. Waarom dit exact is weet ik niet maar ik gok er met een grote zekerheid op dat dit te maken heeft met het mogelijk aantal fouten dat kan gebeuren tijdens het branden. Heb je deze cd-rom gebrand met zo'n 'lage snelheid'? Als het goed is zou je dit namelijk kunnen aangeven in imgburn.

Simon

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/24, 21:51:20 »
Hallo,

bedankt voor uw reactie!

Ik heb het gebrand op 4x (dat is het langzaamst volgens mij)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/24, 21:59:38 »
1 menu-optie van de live-CD is overigens CD controleren (check disc for defects).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/24, 22:26:54 »
Daar kom ik dus niét hij loopt al vast voordat het menu er is

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/25, 00:05:09 »
Maak de ijzerwaar-situatie tijdelijk zo eenvoudig mogelijk. Alles loskoppelen, behalve muis, toetsenbord en monitor. Lukt het dan wel om de CD op te starten?

Installeren kan overigens het makkelijkste op deze manier:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/25, 09:15:23 »
Als je dit branden doet binnen Windows, download/zoek dan eens een freeware MD5 check tooltje voor de CD.
Vergelijk die dan eens met de lijst voor diverse CD's ;
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuHashes

Zelf heb ik hier in wine even eentje geprobeert ... winMD5sum
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 09:22:56 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/25, 14:30:26 »
Ik kwam er net achter dat ik op spatie moet drukken om bij het menu te komen :p

Toen ik in het menu zat liet ik de setup de cd testen en hij gaf aan dat er een fout zat in 1 bestand. (vandaar dat hij vastliep?) toen deed ik de testversie en kwam ik op het zelfde scherm en hij liep weer vast dus als je niet op spatie drukt start hij automatisch de testversie?

Zal ik hem nog een keer branden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/25, 14:41:27 »
Ik kwam er net achter dat ik op spatie moet drukken om bij het menu te komen :p

Toen ik in het menu zat liet ik de setup de cd testen en hij gaf aan dat er een fout zat in 1 bestand. (vandaar dat hij vastliep?) toen deed ik de testversie en kwam ik op het zelfde scherm en hij liep weer vast dus als je niet op spatie drukt start hij automatisch de testversie?

Zal ik hem nog een keer branden?

Corrupte CD dus.... Opnieuw branden. Haal het iso gelijk even nieuw binnen, dan heb je zeker 10.04.1 (10.04 inclusief "Service Pack 1"): http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Goed branden doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/25, 14:44:22 »
Ik kan toch ook gewoon Imgburn gebruiken?

en ik zal dit keer ook een andere cd proberen
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 20:18:16 door XsiSSisX »

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/25, 15:53:02 »
Nu heb ik de cd aan de praat en ik ben nu (denk ik) op de probeerversie beland via de setup.

De setup kan de ext3 partitie niet vinden ik kan alleen maar de hele hardeschijf formateren!

moet ik er ext2 van maken ofzo?

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/25, 18:53:57 »
Nu heb ik de cd aan de praat en ik ben nu (denk ik) op de probeerversie beland via de setup.

De setup kan de ext3 partitie niet vinden ik kan alleen maar de hele hardeschijf formateren!

moet ik er ext2 van maken ofzo?

Als je "engels" als taal gekozen heb kies daarna "try ubuntu" en niet direct de installer. Als je dan op het bureaublad komt moet je even System>Administration>"Gparted" openen , die geeft een duidelijker overzicht van je partities. Als die geen partities aangeeft op je schijf is er wat mis.

Mocht je wel partities zien alleen geen filesystem kies dan ext4.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/25, 19:10:51 »
Mogelijk is er dit aan de hand:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier

(punt 6.1, schuine letters, rechts in beeld)

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/25, 20:14:45 »
Dat lijkt me niet,

Volgens Schijfbeheer dat ingebouwd zit in Win XP heb ik maar 2 primaire partities C: voor XP en Z: voor Ubuntu

dan heb ik nog een paar andere partities mischien dat ik er teveel heb?

D: (Backup, drivers en handige programma's)

E: (een lege partitie waarvan ik niet weet waar hij voor is)

Y: (Ubuntu Swap)

en een verborgen station voor Acronis OS Selector zonder schijfletter

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/25, 20:21:06 »
@Walterav

Ik kwam na de setup automatisch in de testversie en ik had al gekeken in Gparted om te kijken hoeveel primaire partities ik had maar die geeft geen partities aan helemaal niks ook niet nadat ik een partitie (D:) gemount had (Hij kwam toen op het bureaublad)

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/25, 20:30:43 »
@Walterav

Ik kwam na de setup automatisch in de testversie en ik had al gekeken in Gparted om te kijken hoeveel primaire partities ik had maar die geeft geen partities aan helemaal niks ook niet nadat ik een partitie (D:) gemount had (Hij kwam toen op het bureaublad)
Geeft die wel de goede grote aan van de hele disk? Het is geen software RAID of iets dergelijks?

Ik denk dat Acronis niet zo'n nette mbr table heeft achtergelaten, of dat Ubuntu er niet veel mee kan. Als het mogelijk is maak een backup van de DATA van de hele schijf en begin opnieuw met installatie van Ubuntu en XP.
Maak eerst in Ubuntu via Gparted een goede indeling aan, 3 primaries en 1 extended met daarin 2 logicals, als je minstens 5 partities nodig hebt. Daarna zou ik programma's als Acronis maar vergeten en direct alles via Ubuntu te proberen. Tevens voor images/ghosting.

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/25, 21:13:03 »
Is er geen andere manier dan formatteren?

Formatteren vind ik het niet waard, als het niet anders kan dan maar geen Ubuntu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/25, 21:50:03 »
als het niet anders kan dan maar geen Ubuntu.

Tja, dat is jouw zaak, natuurlijk.... Ik lig er niet wakker van, en even goede vrienden, hoor. :D

Je wil het allemaal veel te ingewikkeld doen, met Acronis en zo. Dat veroorzaakt nodeloze complicaties. Acronis is prima voor het maken van images, maar in schijfbeheer is het bepaald geen ster. Zelf gebruik ik alleen nog de opstartbare Acronis True Image Rescue CD, voor het maken en terugzetten van images (die CD is volledig functioneel daarvoor). Verder blijft Acronis van mijn computers af.

Diverse mensen hebben je inmiddels goede tips gegeven voor een degelijke en solide aanpak. Wat je ermee doet, is uiteraard geheel aan jou zelf.  :)

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/25, 22:02:08 »
Het punt is dat dit de 2x al is dat het niet wil een tijd geleden had ik Ubuntu er op 1 of andere manier opgekregen toen ik het voor de eerste keer wou starten kon ik geen eens een gebruikersaccount aanmaken, ik kon er niks mee! en daarna wou ik windows weer booten stond windows niet meer in opstartlijst van grub! Nou, toen had ik het wel gehad. en nu weer problemen, ik heb geen zin om alles weer opnieuw to doen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/26, 00:06:02 »
Even offtopic: XsiSSisX, als ik jou was dan zou ik in m'n Profiel niet m'n volledige adres neerzetten. Als je daar dan wat wilt neerzetten is de plaatsnaam meer dan voldoende.

En voor wat je problemen met installeren betreft, is er niemand in je familie/vrienden/kennissenkring die je daarbij kan helpen? Of misschien woont er een Steunpunt in je buurt, die je kan vragen je te helpen. Steunpuntenkaart vind je hier: http://kaart.ubuntu-nl.org/

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/26, 22:04:42 »
Als je op de getoonde kaart van Mikkel kijkt, dan kan je op fiets-afstand iemand vinden die je bij de vragen/problemen kan helpen. Als je netjes vraagt, dan komen de Ubuntero's aan huis om je te helpen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline XsiSSisX

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 desktop i386 - loopt vast tijdens setup
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/29, 13:01:25 »
Oké, bedankt voor jullie informatie!