Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet  (gelezen 2230 keer)

Gast

  • Gast
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Gepost op: 2007/01/02, 16:06:46 »
hoi,

ik ben absoluut linux-beginner, en heb de voorbije dagen geprobeerd ubuntu te installeren, maar helaas, ik krijg het ding niet ok
Ik heb de voorbije dagen heel wat afgelezen op fora allerhande en alles geprobeerd wat ik snappen kon, maar het lukt nog steeds niet.
Ik vemoed ondertussen wel dat het grootste probleem is dat mijn hardware niet herkend wordt (ik probeer te installeren op een Medion laptop 97600) De meeste toeters en bellen herkent ie wel, zoals het touchpad en de geluidskaart, maar de harddisk en de dvd-speler ziet ie niet. De externe harddisk (vanwaar ik Ubuntu nu draai) en I-pod ziet ie wel.
Kan ik ergens drivers downloaden, en hoe installeer ik het hele boeltje dan?

Alvast bedankt voor de hulp

Mieke

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/02, 20:22:38 »
Welke soort hardeschijf zit erin?
Idem voor DVD speler.

Mulenga

  • Gast
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/03, 08:52:01 »
Harde schijf is Samsung HM100JC
en dvd-speler HL-DT-ST DVDRAM GMA-4082N

of dat is toch wat ik vind bij apparaatbeheer

Ondertussen heb ik ondertussen heb ik op een duitse site gevonden dat installatie van Ubuntu op Medion globaal gezien geen probleem geeft, alleen bij die van mij staat er "nur was fur Profi's" :/
't moet weer lukken

alvast bedankt voor je antwoord

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/03, 09:41:59 »
Hij herkend je harde schijf niet?
Wanneer geeft hij deze foutmelding? Tijdens 't opstarten van de live-cd, de installatie of nadat de pc heropgestart wordt?
Dat hij je dvd speler niet herkend is normaal vanuit de live-cd.

Heb je ubuntu geïnstalleerd op de externe harde schijf dan zal deze je hardware niet automatisch herkennen maar moet deze eerst gemount worden.

Kijk eens in de map /media of je deze kan terugvinden.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Mulenga

  • Gast
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/30, 12:01:30 »
door de examens heeft het wat stil gelegen, maar nu ben ik er terug :)

de computer zegt niet dat hij de schijf niet ziet tijdens het opstarten, maar als ik probeer te installeren zonder mijn externe harde schijf aangesloten lukt het niet
(weet niet precies meer welke melding hij juist geeft, maar ik zal vandaag nog eens proberen)
in ubuntu vanop de externe schijf vind ik de schijf ook niet terug in /media

Mulenga

  • Gast
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/01, 16:05:19 »
ik heb de live-cd gebruikt
-ik krijg eerst een menu waaruit ik 'start or install Ubuntu' kies
- er komt een venstertje 'loading Linux Kernell'
- dan krijg ik het heen en weer bewegende balkje
- en dan '/bin/sh: can't acces tty; job control turned off
(initramfs)

als ik de hele cd naar m'n ipod kopiëer, en van daar opstart, én m'n externe harde schijf aansluit dan loopt alles prima, en kan ik het hele boeltje op m'n externe schijf installeren

de laptop zegt niet dat hij de interne harde schijf of de cd-speler niet kan zien, maar het lijkt voor mij wel zo
ik vind ze ook niet in de /media map

als ik met de alternate-cd probeer dan stop ie, en zegt ie iets van cd-drivers niet gevonden of zo ...

Mulenga

  • Gast
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/18, 15:04:33 »
niemand die weet wat ik hiermee moet aanvangen? :(

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/21, 14:12:21 »
Welke versie gebruik je, misschien dat je een andere kan gebruiken?

Mulenga

  • Gast
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/22, 16:21:59 »
Ik heb zowel de live-cd van 6.10 als die van 6.06 geprobeerd, en bij beiden krijg ik

 '/bin/sh: can't acces tty; job control turned off
(initramfs)
ALT+F1 geeft het volgende:
cp: unable to open '/root/var/log/': No such file or directory
mount: Mounting /root/dev on /dev/ .static/dev failed: No such file or directory
mount: Mounting /sys on /root/sys failed: No such file or directory
mount: Mounting /proc on /root/proc failed: No such file or directory
Target filesystem doesn't have /sbin/init


ik heb ook de alternate cd van 6.10 geprobeerd en daar krijg ik volgende venster:

[!!] Automatische herkenning en aankoppeling van de CD
Er is geen gewoon CD-station gedetecteerd
Mogelijk dient u aanvullende CD-stuurprogramma's te laden van een stuurprogramma-diskette. Als u momenteel zo'n diskette beschikbaar heeft kunt u deze nu in het station plaatsen en verder gaan, zoniet krijgt u de mogelijkheid om handmatig CD-modules te selecteren.
CD-stuurprogramma laden van de diskette?

En dan kies ik 'nee', want ik heb helaas geen cd van de cd-speler, volgend venster:

Mogelijk is uw CD-station een oude Mitsumi of een ander niet-IDE, niet-SCSI-apparaat. In dat geval dient u aan te geven welke module en welk apparaatbestand gebruikt moeten worden omhet CD-station aan te spreken. Als u niet weet welke module en welk apparaatbestand vereist zijn zoekt u best naar documentatie, al kunt u natuurlijk ook een netwerkinstallatie uitvoeren in plaats van een CD-installatie
Wilt u de module en het apparaatbestand voor het CD-station handmatig instellen?

Ik vind geen documentatie over de cd-speler, behalve diegene hierboven reeds gepost, maar kies toch maar voor ja, aangezien het hele boeltje bij nee gewoon terug herbegint, en krijg volgend venster

De automatische CD-herkenning heeft geen CD-station aangetroffen. Als u een speciaal type CD-station heeft (noch IDE, nog SCSI) kunt u proberen om de specifieke module ervoor te laden
keuze uit: none, aztcd, cdrom,cdu31a, cm206, gscd, isp16, mcdx, optcd, sbpcd, sjcd, sonycd535

maar als ik via windows naar de eigenschappen van het dvd-ding ga kijken is het wel IDE, dus ik heb hier absoluut geen idee meer wat in te vullen ...

Als je nog meer info nodig hebt, zeg me waar en hoe ik die kan vinden, dan probeer ik die ook hier te posten

Mulenga

  • Gast
edgy eft ziet harde schijf en dvd-speler niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/23, 13:55:00 »
Een tip voor mensen met dezelfde laptop: Feisty Fawn doet het wel, althans de live-cd toch al, de installatie nog niet geprobeerd
En als je wat Duits spreekt, is er op duitstalige forums meer info te vinden
Anyway, ik geraak nu toch al vooruit