Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lokale server erg traag  (gelezen 1669 keer)

Lokale server erg traag
« Gepost op: 2008/06/08, 22:26:42 »
Ik heb thuis een lokale server staan (gewoon Ubuntu 8.04 desktop editie), waarmee gedownload wordt. Vanaf deze pc kijken we film, luisteren muziek etc.
Echter, nu wilde ik even een film kopiƫren naar een andere Ubuntu 8.04 computer. Normaliter gaat dit erg snel, maar vandaag haalde hij slechts 60 kb/s... Zelfs via draadloos is het normaal minstens het 10-voudige.

Het is te snappen dat het nu onmogelijk is normaal muziek te luisteren, films te kijken etc. Laat staan ze te kopiƫren! (bijvoorbeeld een DVD van een optreden van onze band, 4,2 Gb. Ik moest 28 uur wachten...)
Hoe is dit goed op te lossen? De lokale server is trouwens geupdate van 7.10, de andere pc heeft een schone installatie gehad.
Op de chat te vinden als debiantux

Lokale server erg traag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/09, 11:21:26 »
Het kan een aantal oorzaken hebben..... helaas.

Waar je eerst voor moet zorgen is dat alle computers in je netwerk niet die server hoeven te resolven.
Dit doe je door op die computers in de "hosts" file aan te geven hoe die server heet met het bijbehorende ipadres.

dus bijv.
192.168.1.100 mijn-thuis-server

Wat je ook nog kan proberen is even de router uit te zetten, 5 sec wachten en dan weer aan zetten.
Veel router hebben last van vollopende logs in hun kleine geheugen en kunnen dit door brakke software niet goed dumpen.
Indien het geheugen leeg is loopt hij weer als de brandweer..

In Sommige routers kan je aangeven dat hij de logs moet dumpen naar een server.
Vul hier een IP adres in, (hoeft geen pc achter te zitten) en hij kan dan wel het geheugen dumpen.
Nogmaals of er wel of geen pc-server achter zit boeit niet, dit kontroleert hij toch niet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Lokale server erg traag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/10, 20:24:11 »
5 seconden de router uit, en alles werkt weer super. Ondanks dat de logs uitstaan, lopen deze toch vol. (oorzaak waarschijnlijk gebrek aan kennis over de router :P)

dus nog bedankt ;)
Op de chat te vinden als debiantux