Ondersteuning > Software en configuratie
startmenu
MKe:
--- Citaat van: vanadium op 2021/09/21, 14:56:17 ---
--- Citaat van: MKe op 2021/09/21, 13:12:55 ---Volgens mij is het verschil van de topic starter en wat jullie hier beschrijven dat hij graag een structuur (hierarchie) wil hebben die hij met toetsencombinaties kan doorlopen. Dus "eerste letter categorie" -> "eerste letter subcategorie" -> "eerste letter programma".
--- Einde van citaat ---
Ja, hebben we ook door :) Ik denk dat die toetsenbordondersteuning voor het applicatie menu er zelfs niet was in Gnome 2. Klikken of pijltjes was daar de boodschap.
dmenu dient nu net en bij uitstek voor die snelle zoekbenadering, maar inderdaad, met scripting kan je er een hierarchische aanpak van maken.
Ik heb geen weet van 3rd party menu's die op die manier werken, behalve dan mogelijk het rechts-klik menu van Openbox.
--- Einde van citaat ---
DMenu is echt heel handig als je kunt scripten idd. Mooi voorbeeld hoe een simpele tool heel veelzijdig kan worden. Maar het mist eyecandy, dus vaak niet geschikt voor 'gewone' gebruikers. Misschien moet ik maar eens een draadje open met 10 toepassingen van d-menu :P
spievensterke:
@ MKe,
--- Citaat ---DMenu is echt heel handig als je kunt scripten idd. Mooi voorbeeld hoe een simpele tool heel veelzijdig kan worden. Maar het mist eyecandy, dus vaak niet geschikt voor 'gewone' gebruikers. Misschien moet ik maar eens een draadje open met 10 toepassingen van d-menu :P
--- Einde van citaat ---
Dat is een heel interessant idee, doen, mijn interesse heb je.
De Windows menu's ( Dos -- als ik het goed voor heb ) hadden dat vroeger -- een onderstreepte eerste letter en achter het woord de toetsencombinatie (noemen we sneltoetsen).
MKe:
--- Citaat van: spievensterke op 2021/09/21, 16:35:01 ---@ MKe,
--- Citaat ---DMenu is echt heel handig als je kunt scripten idd. Mooi voorbeeld hoe een simpele tool heel veelzijdig kan worden. Maar het mist eyecandy, dus vaak niet geschikt voor 'gewone' gebruikers. Misschien moet ik maar eens een draadje open met 10 toepassingen van d-menu :P
--- Einde van citaat ---
Dat is een heel interessant idee, doen, mijn interesse heb je.
--- Einde van citaat ---
Okay, ik zal eens kijken.
Overigens het script dat ik gebruik hiervoor met dmenu heb ik niet zelf geschreven zie ik nu. Ik gebruik een eigen versie van morc_menu:https://github.com/Boruch-Baum/morc_menu Misschien te lastig voor de topic starter en ik weet ook niet of het precies is wat hij nodig heeft. Ik zal idd eens een draadje starten over dmenu. Misschien zijn er wel meer geinteresseerden.
iconoclastica:
--- Citaat van: spievensterke op 2021/09/21, 16:08:14 ---"Kan je een voorbeeld (afbeelding) tonen van hoe jou vorig menu ( het zal wel van Windows zijn --- maak er een screenshot van en plaatst dit in uw bericht --- gebruik daarvoor: https://postimages.org/ ) er uit zag ?
--- Einde van citaat ---
Dank je, Spieven. Elk forum werkt net weer even anders en dan scheelt zo'n duidelijke instruktie een boel tijd.
Dit is zoals is nu nog steeds mijn programma's start:
In dit voorbeeld geven de photoshoppen een name clash als je van voren af aan begint te typen. Verder is een geordende hierarchie veel makkelijker te onthouden, en ik kan even spieken als ik bijvoorbeeld wel weet dat het prg in het foto-menu zit, maar het zolang niet meer heb gebruikt dat ik nog precies weet hoe het heet. Een en ander zal wel met persoonlijke voorkeur en hersenplattegrond te maken hebben, maar dit is hoe mijn hoofd het doet.
En ja, ik kan het natuurlijk ook zelf programmeren. Maar ik dacht dat zoiets bekends wel al zou bestaan.
vanadium:
Dat zat toch wel goed in elkaar, dat Windows 95 startmenu! Alles in dat menu kwam (en dat is wellicht nog zo) overeen met een bestandstructuur van Windows shortcuts. Door die shortcuts te hernoemen, hernoemde je ook de ingangen in je menu. Die toetsenbordondersteuning zorgde er inderdaad voor dat je eenvoudig en snel via het toetsenbord iets kon kiezen.
In Linux wordt dit menu samengesteld door het systeem aan de hand van de .desktop starters. Die bevinden zich op vaste plaatsen (/usr/share/applications en /usr/local/share/applications voor systeembrede applicaties (automatisch gemanaged door besturingssysteem of handmatig door de beheerder), .local/share/applicaties voor applicaties die enkel de ene gebruiker ziet. Op basis van het "Categories" veld wordt het menu dan samengesteld
Zoals eerder gezegd, is zo een menu al helemaal weg in Ubuntu desktop. Je kan nog wel extensies installeren (de "officiƫle" extensie "Application menu", Arc menu en andere), maar die ondersteunen enkel navigatie met de pijltjestoetsen. Naar ik mij herinner, was het vroeger, onder Gnome 2, niet beter, en ook het Whisker menu in xfce doet dat al niet. Ik heb geen weet van een mogelijke alternatief. Algemeen worden sneltoetsen in menu's steeds minder ondersteund (spijtig genoeg), denk aan het Window menu in Gnome Shell (Alt+Spatie).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie