Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apache en website hosten  (gelezen 777 keer)

Gast

  • Gast
Apache en website hosten
« Gepost op: 2007/01/04, 16:57:21 »
Beste,

heb zonet ubuntu 6.06 geinstalleerd.  Daarna heb ik de volledige Xampp geconfigureerd.

Nu had ik graag geweten hoe ik website moet hosten op deze toestel.

installatie staat onder /opt/lampp

Ik wil dat gebruikers hun eigen site kunnen bewerken via ftp.

Enig idee?

Offline nicolas

  • Lid
Apache en website hosten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/04, 17:23:09 »
Ik weet niet hoe je de XAMPhebt geconfigureerd maar kijk ook eens naar deze HowTo: http://www.howtoforge.com/ubuntu_debian_lamp_server.

In de apache configuratie file staat waar de webpagina's staan. Hier staat ook in welke directory in de users van het systeem wordt geserveerd aan de bezoekers, standaard is dit public_html. Dit betekend dat als je als user fred een bestand index.html plaatst in de directory /home/fred/public_html (of in de directory public_html als je via de FTP route binnenkomt) dan zal een bezoeker die zien als hij naar de site gaat via http://[naamserver]/~fred.

 Overigens moet jij als inrichter van het systeem bij het aanmaken van de users niet vergeten de directory public_html in hun map te zetten en de rechtem van die map zo zetten dat de gebruiker zelf hierin kan lezen en schrijven.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

wr19026

  • Gast
Apache en website hosten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/04, 17:24:52 »
Citaat van: ilisoft
Beste,

heb zonet ubuntu 6.06 geinstalleerd.  Daarna heb ik de volledige Xampp geconfigureerd.

Nu had ik graag geweten hoe ik website moet hosten op deze toestel.

installatie staat onder /opt/lampp

Ik wil dat gebruikers hun eigen site kunnen bewerken via ftp.

Enig idee?
Ja :)

Heel kort door de bocht? XAMP er af gooien en een echte LAMP install doen. XAMP geeft het zelf al aan, het is bedoeld voor development, niet voor live sites. Google eens op Ubuntu 6.06 LAMP en je zal een boel bruikbare informatie vinden.

Dan is m'n vraag, ga je echt meerdere websites (www.één.com, www.twee.com etc) hosten, of ga je gebruikers op één site allemaal hun eigen plekje (maar niet hun eigen domeinnaam) geven?

Als je meerdere domeinen wil hosten is een hosting panel waarschijnlijk de makkelijkste optie. Makkelijk alles grafisch opzetten, veranderen, verwijderen etc.