Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gezocht: Laptop voor Ubuntu  (gelezen 3402 keer)

Offline livino

  • Lid
Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Gepost op: 2012/02/22, 13:03:00 »
Hallo,

ik zoek een laptop van max. 500 euro om daar ubuntu op te kunnen draaien. Ik zou deze laptop gebruiken voor internet, office, mail... maar ook voor fotobewerking, muziek afspelen, films downloaden, muziek bewerken (basis: knippen en plakken).

Mijn zoektocht leidde me onder andere via deze link naar een  LENOVO Essential B560 M489MMB. Ik lees er wel positieve recensies over op het wereldwijde web...

Heeft iemand ervaring met deze laptop en/of dit merk?

L.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/23, 08:37:25 door livino »

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/22, 15:27:39 »
Hier heb je volgens mij iets vergelijkbaars waarbij je zeker weet dat Ubuntu goed werkt, inclusief support:
http://www.hettes.nl/index.php?main=product&id=728

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/22, 16:05:24 »
Lenovo en Linux zijn meestal 2 handen op een buik.

Kijk ook eens uit naar soortgelijke HP's van de professionele reeks (dus niet de dv- reeksen!) alsook de Latitudes van Dell. Dan kan je een goed prijs/kwaliteit vergelijken en wie weet een goede deal maken.

Zie enkel dat je nieuwe laptop niet té veel toeters en bellen heeft, het zou kunnen dat niet alle mogelijkheden ondersteund worden door Linux.
Aan te raden is om even een USB-stick mee te nemen naar een winkel en vragen of je even Ubuntu mag uitproberen (kijk uit met de keuze in de installer ! ) en checken of alles naar behoren werkt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline livino

  • Lid
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/23, 08:37:13 »
Zie enkel dat je nieuwe laptop niet té veel toeters en bellen heeft, het zou kunnen dat niet alle mogelijkheden ondersteund worden door Linux.

Wordt dat risico niet automatisch uitgeschakeld als ik eventueel via Hettes koop? Daar zijn ze voorgeïnstalleerd, dus ik neem aan dat ze daar al op gelet hebben. Of is dat te naïef?
 
Aan te raden is om even een USB-stick mee te nemen naar een winkel en vragen of je even Ubuntu mag uitproberen (kijk uit met de keuze in de installer ! ) en checken of alles naar behoren werkt.

Die tip had ik elders al gelezen, zij het nog met cd ipv stick. Ik heb alleen ervaring met ubuntu proberen vanaf de cd, maar ik neem aan dat het met de nieuwste laptops en de nieuwste ubuntu-versie zichzelf ook wel zal uitwijzen, zeker?

L.

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/23, 10:25:40 »
Je zou die prijs van Hettes eens moeten vergelijken met een 'gewone' Lenovo zonder besturingssysteem. Mogelijk zit daar nog een prijsverschil op.

Mocht je in het wilde weg een laptop kopen dan weet je niet 100% zeker dat Ubuntu erop draait. Dus steeds behouden zijn en testen voor de aankoop.

Die Lenovo van Hettes is wel een goeie laptop voor een aanvaarbare prijs, ik heb wel gezien dat er Ubuntu 11.04 wordt meegeleverd. Maar 11.10 of straks 12.04 zal zeker wel draaien op die laptop.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/23, 23:47:08 »
Lenovo Thinkpad E525. Heb ik ook hier naast mijn desktop en doet meer dan prima wat jij wil en hij is ook voor de prijs die jij wil :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/24, 07:29:16 »
LENOVO Essential B560 M489MMB … Heeft iemand ervaring met deze laptop en/of dit merk?
Ik heb geen ervaring met dat type. Maar wel met de Lenovo laptop uit mijn onderschrift.

Aan de prijs te beoordelen bij Hettes te beoordelen, ook al staat er Ubuntu 11.04 op, betaal je nog steeds voor de niet meegeleverde Windows 7. Zie Tweakers pricewatch http://tweakers.net/pricewatch/unsorted/725688/lenovo-b560-4330-core-i3-380m-253-ghz-windows-7-home-premium.html waarin te zien is, dat deze met Windows 7 zelfs goedkoper is, dan met Ubuntu. Overigens dat Ubuntu 11.04 voor-geïnstalleerd is, geeft geen 100% garantie dat Ubuntu 12.04 probleemloos installeert.

Verder heb ik dat advies over het meenemen van een Ubuntu Live CD/usb-stick ook wel vaker gelezen. Het is nog de vraag of computerwinkels erop zitten te wachten, dat mensen Ubuntu Live CD/usb-stick op hun laptops uitproberen, om 'm vervolgens elders online te bestellen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/24, 09:07:46 »
Een live cd bevat volgens mij ook geen gesloten drivers, terwijl die soms wel nodig zijn om een computer probleemloos te laten functioneren. Dus een test met een live cd is daarmee volgens mij ook niet uitputtend. Het kan zijn dat er zaken met een live cd niet werken, terwijl die wel werken als je Ubuntu gewoon installeert, en gesloten drivers toestaat.

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/24, 09:49:31 »
De gesloten drivers kan je mits een internetverbinding alsnog apart downloaden en 'installeren' in het gebruiken van Ubuntu.
Sommige gesloten drivers staan wel effectief op de CD maar na installatie dien je ze nog apart te installeren. Vooral de gesloten drivers voor nieuwe Wifi-kaarten kunnen erbij zijn.

Vb: met 10.04 en Dell inspiron 6400 kan je met uitproberen wel degelijk je Wifi bedienen en gebruiken (met een gesloten driver), maar na installatie niet meer. Dan dien je bedraad die driver apart te downloaden en te installeren. Dit maar als voorbeeld. Latere versies van ubuntu hebben die driver dan toch aan boord zodat je na de installatie meteen kan beginnen.
Ik bedoel daarmee dat het niet evident is dat alles na installatie ook meteen werkt. De gesloten drivers van de CD halen is een no show (daar is al een topic over geweest op dit forum).

Het hangt er heel hard vanaf of je Wifi-kaart (en sommige video-kaarten) niet té nieuw is of te exotisch van origine. Daarom is inderdaad testen op voorhand een goede keuze om te zien of alles wel degelijk out-of-the-box werkt of je apart nog een driver dient te downloaden en installeren.
Zeker in het achterhoofd houden dat je mogelijk eerst bedraad nog moet gebruiken voor dat je hem draadloos verder kan gebruiken.

Met Lenovo is die kans kleiner omdat die fabrikant heel degelijke en courante onderdelen gebruikt. Die switchen niet zo snel naar ultra nieuwe kaarten e.d. maar gebruiken eerder beproefde onderdelen w.o. Wifi-kaartjes .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jolo

  • Lid
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/24, 11:30:24 »
Een live cd bevat volgens mij ook geen gesloten drivers, terwijl die soms wel nodig zijn om een computer probleemloos te laten functioneren.
Behalve misschien Mandriva Linux. Tenminste was dat vroeger met de Mandriva Live CD's het geval. Nu hebben ze zo te zien alleen nog maar "hybrid live/installation DVD images" http://distrowatch.com/index.php?distribution=mandriva&month=all&year=all 

Ik denk zelf dat een Live CD meer bedoelt voor iemand die op zijn PC/laptop Ubuntu draait, en overweegt naar een nieuwe versie over te stappen. Als je dat zonder Live CD te hebben geprobeerd met de opwaardeerknop doet, zou je door de nieuwere kernel versie kunnen verrast worden met een zwart scherm. Verder zelfs als de Ubuntu Live CD probleemloos draait, wil nog niet zeggen dat je geen installatieproblemen kunt tegenkomen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline axelv

  • Lid
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/24, 12:42:29 »
Behalve misschien Mandriva Linux. Tenminste was dat vroeger met de Mandriva Live CD's het geval. Nu hebben ze zo te zien alleen nog maar "hybrid live/installation DVD images" http://distrowatch.com/index.php?distribution=mandriva&month=all&year=all 

Chakra Linux bevat op de LiveCD zowel de free als non-free drivers, beste KDE distro IMO  :D


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/24, 16:23:29 »
Hier ook nog wat suggesties...

http://osscomputers.nl/

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/26, 13:15:16 »
http://www.laptopshop.nl/merk/1512/lenovo.html

Zoals je ziet zijn deze prijzen incl. Windows 7 en dus is die Hettes laptop veelte duur. Immers daar zit geen Windows bij.
Dus ook Jolo heeft daar gelijk in.

Nou, dezelfde pc is bij Hettes toch 20 euro goedkoper hoor. Dus je betaalt voor Windows zeker 20 euro waarmee je ook Microsoft ondersteunt. En dan moet je zelf nog Ubuntu installeren.

En Hettes is een bedrijf met een hart voor Linux, ze ondersteunen regelmatig activiteiten van Ubuntu NL, en ook dat is wat waard. :)

Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/26, 13:21:26 »
http://www.laptopshop.nl/merk/1512/lenovo.html

Zoals je ziet zijn deze prijzen incl. Windows 7 en dus is die Hettes laptop veelte duur. Immers daar zit geen Windows bij.
Dus ook Jolo heeft daar gelijk in.

Dat kan kloppen, dankzij de OEM-installaties met al die meegeinstalleerde rommel kan het systeem+Windows7-OEM heel goedkoop worden aangeboden. Alleen als je een probleem krijgt met Ubuntu op die laptop gaat de winkel je niet helpen. Hettes helpt je dan wel neem ik aan, daar betaal je ook voor.

Offline jolo

  • Lid
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/26, 15:07:21 »
Hettes helpt je dan wel neem ik aan, daar betaal je ook voor.
Met de voor-geïnstalleerde Ubuntu 11.04 neem ik aan. Die ontvangt echter tot oktober 2012 veiligheidsupdates.

De TS zal zelf moeten kiezen tussen een voor-geïnstalleerde Ubuntu 11.04 laptop, of een voor-geïnstalleerde Windows 7 laptop met zelf geïnstalleerde Ubuntu 11.10 (eventueel in dualboot), of eind april met Ubuntu 12.04 LTS.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/26, 18:33:44 »
een laptop voor ubuntu of een laptop MET ubuntu?

want met ubuntu dan kun je hier goed terecht:
http://osscomputers.nl/

of als je budget wat hoger is:
http://www.system76.com/ (volgens mij leveren die sinds kort ook in nederland)


Offline livino

  • Lid
Re: Gezocht: Laptop voor Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/27, 21:45:33 »
Thx voor alle tips.

Toch nog een vraagje: ik zie dat al deze laptops een 15'6 inch scherm hebben. Op het werk heb ik echter al een tijdje een 17'3 inch scherm en 'k merk dat ik zo'n 15'6 inch scherm te klein vind (ja, ik ben verwend).

Zijn er mensen die een laptop met 17'3 inch scherm hebben met ubuntu en zo ja, welk type? Ik besef dat ik dan wel in een hogere prijsklasse zal moeten zoeken.

Is deze bijvoorbeeld iets: http://nl.alatest.be/reviews/laptop-computers/lenovo-g770-1037-core-i5-2410m-2-3-ghz-17-3-tft/po3-141742848,30/  ?

L.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/27, 21:56:42 door livino »