Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Informatie van sata schijf halen onmogelijk  (gelezen 1677 keer)

Offline John K

  • Lid
Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Gepost op: 2012/02/17, 09:17:09 »
Ik heb een nieuwe sata schijf met Ubuntu geinstalleerd waar ik de /Home bestanden wil kopieren van een oude sata schijf. Nu werkte het zo met een ide schijf dat je daar slave van maakte (waardoor deze niet meer de neiging had als Ubuntu op te starten) en om de data te kopieren naar een nieuwe install.

Het probleem met de oude sata is nu dat grub deze schijf blijft zien als hoofdschijf, zelfs nu ik de bootpartitie heb verwijderd en / heb geformateerd waardoor alleen de /home overblijft.

Hoe stel ik de oude schijf in als slave?

Beetje omslachtig verhaal, maar ik weet niet hoe het anders uit te leggen...

Groet John

Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/17, 11:40:58 »
Kan je hem niet in een houder voor een externe schijf plaatsen en dan aankoppelen?

Is het niet ook nog eens zo dat je een SATA schijf kunt aankoppelen aan een draaiend systeem? Dus Ubuntu opstarten, SATA schijf aankoppelen en dan de data kopieren?
http://www.computing.net/answers/hardware/sata-hot-pluggable/53524.html
« Laatst bewerkt op: 2012/02/17, 11:45:02 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline HarzG

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/17, 11:52:43 »
Ik zou eerst kijken naar de fysieke toestand: aan welke SATA-poort hangen de schijven? Op je moederboerd staan (heel klein) nummers naast de aansluitingen. Dat systeem wat je wilt booten kan het beste aan SATA_1 hangen en de data aan SATA_2 (of 3,4). Het zou ook kunnen dat een label aan je SATA-kabel hangt waar dan 1, 2, 3, 4 op staat. Controleer voor de zekerheid ook bij een label dat de kabel met label SATA_1 ook op het moederbord in de SATA_1-poort hangt.

Qua volgorde bij “te booten van” zou ik de DVD/CD als 1e apparaat plaatsen omdat je misschien ook nog een Grub-herstel moet uitvoeren. Als 2e behoort dan de systeem-SATA-HD te staan.
Nadat in de kast de pc-kabels en in de BIOS de instellingen gecontroleerd of veranderd zijn, moeten de instellingen in de BIOS worden bewaard (vaak met F10).
Nadien behoort de BIOS de juiste SATA-schijf een Grub te melden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline John K

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/17, 18:46:49 »
Ik heb de oude sate aan sata 3, dus dat is o.k. In de bios staat dat ook ok. Maar kan ik een sata niet als slave instellen? En hoe update ik grub?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/17, 19:46:45 »
Slave of master van een schijf heeft niks met booten te maken.(of bootable maken van een hd).

Je zult moeten uitzoeken hoe je van schijf veranderd, indien je opeens andere hd wilt gaan gebruiken.
Dus hoe laat je ubuntu zien dat /home op een andere hd staat.
ftsab zul je zeker moeten veranderen, misschien ook de UID.

http://sites.google.com/site/computertip/grub
Hier kun je grub herstellen.

Je was sneller geweest om gewoon opnieuw te installeren, en dan staat ook alles direct weer goed.

Offline John K

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/17, 19:58:23 »
Het is een nieuwe installatie op een nieuwe schijf. De oude schijf heb ik de boot partitie en de root partitie geformateerd, ik wil dus alleen de data overzetten van de enige partitie die nog op de schijf staat, de oude /home. Wanneer ik vroeger met ide hetzelfde deed, nieuwe install op een nieuwe schijf, de oude op slave zetten, eraanhangen en overzetten maar. Met sata lijkt dat niet zo eenvoudig.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/17, 20:00:19 door John K »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/17, 20:17:02 »
Master/Slave bestaat niet meer met SATA schijven. Wat je vroeger deed kan dus gewoon niet.

Wat wel kan is de tweede schijf op de tweede (of derde, maakt niet uit) SATA poort van het moederbord aansluiten.
Belangrijk is dat je in de BIOS de opstartvolgorde goed zet, zodat de computer van de eerste schijf opstart en niet van de tweede.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/17, 22:58:08 »
Om een schijf boot te maken(of weg halen), kun je zo doen.
Start livecd, start gparted, kies rechtsboven de goede schijf waar je de boot wil weg halen, dan muis op partitie houden en rechtertoets indrukken en "manage flags" kiezen, hier boot weg halen.

Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/18, 08:49:25 »
Ik ben in het verleden hier ook wel eens tegen aan gelopen.
Bij mij onthield de bios de schijf waar hij de vorige keer mee was geboot.
Ongeacht wat er op de schijf stond en of dit was gelukt.

Sluit je schijf met de Ubuntu installatie aan en haal de data schijf los.
Start de computer.
Sluit de computer weer af en koppel de data schijf weer aan.
Als het goed is herkent de bios nu de juiste schijf voor het opstarten.

Offline iceman564

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/18, 10:00:53 »
waarom boot je niet met een live cd ,en  haal je zo data van je oude sata schijf?
Daarna kun je hem formateren.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/18, 10:45:20 »
Misschien helpt dat wat jan11000 adviseerde (17-02 om 22:58:08).

Maar het advies van iceman564 is m.i. de snelste manier en bespaart je het uitzoekwerk.

waarom boot je niet met een live cd ,en  haal je zo data van je oude sata schijf?
Daarna kun je hem formateren.

Ook als je op de oude HD de Ubuntu-installatie hebt verwijderd, staat nog steeds in de MBR van de schijf de vermelding van Grub die daarin ooit werd geïnstalleerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline John K

  • Lid
Re: Informatie van sata schijf halen onmogelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/19, 11:47:59 »
Ik had alle genoemde optie s al gedaan; bootable flag uitgevinkt, scjiven losgekoppeld, knoopcel eruit om bios te resetten.. Uiteindelijk zal ik iceman564 z'n advies opvolgen.

Tnx