Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Xubuntu  (gelezen 635 keer)

Offline coos

• Lid
Opstarten Xubuntu
« Gepost op: 2024/10/01, 15:27:00 »
Om van versie 22-02 over te gaan naar 22.04 bleek mijn //partitie te klein. Met gparted heb ik de windows partitie verkleind en de //partitie vergroot. Hierna wilde Xubuntu niet meer opstarten. Maar als ik  1 versie lager 5.15.0-121, ipv  start  5.15.0-122, start Xubuntu normaal op. Als ik dan Grub herstel doe heeft dat geen invloed.
Hoe kan ik Grub goed instellen. Er is wel een partitie van 1 mb onstaan tussen // en Home.

Groetjes Coos

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstarten Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/01, 21:07:10 »
Versie 22-02 bestaat niet.
Met versie lager bedoel je waarschijnlijk de kernel versie?
Start eens op, open een terminal scherm en type sudo update-grubgeeft dat enige verbetering?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/02, 12:13:21 »
Ik kan me zo voorstellen dat Win eerst op de computer kwam, en vervolgens linux geïnstalleerd werd.
Windows verkleinen geeft vrije ruimte, dat was dus ok.
Maar om de linux te gaan vergroten heb je moeten herschalen naar de vrije ruimte toe.
Daardoor is het beginpunt van de partitie met linux verplaatst, en dat is geen goed idee.
Want vooraleer je deze actie wilt starten in gparted wordt je ervan verwittigd dat deze OS daarna waarschijnlijk niet meer kan opstarten.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline coos

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/10/02, 13:02:45 »
Het updaten van Grub heb ik al geprobeerd, maar dat had geen effect.
Inderdaad heb ik bij het gebruik van gparted de mededeling, maar ik heb dit al vaker gedaan zonder problemen.
Maar het probleem heeft zich vanzelf opgelost doordat ik de vraag kreeg om op te waarderen. Daarna start Xubuntu weer op.
Bedankt voor de reacties.
Groetjes Coos