Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: formatteren  (gelezen 1299 keer)

Offline vinum

• Lid
formatteren
« Gepost op: 2024/09/24, 15:30:55 »
net een nieuwe SSD-schijf gekocht maar ik krijg ze niet geformatteerd onder Ubuntu, wel onder Windows, maar dan kent Ubuntu ze niet. als ik ze wil formatteren onder Ubuntu krijg ik bijgevoegde melding, wat is de oorzaak daarvan en wat kan ik daaraan doen?

Offline bart85

• Lid
Re: formatteren
« Reactie #1 Gepost op: 2024/09/24, 17:33:21 »
Formatteren gaat niet naar de schijf, maar naar de partitie. Dus naar /dev/sdg1. Maar blijkbaar word de partitie die in windows is geformatteerd niet door Ubuntu herkend. Welk bestands systeem heb je gekozen? Ubuntu kan niet goed met ntfs over weg.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/09/24, 17:54:23 »
ik kies normaal voor "alle systemen" dus FAT

« Reactie #3 Gepost op: 2024/09/24, 20:10:13 »
Formatteren van een schijf (HDD of SSD) doe ik altijd met GParted (Gebruik GParted van de Live-CD/USB, of van een andere Live-Iso ofwel het in uw besturingssysteem ingebakken Gparted ).
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/09/25, 08:47:29 »
zojuist GParted geïnstalleerd en geprobeerd. resultaat: het hele systeem loopt vast

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2024/09/25, 10:43:27 »
zojuist GParted geïnstalleerd en geprobeerd. resultaat: het hele systeem loopt vast
Partities waar je iets mee wilt doen moet je afkoppelen, mogelijk is dat een oorzaak.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/09/25, 11:21:09 »
bij gparted:

- zorg er voor  dat je de juiste disk geselecteerd hebten dat de partities niet gemount zijn !!!!!!!!!!

- vaak is het handig om eerst de disk helemaal leeg te maken door alle partities te verwijderen of door een nieuwe partitietabel aan te maken (-> device -> Create Partition Table -> msdos)

- maak dan een nieuwe partitie aan. Voor linux disks gebruik ik 'ext4', voor kleine usb-sticks gebruik ik 'fat32' en voor grote usb-sticks gebruik ik 'ntfs'

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/09/25, 13:01:14 »
Waar zit die schijf ingebouwd , in een PC of behuizing .
Het zou me niet verwonderen als die in een behuizing zit dat het type behuizing in Linux niet ondersteunt word .

Weet je ook om welk type SSD schijf het gaat ?
https://www.coolblue.be/nl/advies/welk-type-ssd.html

PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline vinum

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/09/25, 15:16:49 »
het is een externe SSD disk van 4 Tb, ik begrijp totaal niet wat de behuizing ermee te maken heeft???

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/09/25, 17:12:29 »
ik denk dat een schijf van 4tb te groot is voor fat. Fat kan (dacht ik) maximaal 32Gb aan. Dus probeer het eens met nfts ipv fat

Het zou ook kunnen dat je disk geen echte 4Tbdisk is maar een fake.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/09/25, 17:32:02 »
Dan zou ik liever voor exfat gaan. Ntfs geeft bij mij problemen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/09/25, 17:53:28 »
"De maximale grootte van een FAT32-partitie is in theorie bijna 8 terabyte, ... "
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/09/25, 18:20:37 »
Citaat
het is een externe SSD disk van 4 Tb, ik begrijp totaal niet wat de behuizing ermee te maken heeft???

De Firmware van de controller .

https://tweakers.net/reviews/9556/all/moderne-ssd-controllers-wat-gebeurt-er-onder-de-motorkap.html

Voor de firmware heeft een controller een stukje eprom, zodat je de firmware kunt updaten. Uiteraard is ook wat ram aanwezig voor de Arm-cores en om data te bufferen. De meeste fabrikanten passen een dedicated core toe die de frontend, of interfacekant, bedient, en een tweede core voor de nand-interface. Moderne controllers hebben meer dan die twee cores, om sneller data te kunnen verwerken en meer parallellisme te realiseren.

Ik veronderstel dat het een externe USB schijf is .
Type eens volgend commando in een terminal venster en laat in een volgend antwoor hiervan het resultaat zien .

lsusb
« Laatst bewerkt op: 2024/09/25, 18:23:47 door Oesje »

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/09/25, 18:25:06 »
Citaat
Het zou ook kunnen dat je disk geen echte 4Tbdisk is maar een fake.

Als ze van Chinees fabrikaat is zou dat wel eens kunnen .

Offline vinum

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/09/25, 20:41:38 »
ik denk idd dat het chinees fabrikaat is, maar zijn de meeste devices niet van die contreien?
bijgevoegd het resultaat van "lsusb" in terminalvenster