Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Zou je je huidige LTS blijven gebruiken tot het einde ?

gewoon simpel: ja
17 (27.9%)
ja, totdat drastisch nieuwe vernieuwingen zich voortdoen
23 (37.7%)
mogelijk; ik kijk liever de kat uit de boom
8 (13.1%)
ja; ik zou niet weten hoe dat te doen upgraden
0 (0%)
neen; ik gebruik ook de tussenversies.
13 (21.3%)

Totaal aantal stemmen: 55

Poll gesloten: 2012/12/02, 20:37:53

Auteur Topic: Peiling: intenties met 12.04 LTS  (gelezen 6662 keer)

Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Gepost op: 2012/11/07, 20:37:53 »
De LTS; dit maal is het er eentje dat via Brainstorm is verlengd naar 5 jaar ondersteuning. Xubuntu echter 3 jaar. Het gaat hier niet in deze peiling over het voordeel of nadeel van een bepaalde werkomgeving. Maar ik zou graag in kaart willen brengen (ten dienste van het collectieve consensus) hoe wij gaan, intentioneel, omgaan met een LTS die voor het eerst een langere ondersteuningsperiode kent.

Is dit belangrijk? Ik meen van wel; een langere ondersteuning zou betekenen dat *ubuntu voor het eerst een eerder professionele status (a la Windows) zou kunnen benaderen. Ook voor ondersteuning hier op het forum zou dit wel impact kunnen hebben (denk maar aan ondersteuningsvragen binnen, neem weg, 2 jaar) .

Intentie betekend niet verplichting ! Daar ga ik zeker niet van uit; liever een openheid naar de mogelijkheid dat gebruikers, misschien voor het eerst, een lange tijd gaan trouw blijven aan een bepaalde versie van *ubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/07, 20:39:53 »
Volgens mij kloppen de laatste 2 poll-opties niet want die zijn qua betekenis hetzelfde als de eerste...

Offline midas

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/07, 20:43:54 »
Mijn intentie is om de LTS-versie 2 jaar te gebruiken....totdat de volgende LTS-versie zich aandient :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/07, 20:45:31 »
Mijn keuze staat er niet bij, ik gebruik de LTS versie niet (meer) er staat nu Xubuntu 12.10 en 13.04 op mijn werkpaard :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/07, 20:48:13 »
De laatste en eerste mogelijkheid lijken inderdaad wel behoorlijk op elkaar  ;)

Ik vermoed, dat de verlengde ondersteuningstijd van 5 jaar met name bedoeld is voor de zakelijke markt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/07, 20:51:03 »
euhm jullie hebben gelijk lees ik nu de laatste neen was bedoeld om aan te geven dat je eerder de tussenversies zou gebruiken; zou een modje me even willen helpen om dat recht te zetten aub  ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/07, 21:06:24 »
De laatste en eerste mogelijkheid lijken inderdaad wel behoorlijk op elkaar  ;)

Ik vermoed, dat de verlengde ondersteuningstijd van 5 jaar met name bedoeld is voor de zakelijke markt.

Als steunpunt verkoop ik de LTS ook als een lang ondersteuningssysteem. Vele mensen willen op de kar springen om a) het systeem te  leren kennen en b) ze willen niet elke 6 maanden weer iets nieuws leren.
Het gaat over een groep met XP-gebruikers en MSOffice 2003 die gewoon geen nieuwe computer willen kopen maar, door mijn toedoen, willen overstappen naar iets gelijkaardigs zonder al te veel kosten te moeten doen.  Dit is een significant grote doelgroep (althans dat merk ik) en die groep is groter dan je vermoed; XP SP3 is na de vele updates gewoon niet meer werkbaar (en niet door onkundig gebruik) en mensen kijken uit naar 'mogelijkheden', waar ik de noden invul vanuit diverse hoeken. De LTS nu biedt een volwaardig antwoord voor dat (RAM upgrade niet uitgesloten) .

De zakelijke markt kijkt niet uit naar Ubuntu (te zwaar voor het systeem) maar eerder naar Xubuntu of gelijkwaardig.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/07, 21:25:09 »
Poll iets aangepast, hopelijk is het nu zo'n beetje wat je bedoelt  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/07, 21:26:56 »
Poll iets aangepast, hopelijk is het nu zo'n beetje wat je bedoelt  ;)
We zaten samen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/07, 21:29:47 »
Ik heb gewoon simpel ja gekozen .....waarom: nu als zich er drastische vernieuwingen voor doen zou het wel eens kunnen dat mijn b.v nu vier jaar oude PC het niet meer trekt.
Omdat te vermijden gewoon laten draaien wat goed draait en geen geëxperimenteer ...simpel.
 
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/07, 21:45:15 »
Op de werkpaarden blijft Xubuntu 12.04.1 LTS onverstoorbaar doordieselen, totdat Xubuntu 14.04.1 LTS (eerste puntversie van de opvolgende LTS) zich aandient.... Garantie voor jarenlang zorgeloos computeren.  :)

Op de speeldozen (proefbak en netboekje) zit allang Xubuntu 12.10. Bij de tweede alfa van Xubuntu 13.04 gaat de proefbak over. Dat vindt-ie vast niet leuk, maar dan had-ie maar geen proefbak moeten worden.  =D
« Laatst bewerkt op: 2012/11/07, 21:58:17 door Pjotr »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/07, 22:22:55 »
ik vind de 5 jaars ondersteuning een goede zaak, om het aantrekkelijker te maken voor de zakelijke ondernemingen en hoor dat ook in mijn omgeving, ze zitten niet te wachten op steeds weer vernieuwingen.
Tevens is de LTS versie zeer geschikt voor de mensen die niet zo kundig zijn met hun computer.
Zelf zou ik normaal bij een LTS versie blijven, maar ik zit/zat meer op libre office te wachten met verbeteringen en er is al een stuk gekomen in 3.6, waardoor ik de overstap naar 12.10 heb gemaakt.
Tevens is Xubuntu (op kleine foutjes na) ook een heel stuk verbeterd en prettig/mooier geworden, dan is voor mij de keus snel gemaakt.

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/07, 23:59:16 »
Poll iets aangepast, hopelijk is het nu zo'n beetje wat je bedoelt  ;)

Nee, want ik kan nog steeds niet kiezen voor 'neen, ik ga voor de tussenversies'.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/08, 07:54:49 »
De intentie is om op de pc 12.04 te gebruiken tot de e.o.l bereikt is.
Lukt dit niet dan zouden redenen kunnen zijn dat ik tegen een probleem oploop dat niet opgelost lijkt te kunnen worden, ik software nodig heb die in een nieuwere versie wel zit/eenvoudig geïnstalleerd kan worden. Een derde reden kan zijn dat als de spontane freezes zoals ik die gisteren 3x had, normaal gebruik in de weg staan.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/08, 10:55:49 »
In principe zijn alle PC's van De Vrije PC gebaseerd op 12.04,  grotendeels Ubuntu en een verdwaalde Lubuntu (~50 in totaal). Deze zullen dus niet (automatisch) upgraden naar een tussenversie. De enkele PC's (~3) die nu nog op een lagere versie draaien (11.04 en 11.10) zullen tzt opgewaardeerd worden naar 12.04 zodat een consistent geheel ontstaat.

Het voorbehoud is, dat er in de tussenversie(s) geen nieuwe opties komen die het rechtvaardigen op toch op te waarderen. Om die reden loop ik met mijn eigen systeem wel mee in de opwaardeercyclus, om goed te kunnen beoordelen of een opwaardering gerechtvaardigd is. Vooralsnog zie ik nog geen enkele reden, dus alle systemen blijven op 12.04. Ik blijf het wel volgen, uiteraard.

Offline wowo

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/08, 12:39:15 »
Mijn intentie is om met al mijn pc's door te gaan met Ubuntu 12.04 LTS totdat zich een nieuwere LTS versie zich aandient.
Ik zie op de wiki site van ubuntu (https://wiki.ubuntu.com/LTS) overigens nog geen aankondiging van een nieuwere LTS versie. De beslissing over wel of geen nieuwe LTS versie over 2 jaar is blijkbaar nog niet genomen. 
Als ik persé nieuwere versies van programma's nodig heb, zal ik van betrouwbare repositories/ppa's gebruik gaan maken.
Virtueel zal ik alle nieuwere versies wel blijven volgen.
Ik heb daarom de eerste keuze gekozen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/08, 12:39:30 »
De intentie is om op de pc 12.04 te gebruiken tot de e.o.l bereikt is.
Lukt dit niet dan zouden redenen kunnen zijn dat ik tegen een probleem oploop dat niet opgelost lijkt te kunnen worden, ik software nodig heb die in een nieuwere versie wel zit/eenvoudig geïnstalleerd kan worden. Een derde reden kan zijn dat als de spontane freezes zoals ik die gisteren 3x had, normaal gebruik in de weg staan.

Gr
Jeroen

Heb je al in je logbestanden gekeken? Bevroor het complete systeem of alleen de grafische desktop?

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/08, 12:44:26 »
Poll iets aangepast, hopelijk is het nu zo'n beetje wat je bedoelt  ;)

Nee, want ik kan nog steeds niet kiezen voor 'neen, ik ga voor de tussenversies'.

Dat zou ook mijn optie zijn, nu laat ik mijn stem dus achterwege. Goed, de vraag is ook voor 12.04-gebruikers en dat ben ik niet meer (althans niet op de desktop).

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/08, 14:36:01 »
(lijkt me geen topic waar men de problemen gaat oplossen)

Mijn antwoord staat er ook niet echt tussen, aangezien ik geen Ubunrtu gebruik.. Maar ik gebruik wel de LTS versie van Mint en deze zal ik blijven gebruiken, totdat de 5 jaar om zijn. Daarna zal er wel weer een nieuwe LTS zijn. Of ik stap gelijk over naar de nieuwe LTS, dat zie ik dan wel weer.

Zo ook met mijn werkpc, daar staat Xubuntu 120.04 op, de LTS dus. En die blijft daar op staan, totdat er een nieuwe LTS komt. Of ik dan gelijk overstap naar die nieuwe of dat ik wacht totdat de ondersteuning wegvalt, weet ik nog niet. Ook hier geldt: dat zie ik dan wel weer.

Voorlopig hoef jij niet te upgraden.

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/08, 16:26:06 »
Mijn optie staat er ook niet bij: "ja, tot dat Parallels Ubuntu 12.10 ondersteunt"
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Solosimpi

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/08, 23:21:58 »
Blijf de LTS versies van (X)&(K)Ubuntu gebruiken totdat er nieuwe versies zijn of er zeer drastische veranderingen ontstaan die het aantrekkelijk of noodzakelijk maken om over te stappen.
 
Een hoop luitjes vinden het prachtig om steeds de nieuwste OS op hun pc/laptop te installeren. Ik ben blij als ik met een OS een tijdje vooruit kan totdat het praktisch gezien handig is om over te stappen naar een vers OS.

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/08, 23:27:10 »
"Een hoop luitjes vinden het prachtig om steeds de nieuwste OS op hun pc/laptop te installeren."

Ja zeker! Ik vind het zeer prachtig dat ik met 12.10 wél iets anders op mijn scherm kan zien dan zwart i.t.t. 12.04 LTS.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/09, 12:09:11 »
(NB: Xubuntu)
Helaas heb ik niet zo positieve ervaringen met 12.04. Dat gaat zelfs zover dat ik op 1 pc een downgrade naar 10.04 heb uitgevoerd.
De eerste ervaringen waren met een upgrade van 10.04 naar 12.04.1, nadien wat ervaringen met een schone installatie. Bij beiden kwamen er te veel problemen c.q. extra bewerkingen op mij af. Het was op een pc niet mogelijk om de muisaanwijzer op linkshandig te zetten.

In 10.04 was/is het  "rust" en in 12.04 steeds weer "bijzondere" dingen, voorbeeld: de upgrade van de flashplayer-plugin werd bij 10.04 als "belangrijke veiligheidsupgrade" gezien en stond in 12.04 onder "overige upgrades". Dat is uitermate onverstandig in 12.04 als je pc's hebt waar je de "belangrijke veiligheidsupgrades" automatisch laat installeren (pc kinderen bijvoorbeeld). In 10.04 kan ik rustig achteroverleunen (komt wel goed, schatje), maar in 12.04 moet ik upgrades "handmatig nalopen" vanwege het foute onderschatten van een flash-upgrade.
In 12.04 heb ik veel te vaak het oranje sterretje gezien met een vastgelopen programma. Dat is heel vaak Thunar, soms Firefox en soms andere programma's. ... en nee, ik heb wel genoeg RAM (op 1pc zelfs 8GB en op de andere 2GB), ... en ja, ik heb de aanbevolen actuele hardware-drivers voor mijn Nvidia-kaarten.

De start van 12.04 was m.i. matig met heel veel kernel(!)upgrades in de eerste weken. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met 10.04 maar  teleurgesteld in (Xubuntu) 12.04 en kijk nu naar alternatieven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/09, 12:19:06 »
(NB: Xubuntu)
Helaas heb ik niet zo positieve ervaringen met 12.04. Dat gaat zelfs zover dat ik op 1 pc een downgrade naar 10.04 heb uitgevoerd.
De eerste ervaringen waren met een upgrade van 10.04 naar 12.04.1, nadien wat ervaringen met een schone installatie. Bij beiden kwamen er te veel problemen c.q. extra bewerkingen op mij af. Het was op een pc niet mogelijk om de muisaanwijzer op linkshandig te zetten.

In 10.04 was/is het  "rust" en in 12.04 steeds weer "bijzondere" dingen, voorbeeld: de upgrade van de flashplayer-plugin werd bij 10.04 als "belangrijke veiligheidsupgrade" gezien en stond in 12.04 onder "overige upgrades". Dat is uitermate onverstandig in 12.04 als je pc's hebt waar je de "belangrijke veiligheidsupgrades" automatisch laat installeren (pc kinderen bijvoorbeeld). In 10.04 kan ik rustig achteroverleunen (komt wel goed, schatje), maar in 12.04 moet ik upgrades "handmatig nalopen" vanwege het foute onderschatten van een flash-upgrade.
In 12.04 heb ik veel te vaak het oranje sterretje gezien met een vastgelopen programma. Dat is heel vaak Thunar, soms Firefox en soms andere programma's. ... en nee, ik heb wel genoeg RAM (op 1pc zelfs 8GB en op de andere 2GB), ... en ja, ik heb de aanbevolen actuele hardware-drivers voor mijn Nvidia-kaarten.

De start van 12.04 was m.i. matig met heel veel kernel(!)upgrades in de eerste weken. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met 10.04 maar  teleurgesteld in (Xubuntu) 12.04 en kijk nu naar alternatieven.
En hier loopt hij als een trein op de ATI en de Nvidia machine met de aanbevolen hardware drivers ,dus moet bij u toch een combie Hardware/Xubuntu/Ubuntu zijn wat slecht gaat.
Ook Thunar nog geen één error (oranje sterretje) gehad.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Peiling: intenties met 12.04 LTS
« Reactie #24 Gepost op: 2012/11/09, 12:19:09 »
Weet je dat heel zeker allemaal HarzG? Want volgens sommigen hier zou 12.04 zo foutloos moeten werken omdat er veel meer kwaliteit in een LTS zit...

Maarja, ik zit gedwongen op 12.10 dus voor mij is 12.04 al niet aan de orde maar dat heeft met drivers te maken.