Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 netwerkkaarten 1 systeem  (gelezen 6194 keer)

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
2 netwerkkaarten 1 systeem
« Gepost op: 2010/08/19, 17:42:00 »
Hallo ik wil in een systeem 2 netwerkkaarten zetten, 1 om gewoon te internetten en een voor een lokaal netwerkje,

Ik zal het even uitleggen. Ik heb een systeem waar ik mee op internet moet kunnen maar die ik ook wil gebruiken om images van systemen op te slaan. Nu heb ik een recovery cd waarmee ik het netwerk op kan en op die manier de image kan benaderen. Nu wil ik dat niet over het netwerk laten lopen  en dus daarvoor een aparte netwerkkaart / netwerkje voor opzetten. Hoe kan ik dit het beste doen ??

In principe wil ik niet dat het lokale netwerk toegang heeft tot het internet van de andere netwerkkaart.


Paul
mijn handtekening ????

Offline jan11000

  • Lid
Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/19, 18:42:56 »
1
Via samba regelen. In de samba config file kun je aangeven welke ip adressen toegang hebben tot thuisnetwerk.
Via samba config kun je ook aangeven welke netwerkkaart samba mag doen.

2
Via firewall. Bijv. guarddog is een firewall(om de firewall in linux te bedienen) waar je alles geblokkeerd wordt met installatie. Dan kun je voor internet de samba niet aanzetten, en voor thuisnetwerk de samba aanzetten.(internet werkt dus ook niet, dus dit aanzetten voor internet, http https etc, en wat je nog nodig hebt).

Offline ruujan

  • Lid
Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/19, 22:15:25 »
Ha, grappig, dit is net de omgekeerde wereld. Meestal is het de bedoeling om juist wel het internet op te kunnen via een pc met twee nic's. Volgens mij is de oplossing heel simpel. Onder linux staat de routing standaard uit. En ook al zet je dat wel aan, dan nog heeft je internetrouter geen flauw idee waar hij pakketjes voor je imagingnetwerkje heen moet sturen. Ga er maar van uit dat je niks hoeft te doen.
Denk er wel om dat je voor je tweede netwerkkaart geen gateway binnenkrijgt via een eventuele dhcp. Anders krijg je problemen met je internetverbinding.

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/19, 23:57:49 »
Allen bedankt voor de tip. Ik laat jullie wel weten of het werkt maar dat zal vast wel


Paul
mijn handtekening ????

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/20, 18:13:52 »
Hallo allemaal ik heb toch nog ff wat hulp nodig.

De situatie is nu zo:
Op een netwerkkaart heb ik het standaard netwerk aangesloten met een ip adres 272.XX.XX.XX
Op de andere kaart heb ik een Router aangesloten die IP adressen uitdeelt 10.XX.XX.XX

Het internet werk nog gewoon echter via de router kan ik niet op de pc komen op de samba share. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit in samba kan instellen ??? ik kan het niet vinden. Heb ook op Internet gezocht maar kan niet echt iets vinden wat een oplossing bied

Paul
mijn handtekening ????

Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/20, 18:30:22 »
Zo'n netwerk ben ik zelf ook van plan op te zetten, dit weekend.
Heb het nog niet geprobeerd.
Bij mij is een netwerkkaart draadloos, volgens mij maakt dat het iets makkelijker. (wee'k nie cker ;))

In network-manager heb je onder het tab "bedraad" nu twee dingen staan.
Eentje naar het locale netwerk, waar jij het internet op gaat,
en een waar je router aanhangt, voor je kleine lokale netwerkje. (welke niet het internet op mag)

Die laatste moet je dubbelklikken.
Er opent zich een instellingen-venster.
Op de tab "IPv4 instellingen" staat een drop-down menu.
Deze moet je op "Alleen lokaal" zetten.

Volgens mij moet het zo werken.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/20, 19:16:12 »
Als ik het goed begrijp wil je zoiet?

     internet  -----  router  ----- lan A ------- netwerkkaart A : computer : netwerkkaart B : ------- lan B

Als ik heb goed begrijp sluit je nu een systeem waarvan je een image wil maken aan op de router zodat deze deel uitmaakt van lan A. Vervolgens start je deze op met een cd vanwaar je een image maakt en over het lan A doorstuurt naar de computer. Waar je naar toe wilt is dat je zo'n systeem aansluit op netwerkkaart B, oftewel lan B zodanig dat deze geen verbinding kan maken met lan A.

In dat geval idd. zou denk ik idd. werken wat rick.blub aangeeft, "alleen lokaal" aanvinken bij de ipv4 instellingen van netwerkkaart B. Daarbij dan nog een dhcp server installeren en configureren op netwerkkaart B zodat een computer die erop wordt aangesloten automatisch een ip adres toegewezen krijgt, en je bent klaar. Hierbij opletten dat je het zo instelt dat lan A en lan B niet dezelfde netwerkadressen gebruiken, en zorg ervoor dat de dhcp server geen adressen uit gaat delen in lan A want dan krijg je conflicten met de router in lan A die hetzelfde doet.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 19:17:46 door Thomas de Graaff »

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/20, 20:07:06 »
Bedankt voor de tip. Ik had nu op het lokale gedeelte een router geplaatst die de ip's uitdeelt op die mannier kan ik meerde pc's tegelijk installeren (is de planning) Maar aangezien de PC's die worden geïnstalleerd niet het net op mogen had ik dit dus bedacht.

Ik ga het maandag eens uit proberen

Thanks
mijn handtekening ????

Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/20, 20:38:36 »
Als je meerdere computers tegelijkertijd wilt imagen kan je het best een switch aanschaffen denk ik.

( p.s. Afhankelijk van welk type router je hebt is het wel mogelijk om twee vlan's te maken mbv. de router. Ik heb bijvoorbeeld een linksys wrt160nl met openwrt erop. Hiermee is het mogelijk om vlan's toe te kennen aan de poorten van de router (interne switch). Zo kan je bijvoorbeeld poort één toekennen aan vlan1 en poorten 2, 3 en 4 aan vlan2. Poort één kan je dan zo instellen dat deze als gateway voor het internet fungeert (Wan poort), voor poorten 2,3 en vier zorg je dat al het verkeer naar de Wan geblokkeerd wordt. Je sluit dan van je computer netwerkkaart A aan op poort één van de router (vlan1), en netwerkkaart B op poort 2 van de router (vlan2). Dan heb je nog poorten 2 en 3 over op de router om twee systemen op aan te sluiten waar je images heen stuurt. Maar daarvoor moet je het wel leuk hobbywerk vinden want het vergt nogal wat uitzoekwerk. ;)  het is mij nog niet gelukt...)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 10:10:01 door Thomas de Graaff »

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/24, 09:28:25 »
Hoe krijg ik samba aan het verstand welke netwerkkaart hij moet gebruiken.

Ik kan nu de server bereiken via ip 172.XX.XX.XX (standaard netwerk)
Het IP 192.XX.XX.XX kan ik niet bij de server terwijl ik juist die wil gebruiken


Paul
mijn handtekening ????

Re: 2 netwerkkaarten 1 systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/24, 11:04:08 »
Als je naar het menu gaat: systeem -> voorkeuren -> netwerkverbindingen. Daar selecteer je de adapter voor het 192 netwerk. Vervolgens edit drukken. Kies voor de tab IPv4 instellingen. Daar kies je in het pop down menu voor handmatig instellen. Je vult een netwerk adres in (bijvoorbeeld 192.168.1.1) Een netmasker (255.255.255.0) Gateway (0.0.0.0). Vervolgens klik je op de knop routes. Daar selecteer je de optie om deze verbinding alleen te gebruiken voor bronnen op het lokale netwerk (eigen vertaling, ik gebruik een Engelstalig systeem, dus het is bij jou wellicht anders verwoord). Probeer dan nog eens Samba te benaderen vanaf een aangesloten computer? (waarbij je er voor moet zorgen dat je deze aangesloten computer eerst handmatig een ip adres geeft wanneer je nog geen dhcp server hebt geïnstalleerd, controleer of het ip-adres actief is, en probeer de samba computer te pingen)