Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog geen plezier met Ubuntu  (gelezen 3788 keer)

Gast

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Gepost op: 2006/06/16, 10:03:22 »
Sorry, berichtje is in't engels, omdat ik aan het cross posten ben met de blender chat forum ("foei!" -weet ik)
Hierbij mijn eerste ervaring met Ubuntu, na instalatie zag het er goed uit, alles werkte en de knoppen stonden waar je ze verwacht en de GUI reageerd goed.... nu alleen de kleine dingetjes nog:


So yesterday I try installing Ubuntu...which isn't very difficult:
HD1: win2k
HD2: Ubuntu
And I was hoping to choose which OS to use by switching the boot drive in the Bios.

.... guess what happened:

Grub was installed in the boot sector of HD1, (gerrofff)

Win2k doesn't work anymore...thanks to Grub (my guess)

Ubuntu couldn't recognise my Dell 20"wide screen, and there's no way to just overide the controls to go to 1680x1050@59Hz _through the gui_.... Sure you can edit xorg.conf... oh wait you can't: there's no way to save or edit the file in a text editor, you have to do it in the command line... editing 340 lines of code in command line isn't exactly what I was looking for...

After downloading the nvidia glx drivers and sudo installing them... X doesn't work anymore.

End of the evening: 2 OS's instalations to redo

Thanks, but I guess there still isn't a user friendly unix distro out there.... except OSX.

But I'm not giving up, retrying Ubuntu today, and first installing the nvidia settings tools and hope there's a way there to change display settings...
And figuring out why you can't install nvidia settings tool and the nvidia glx drivers.

Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/16, 10:22:33 »
Moeilijk he, documentatie lezen...

* Nvidia drivers zitten al in Ubuntu.
* Als grub faalt windows op te starten kun je dat ook hetstellen.

Zulke idiote posts hebben we weinig aan.

Gast

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/16, 11:27:39 »
heeej wat hebben we hier een leuke typische enthousiasteling die mij even helpt:

"RTFM"

Sorry, sinds...oooh wat zal het zijn, een jaartje of twee, is er begrepen dat RTFM in feite staat voor "we hebben de moeite niet genomen om een applicatie te schrijven die compatible is met de gebruiker, vandaar dat we de documentatie flink aandikken"... oeftoewel ook een "Design flaw patch" genoemd.

De drivers zitten er inderdaad in, maar via de GUI mijn display zetten op 1680x1050 op 59 Hz.... tsja dat kan kennelijk niet (of iemand helpt me even naar het goede menu?). Dus even de docs lezen... nvidia drivers instaleren _of_ nvidia settings programma.... hoezo "of"... mag ik ze niet allebei? waarom niet?

Vanavond de nvidia settings programma es uitproberen.

Ook leuk en uitgebreid die manual:
"doe sudo gedit /ext/X11/xorg.conf"
"doe" ...waarmee? de terminal in? sorry maar als ik vraag hoe ik een auto in moet en hij op slot staat is de instructie "doe de deur open" niet genoeg... gezien ik niet eens weet wat een deurhendel is, of dat ik wel of niet sleutels moet gebruiken.

Ik kan best commando's invoeren in de terminal, ik ben bereid tijd in Ubuntu te steken omdat de applicatie manager echt tof en goed ontworpen is, en ik ga me niet laten dissen door een *ahem* typische linux ontwikkelaar reactie.

Oh trouwens Grub faalt niet, het werkt zelfs te goed door op de bootsector te gaan zitten van mijn andere HD... dit ongevraagd maar vooral zonder melding bij de instalatie.
Windows starten lukt wel, t'is alleen heeel toevallig dat na het inloggen explorer meteen vastloopt...ookal was het een clean install voor de instalatie van ubuntu (kan op zich ook aan win2k liggen die gewoon niet blij is met een linux distro op een andere HD van dezelfde compu).


Maar eeeh, cheers, ik ga weer an de slag, sleutelen aan instalatie, tot dat ie werkt is, ook leuk.

p.s.: en als ik dan toch de docs moet gaan lezen bij de instalatie zou ik net zo goed voor gentoo kunnen gaan.

cvcaelen

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/16, 11:39:43 »
rtfm = read the FINE manual

toch?

Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/16, 11:50:38 »
Tja, de live-install versie die waarschijnlijk is gebruikt zal wel te kort door de bocht zijn. Er worden daar een aantal minder zaken gevraagd en nog minder dingen in te stellen. Zo wordt GRUB standaard de boot-schijf ge
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Gast

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/16, 11:51:43 »
RTFM deed ik, om precies te zijn heb ik dit gelezen:

http://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/hardware.html

stappen 2,3 gedaan
bij stap 2 geprobeerd om ook de nvidia settings panel te instaleren, echter bij de selectie van de nvidia settings applicatie verdween de nvidia glx selectie voor de instalatie... dus dan maar eerst de drivers ophalen, en na stap 3 de control panel ophalen...

toen stap 3 gedaan
waardoor X niet meer werkt :)

Dus vanavond eerst de nvidia setting instaleren, kijken of ik daar mijn beeldscherm op 1680x1050@59Hz kan zetten. Dan de drivers ophalen. En de vingers gekruisd houden :)

cvcaelen

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/16, 12:18:05 »
en wat dacht je van dit :

http://www.cs.cornell.edu/~djm/ubuntu/

misschien staat daar de oplossing van je probleem?

Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/16, 12:33:37 »
Je komt dus alleen maar klagen en neemt liever de moeite om opruiende posts te plaatsen dan om documentatie te lezen... leuk...

b.sondagh

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/16, 12:56:59 »
Ah nee.

Al meer dan een jaar zeg tegen verschillende mensen, als je over stapt op Linux kies dan voor Ubuntu, het werkt niet alleen goed, MAAR de community is zo relaxed. Je kan ook gewoon simpele vragen stellen en wordt altijd geholpen.

Dus.....

Misschien snap ik iets niet aan de vraagstelling maar hier post toch iemand z'n vraag, en die wil je helpen of niet, en zo niet dan kan je toch beter niets zeggen dan afzeiken. Of is Ubuntu nu ineens ook voorbehouden aan command shell scriptende uber it-ers?

Gast

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/16, 13:34:14 »
Hartelijk dank voor de hulp allemaal.

cvcaelen, met die link kan ik inderdaad verder :)

b.sondagh " Don't feed the troll" ... ok ik geef toe, mijn intro was niet helemaal zonder emotie (na 2 installs op zich begrijpelijk toch?)

Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/16, 13:47:10 »
b.sondagh: ik zie hier geen vraag maar een flamebait en ik was zo stom om toe te happen. Hier worden inderdaad mensen geholpen, maar mensen die beginnen met afzeiken kunnen ook op dit soort reakties rekenen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/16, 13:47:20 »
Hoxolotl, ik begrijp het best. Maar je moet het ook eens van de andere kant zien.

De meesten hier offeren een deel van hun vrije tijd op om anderen te helpen. Dat verdient toch wel wat respect he :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/16, 13:48:18 »
ok het werkt nu allemaal naar behoren dankzij de link van cvcaelen, wel jammer dat het nog steeds via de terminal moet....
En nu even met de rest van de features spelen :)

Gast

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/16, 13:54:04 »
Oh, en eeh:

RESPECT!

Sorry voor de flamebait, was niet mijn bedoeling, zal het proberen niet meer te doen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/16, 15:07:53 »
Dat zit wel goed ;) veel plezier met ubuntu
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

b.sondagh

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/16, 17:34:45 »
Citaat van: Dennis
b.sondagh: ik zie hier geen vraag maar een flamebait en ik was zo stom om toe te happen. Hier worden inderdaad mensen geholpen, maar mensen die beginnen met afzeiken kunnen ook op dit soort reakties rekenen.
Ok na jouw 2800+ posts, geloof ik ook wel dat dit niet de norm is. Maar iedereen is geloof ik weer into the "linux for human beings"spirit. ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2006/06/16, 17:54:32 »
Citaat van: b.sondagh
Citaat van: Dennis
b.sondagh: ik zie hier geen vraag maar een flamebait en ik was zo stom om toe te happen. Hier worden inderdaad mensen geholpen, maar mensen die beginnen met afzeiken kunnen ook op dit soort reakties rekenen.
Ok na jouw 2800+ posts, geloof ik ook wel dat dit niet de norm is. Maar iedereen is geloof ik weer into the "linux for human beings"spirit. ;)
toch vind ik die koffiebruine "human" standaard look niet mooi.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

`GooZ

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2006/06/16, 17:57:50 »
Citaat van: profoX
toch vind ik die koffiebruine "human" standaard look niet mooi.
I LOVE IT!

budster

  • Gast
Nog geen plezier met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2006/06/16, 18:52:56 »
De gedachte achter linux is vrije keuze voor iedereen, zelfs de keuze om het niet te gebruiken. Er zijn veel mensen die er tijd in steken om van ubuntu een systeem te maken waar andere mensen weer van kunnen profiteren. Niet iedereen kan het naar zijn zin worden gemaakt, en dat zal je ook altijd houden.