Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help mee om Linux Mint te verbeteren, door een idee te ondersteunen  (gelezen 976 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oproepje: help mee om Linux Mint te verbeteren door dit idee te ondersteunen:
http://community.linuxmint.com/idea/view/5482

In Ubuntu is dit al goed geregeld, maar in Linux Mint nog niet....

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Help mee om Linux Mint te verbeteren, door een idee te ondersteunen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/18, 13:31:51 »
Oproepje: Please disable the aggressive sleep mode "hibernate" by default

Pjotr, voordat ik op het mintforum reageer: ik ondersteun het niet. Reden :
Hier heb ik een oude laptop met verrotte (accu+ oplaadsnoer): regelmatig gebeurt het dat bij lage accustroom de pc afsluit zonder dat het werk verloren gaat. En dat is (vind ik) een hele mooie werkwijze.

Keuzes, keuzes, keuzes ...   (je zou er wanhopig van kunnen worden )

Re: Help mee om Linux Mint te verbeteren, door een idee te ondersteunen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/18, 14:20:07 »
@ Pjotr,

Ik ondervind zo nu en dan wat rariteiten in LinuxMint Rebecca.

Heb ook op Forum een vraag gesteld, doch nog geen resultaat.

Wat ik nog steeds ondervind is dat bij opstarten van de laptop bij de eerste keer na het invullen van het wachtwoord in het aanmeldscherm (sessie XFCE) het paneel onder in het scherm niet zie.

Dan moet ik minstens tweemaal de laptop opnieuw opstarten om het paneel wel te zien.

Dit heb je nodig bij het minimaliseren van schermen en het later weer maximaliseren.

Waar zit dit euveltje in linuxmint tussen het aanvaarden van het paswoord en het bureaublad.

Wil graag in dit onderdeel/gebied snuffelen naar de "rariteit".

groet

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Help mee om Linux Mint te verbeteren, door een idee te ondersteunen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/18, 14:44:55 »
Oproepje: Please disable the aggressive sleep mode "hibernate" by default

Pjotr, voordat ik op het mintforum reageer: ik ondersteun het niet. Reden :
Hier heb ik een oude laptop met verrotte (accu+ oplaadsnoer): regelmatig gebeurt het dat bij lage accustroom de pc afsluit zonder dat het werk verloren gaat. En dat is (vind ik) een hele mooie werkwijze.

Keuzes, keuzes, keuzes ...   (je zou er wanhopig van kunnen worden )

Het gaat erom dat het op vele installaties verkeerd gaat wanneer de slaapmodus aan slaat, en om die reden je computer in een comatueuze toestand (winterslaap?) beland. En als dát gebeurt kun je je PC alsnog met een harde reset afsluiten, en is je nog niet opgeslagen werk alsnog foetsie. Weg voordeel, en dat lijkt me niet echt de bedoeling.

Denk dus niet alleen aan je eigen situatie bij een voorstel, maar kijk verder en denk aan het algemene belang van een ingebrachte idee. Als iedereen een goed idee afschiet alleen maar omdat het toevallig in iemand's specifieke situatie even niet uitkomt, dat is natuurlijk erg jammer. Je kunt beter denken in de trant van: als je het door jou genoemde specifieke probleem niet zou hebben, zou je het dan een goed idee vinden? Dat lijkt me een stuk objectiever.

Ik ben het dus (zoals zo vaak het geval is) wèl eens met Pjotr dat deze optie standaard niet aan hoort te staan. Dergelijke opties zou je kunnen activeren bij het finetunen van je systeem, mocht je hier behoefte aan hebben. Pjotr opteert niet voor het volledig eruit slopen, integendeel, maar alleen dat het niet standaard aan staat. Vind ik geen slechte...
« Laatst bewerkt op: 2015/01/18, 14:50:39 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Help mee om Linux Mint te verbeteren, door een idee te ondersteunen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/18, 15:54:18 »
De standaard installatie kiest vaak voor een swap partitie die niet groot genoeg is voor sleep/standby.
Sinds ik deze ALTIJD 2xgeheugen +1M maak heb ik veel minder comatuoze laptops cq  gebruikers ;)
Geld ook bij andere distro's.
Bij het (handmatig) indelen van de schijven is mijn vraag aan de gebruiker al of niet sleep/standby te gebruiken om eventueel diskruimte te sparen, met de waarschuwing dat bij te kleine swap het geheel in sleep/stanby kan crashen. Dan schakel ik deze functies ook uit.
Onervaren beginners lopen dus inderdaad tegen problemen aan.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Help mee om Linux Mint te verbeteren, door een idee te ondersteunen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/18, 16:32:13 »
In Ubuntu is dit al goed geregeld, maar in Linux Mint nog niet....
Goed geregeld is het ook als de Slaapstand in alle gevallen goed werkt.  :)

Ubuntu heeft het anders geregeld, Hoe zet ik mijn computer in de slaapstand?

Voor een “ouderwertse” laptop (met draaiende schijf en beperkt geheugen) kan een (direct) goed werkende Slaapstand (stroombesparing bij inactiviteit) nu een pluspunt zijn om Mint te verkiezen boven Ubuntu
(onder voorbehoud dat de Slaapstand goed werkt op de laptop  :P)

Een beter werkende Slaapstand is voor de koers van Ubuntu richting ("always-on") servers/smartphones/tablets/apparaten minder belangrijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Help mee om Linux Mint te verbeteren, door een idee te ondersteunen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/19, 22:57:19 »
Pjotr,
ik vind het jammer voor je dat het idee niet gewaardeerd wordt.

Wat ik zou willen weten is met welke pc-hardware de gemiddelde Linux Mint gebruiker werkt. Heb je enig idee of de Mint-ontwikkelgroep de gegevens van de community website gebruikt voor haar beleid inzake minimum hardware-eisen?

Het is natuurlijk een zware opdracht voor de ontwikkelaars om zowel apparaten te ondersteunen met UEFI/dual boot en daarnaast de ook afdankertjes van 10 jaar geleden in de lucht te houden. Is het wenselijk écht oud hardware uit te laten faseren?