Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 9.10 naast 10.04 en Vista, maar op verkeerde disk  (gelezen 800 keer)

Offline rudolfk

  • Lid
Hallo Linux-Ubuntu-land. Raar probleem: De upgrade van 9.10 naar 10.04 is niet helemaal goed gegaan, er zijn problemen met de scherminstelling en systeemfonds, niet onoverkomelijk maar toch een beetje vervelend. Toen heb ik alle KDE-troep gewist en delen van Gnome binnen gehaald waardoor 9.10 werd geïnstalleerd, naast 10.04, maar ongevraagd op een externe schijf die nu de trage opstartschijf is geworden. Ik kan nog steeds overal bij, heb een grub opstartscherm van hier tot ginter maar kan alleen via de o zo trage externe schijf starten, want daar zit nu de bootsector - zeer ongewenst. Ik zit erover te denken om 9.10 of 10.04 weer naast Windows Vista schoon te installeren. Maar is er ook een snellere weg?

Re: Installatie 9.10 naast 10.04 en Vista, maar op verkeerde disk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 09:57:28 »
Welkom

ik zou gewoon Ubuntu installeren naast Windows. Je kan natuurlijk je installatie overhevelen van je externe disk naar je interne disk, maar dat kost je net zoveel tijd/ zo niet meer als/dan een schone installatie naast je windows op je interne disk.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline timosha

  • Lid
Re: Installatie 9.10 naast 10.04 en Vista, maar op verkeerde disk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/21, 10:35:08 »
Kijk eens naar deze draad:

http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/ubuntu-verhuizen-naar-een-andere-hdd-zonder-opnieuw-te-installeren/

Dat gaat veel sneller dan alles opnieuw te installeren en te configureren.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline rudolfk

  • Lid
Re: Installatie 9.10 naast 10.04 en Vista, maar op verkeerde disk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/22, 03:49:09 »
Hier Rudolf weer, bedankt voor het advies. Grub staat nog steeds op de harde schijf, maar zijn configuratie zoekt nu onmiddellijk naar de externe schijf, want als ik die los koppel, krijg ik: "NO SUCH DISK" of iets in die geest en dan "GRUB RESCUE>". Ik zou dus de bootconfiguratie van Grub moeten vertellen dat kernel op c:/ of in dit geval voor de Linux Ubuntu 10.04 installatie sda7 staat in plaats van sdb5 (partitie op de externe schijf). Vroeger was dat makkelijk, dan rommelde je wat in de bootlist en keek waar het schip strandde. Inderdaad lijkt me partitie opschonen en opnieuw installeren het meest veilig, nadat ik alle bestanden die later nodig zijn, heb verhuisd en de programma's die weer geïnstalleerd moeten worden, heb genoteerd. Maar aanpassen van Grub zou het snelst gaan, al vrees ik dat je precies moet weten wat je doet.