Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unbuntu ziet slechts 3.6GB  (gelezen 1093 keer)

Gast

  • Gast
Unbuntu ziet slechts 3.6GB
« Gepost op: 2006/09/30, 19:41:09 »
Hoi,

Ik ben wat bezig met VMWare Server op Unbuntu. Op zich werkt alles prima maar ik kwam erachter dat Unbuntu slechts 3.6GB geheugen zag van de 4GB die in het systeem zit. Ik heb gezocht en kwam ergens wat tegen over de limiet van de 32 Bits versie. Net heb ik er de 64 Bit server versie opgezet maar nog steeds blijft de teller bij 3.6GB steken.

Ligt het aan mijn desktop, Dell OptiPlex GX620, of moet ik in Unbuntu iets aanpassen??

Bvd,

Rene

wr19026

  • Gast
Unbuntu ziet slechts 3.6GB
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/30, 22:48:53 »
Is 't niet je BIOS die niet meer dan een bepaalde diskgrootte kan zien? Misschien dat je in de BIOS setup kan kijken wat voor een harde schijf hij herkend?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Unbuntu ziet slechts 3.6GB
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/30, 22:58:02 »
Citaat van: wr19026
Is 't niet je BIOS die niet meer dan een bepaalde diskgrootte kan zien? Misschien dat je in de BIOS setup kan kijken wat voor een harde schijf hij herkend?
het gaat hier over geheugen; geen harde schijfruimte :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

  • Gast
Unbuntu ziet slechts 3.6GB
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/01, 10:32:58 »
Maar het kan ook heel goed zijn dat de BIOS die 4GB aan geheugen (*slik!*) niet aankan... 4GB!?! heheh :) Ik weet dat er steeds meer moederboarden komen die het wel aan kunnen maar er zijn er nog steeds een hoop die dat niet aan kunnen. Helemaal als je denkt dat het 4GB is maar in werkelijkheid net iets meer is. Zo had ik op het werk een machine die maximaal 2GB aankon. Daar duwden we 2GB in en blijkbaar was het 2GB en 1kb ofzo (cache rommel) en de machine knikkerde 1 hele bank van 1GB er uit... hoe je daar achter komt ... geen idee.

Wellicht memtest eens draaien en kijken of die wel 4GB herkent?

Of heb je in Windows wel 4GB?

Dutchie

  • Gast
Unbuntu ziet slechts 3.6GB
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/01, 10:36:17 »
als je weet welk type moederbord je hebt kan je altijd in onze goede ouwe vriend google zoeken naar de specs van dat mobo. en dan kijken hoeveel geheugen hij max aan kan, ik denk zelf ook dat het een max geheugne probleem is. maar soms is het ook het geval dat ie het wel ziet maar dat in plaats van het systeem sneller draait, dat alles langzamer gaat. had ik met mijn oude pc -_-

Gast

  • Gast
Unbuntu ziet slechts 3.6GB
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/01, 12:22:16 »
De machine kan 4GB aan volgens Dell. Ook staat er in de Bios netjes dat er 4GB in zit. Dus het lijkt me niet aan het systeem te liggen.

Offline jespdj

  • Lid
Unbuntu ziet slechts 3.6GB
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/05, 14:43:48 »
Ik weet er niet zoveel vanaf (mijn computer heeft 2 GB, geen 4 GB) maar ik heb wel eerder van dit probleem gehoord. De oplossing is dat je zelf de Linux kernel opnieuw moet compileren en bij de configuratie moet je large memory support aanzetten.

De details weet ik niet, maar hiermee kom je hopelijk tot een oplossing als je even wat verder zoekt.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04