Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken  (gelezen 5965 keer)

Offline rogierb

  • Lid
van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Gepost op: 2010/04/14, 18:34:11 »
hallo allemaal,

ik ben niet op het hele linux wereldje dus ik weet eigenlijk nog helemaal niks over ubuntu.
ik heb ubuntu 9,10 desktop version op mijn pc draaien, maar nu wil ik een webserver er van maken maar ik wil niet ubuntu 9.10 server edition gaan instaleren omdat ik dan veel programma´s die ik er nu op hetb staan weer opnieuw moet instaleren waar ik geen zin in heb.
maar ik weet niet hoe ik en welk programma ik moet gebruiken om van mijn ubuntu 9.10 desktop pc een webserver te maken, zou iemand mij daarmee kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Rogier Bazelmans

jesse2314

  • Gast
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/14, 18:36:21 »
Eerst, welkom

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/14, 18:44:31 »
dankjewel, jij ook :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/14, 18:46:50 »
Is de bedoeling om deze webserver dan via internet beschikbaar te maken?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/14, 18:55:42 »
ja, ik wil een website maken en dan daarop gaan zetten, ik wil dat hij alles ondersteund dus html, javascript, php en noem maar op

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/14, 19:27:17 »
Dat gaat precies hetzelfde als op Ubuntu server. Je kunt LAMP installeren.
Volgens mij in de terminal: sudo tasksel
En daarna lamp selecteren. Hierna heb je Apache MySQL php installed. De belangrijkste dingen voor een webserver
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/14, 19:48:58 »
okeej dankjewel
ik zal het proberen en laten weten of het is gelukt

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/14, 19:59:56 »
Even een kleine extra uitleg:
LAMP is een afkorting van Linux, Apache, MySql, PHP.
Dit is voldoende voor de meeste websites.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/14, 20:04:05 »
ik heb het er op staan als ik mijn ip in typ in de browser krijg ik dit te zien:
It works!

This is the default web page for this server.

The web server software is running but no content has been added, yet.

nu weet ik dus dat het doet maar hoe kan ik er bestanden op gaan zetten?
via mysql?

sprokkel

  • Gast
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/15, 10:24:32 »
Dit is de standaard html  pagina die in je www root staat
de www map vindt je in var/www
daar komt je website, dus die zul daar via ftp naar moeten kopiëren
maak je gebruik van een Database, dan zal je die moeten aanmaken
http://localhost/phpmyadmin of je ip http://127.0.0.1/phpmyadmin

meer informatie how to
http://www.ictsoftware.info/reviews/linux/232-installatie-ubuntu-server.html

sucs
sprk
« Laatst bewerkt op: 2010/04/15, 10:28:25 door sprokkel »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/15, 10:38:21 »
Dit is de standaard html  pagina die in je www root staat
de www map vindt je in var/www
daar komt je website, dus die zul daar via ftp naar moeten kopiëren
De HTML en php bestanden moet je dus neerzetten in /var/www
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/15, 11:07:11 »
okeej, bedankt voor de moeite en mocht ik nog problemen tegen gaan komen dan horen jullie het nog wel.

gr rogier

Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/15, 13:44:49 »
okeej, bedankt voor de moeite en mocht ik nog problemen tegen gaan komen dan horen jullie het nog wel.

gr rogier

Niet negatief bedoeld, maar mocht dat het geval zijn ga je eerst veel lezen.

Een server is geen speelgoed en de software die je erop gebruikt heeft een steile leercurve.
Je maakt al de fout een server op een desktop PC te installeren wat inhoud dat de server opzich al zwakker is en makkelijker te kraken is.
Hoe meer software je installeer op een server hoe zwakker de server word en des te makkelijker word hij te kraken.

En geloof me, ze liggen overal op het www op de loer om servers te kraken en te misbruiken.

Gevolg kan bijv. zijn dat op een dag de politie bij je op de stoep staat omdat via jouw IP adres is gepoogd de Nederlandse bank te hacken.

Of minder ernstig is dat jouw Provider je van het internet af flikkert omdat je spam-mail aan het verspreiden bent.

Nogmaals een Server is geen speelgoed.

Dus lees heel goed de documentatie, begin eens met de Sticky-post "Belangrijke documentatie over servers en netwerken"
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/15, 17:13:44 »
okeej, bedankt voor de extra informatie
mss dat ik als ubuntu 10.4 een server edition heeft dat ik die dan eind deze maand installeer

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/15, 20:44:01 »
Niet negatief bedoeld, maar mocht dat het geval zijn ga je eerst veel lezen.

Een server is geen speelgoed en de software die je erop gebruikt heeft een steile leercurve.
Je maakt al de fout een server op een desktop PC te installeren wat inhoud dat de server opzich al zwakker is en makkelijker te kraken is.
......
Hey, je hebt wel gelijk dat je voorzichtig moet zijn. Maar je kunt ook overdrijven. Alsof je gelijk achter de tralies belandt wanneer je ff niet op je server let.

Blijkbaar weet je er wel wat vanaf. Waarom zeg je eigenlijk: "Je maakt al de fout een server op een desktop PC te installeren wat inhoud dat de server opzich al zwakker is en makkelijker te kraken is."?

 - Ten eerste installeer je geen server op een desktop, maar software die vaak op servers wordt gebruikt.
 - Ten tweede zal rogierb hier hoogstwaarschijnlijk thuis mee klooien. Dus op dezelfde locatie als waar de desktop stond/staat. Dus zoveel verandert er niet qua veiligheid lijkt me.

"makkelijker te kraken" heb je goed genuanceerd :P. Het was lastig te kraken, en daarna iets minder lastig.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/15, 21:21:00 »
@Wazzzaaa
ipv posten om het posten zonder enige zinnige bijdrage is zonde van de bandbreedte van het forum.

Als je niet weet waarom een server makkelijker te kraken is zodra je van een desktop een server maakt moet ook jij nog eens de materie doornemen.

Lees ook vooral meerdere postjes en niet de laatste 2 a 3 postjes, want als je dat gedaan had wist je dat deze opmerking:
Citaat
- Ten tweede zal rogierb hier hoogstwaarschijnlijk thuis mee klooien. Dus op dezelfde locatie als waar de desktop stond/staat. Dus zoveel verandert er niet qua veiligheid lijkt me.

Want in zijn vorige postje zegt hij na een vraag van Scormen heel duidelijk:
Citaat
ja, ik wil een website maken en dan daarop gaan zetten, ik wil dat hij alles ondersteund dus html, javascript, php en noem maar op

BTW ik geef alleen een waarschuwing, die niet opgevolgd hoeft te worden, ik zit straks als het fout gaat niet op de blaren.

Wat ik wel voorkom is dat hij straks tegen de politie en of iedereen die hem spreekt gaat zeggendat hij nooit is gewaarschuwd en het dus niet wist.

Wat ik ook hoop is dat hij zo verschrikkelijk schrikt dat hij mijn waarschuwing opvolgt zodat hij straks niet 1 van de vele gehackte servers thuis heeft staan, wat atm door iedere newby thuis word neergezet.

Gevolg is dat straks Linux in een slecht daglicht komt zodra vele duizenden hobbyservers met Linux de hele wereld lamleggen omdat ze allemaal gehackt zijn...

Denk hier niet te lichtzinnig over, het is als je er diep over nadenkt zelfs heel eng want hackers kunnen meer met een server dan met een geinfecteerde windows bak.

effin, geloof me niet en sla me waarschuwing in de wind.
Tijd zal het leren en aantonen dat ik gelijk heb.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/15, 21:41:11 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/15, 23:55:34 »
Ik snap je waarschuwing. Maar deze geldt dan evengoed voor iemand die alleen desktop gebruikt.

Het wordt vooral een stuk kwestbaarder als je poorten openzet naar die computer toe. En services draait die luisteren op die poorten (bijv. Apache op poort 80).
Dit heeft dus zozeer te maken met Server of Desktop versie.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline softbart

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/16, 09:27:00 »
Je hoeft alleen maar in je logs te kijken hoeveel (onschuldige???) aanvallen op je systeem komen als je je bezig houdt met een web.
Iedereen denkt even een website op te zetten maar zijn zich niet bewust waar mee ze bezig zijn.

groet,

Theo

Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/16, 11:27:54 »
Ik snap je waarschuwing. Maar deze geldt dan evengoed voor iemand die alleen desktop gebruikt.

Het wordt vooral een stuk kwestbaarder als je poorten openzet naar die computer toe. En services draait die luisteren op die poorten (bijv. Apache op poort 80).
Dit heeft dus zozeer te maken met Server of Desktop versie.

Niet helemaal.
Een Desktop heeft software waar je on the spot mee werkt en die luisteren niet actief op poorten en zullen ook geen actie ondernemen wanneer iemand op een poort aanklopt.

Een server is met zijn software speciaal gemaakt om actief op poorten te luisteren en te reageren wanneer iemand aanklopt.
Nu haal je poort 80 aan maar er zijn er meer waar de server op actief is of actief op kan reageren.

En in principe maakt dit niet uit, er bestaat nog zoiets als "kwetsbaarheid" van programma's.
Elk programma op een server moet ingesteld worden voor zijn taak en als je dit niet doet door gebrek aan kennis van dat programma zal je server erg kwetsbaar zijn.

Vertrouwen op een modem/router waar iemand nog geen poorten open heeft gezet is volledig vals en een Utopie.
De meeste consumenten spullen (modem/routers) zijn zeer makkelijk te kraken omdat er brakke firmware opstaat, en de persoon die dit van buitenaf doet heeft voldoende kennis om daarna op je netwerk naar zwakke plekken in de server te zoeken.

Je zult als je echt redelijk veilig wilt zitten achter je modem/router nog een actieve firewall moeten zetten in de vorm van m0n0wall of PFSense wat geheel solitair moet draaien op een PC/Server.

Natuurlijk is er dan nog de firewall van Linux zelf die redelijk perfect is en niets zal doorlaten.
Echter probleem zit hem weer tussen de PC en de stoel, ergo de gebruiker.
Die zal dingen uitvoeren op zijn PC waardoor ongewild poorten actief gaan worden en de PC/Server zwak maken voor aanvallen van buitenaf.

En "nee" ik ben niet bezig iedereen bang te maken, maar gewoon realistisch omdat ik het in de praktijk altijd op deze manier zie fout gaan.

effin, neem Linus Torvalds nou eens ?
De man die dit allemaal heeft uitgevonden.

Hij is redelijk hysterisch wbt veiligheid, hij gebruikt een aantal firewall's tussen de buitenwereld en zijn netwerk meer zeer strenge regels, die nergens naar luisteren.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline softbart

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #19 Gepost op: 2010/04/16, 12:22:06 »
Er blijft altijd een spanningsveld tussen "mag alles, tenzij" en "mag niets, tenzij"
Zolang men hiervan bewust is en het gezonde verstand zijn werk laat doen, gaat het meestal wel goed.
Er is een hemelsbreed verschil tussen mijn eerste Slackware (ik meen 3.1) en de laatste Ubuntu.
Hierdoor denken de meeste dat alles vanzelf gaat, met alle gevolgen van dien.

groet,

Theo

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #20 Gepost op: 2010/04/16, 13:03:39 »
ik moet toe geven dat Gandyman wel gelijk moet geven ook al gaat het om mijn pc.
ik wacht nog wel even, ik ga eerst wat meer leren over linux servers en dan zal ik wel gewoon de echte ubuntu server instaleren en niet een desktop versie.

Gandyman hartsikke bedankt voor al die moeite die je hebt gestopt om dit allemaal te typen en goed duidelijk te maken wat je bedoeld, ik volg je raad op en maak van mijn desktop pc geen server

groet Rogier

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #21 Gepost op: 2010/04/16, 13:20:07 »
ik moet toe geven dat Gandyman wel gelijk moet geven ook al gaat het om mijn pc.
ik wacht nog wel even, ik ga eerst wat meer leren over linux servers en dan zal ik wel gewoon de echte ubuntu server instaleren en niet een desktop versie.
Hij heeft zeker gelijk. Dat is ook het eerste wat ik zei!
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat zolang je de buitenwereld geen toegang geeft tot je computer, verandert er niet veel. Of het een desktop of server is. Maargoed, ik zal het hierbij laten anders gaan we teveel off topic denk ik.

Succes met alles en wees dus voorzichtig :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #22 Gepost op: 2010/04/16, 13:31:37 »
dank je wel voor al jullie moeite  =D

Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #23 Gepost op: 2010/04/17, 10:34:35 »
ik moet toe geven dat Gandyman wel gelijk moet geven ook al gaat het om mijn pc.
ik wacht nog wel even, ik ga eerst wat meer leren over linux servers en dan zal ik wel gewoon de echte ubuntu server instaleren en niet een desktop versie.

Gandyman hartsikke bedankt voor al die moeite die je hebt gestopt om dit allemaal te typen en goed duidelijk te maken wat je bedoeld, ik volg je raad op en maak van mijn desktop pc geen server

groet Rogier

Kijk je moet het niet helemaal opgeven natuurlijk want je moet het wel leren, of ooit eens leren.

Installeer Virtualbox OSE in Ubuntu en installeer daar een kale Ubuntu server in, dus LA , de MP hoeft niet direct.
Installeer dan Webmin en daarna de Plugin Virtualmin.

Dit zal je server aardig tot goed dicht timmeren en veilig maken, althans een veilige structuur en setup.
Nu vanuit Webmin de MP installeren.

Ondertussen lezen - veel lezen over deze 4 programma's en de programma's leren kennen, dit is heel belangrijk.

Nu draait de server in ieder geval in een veilige omgeving en word niet onveilig gemaakt door allerhande andere software die je normaal op je Desktop geinstalleerd hebt.

Leer de logs lezen en begrijp wat er allemaal gebeurd, bekijk ook regelmatig de log in je modem/router.
Zie wat de buitenwereld probeert bij je.

Lees ook eens hoe je een perfecte server opzet en zie welke stappen er aldoor genomen worden, ook wat en hoe je moet instellen achteraf.
Dan zie je ook meteen waarom andere altijd problemen hebben en waarom iets bij hun niet werkt.
Dit is een installatie op Debian maar dat maakt niet uit, Ubuntu en Debian verschillen praktisch niet van elkaar.
De How To is gemaakt door de alom gerespecteerd Falco Timme.
Perfecte setup Sarge

En nog meer How To's- Klik

Echt heel leerzaam en dan zie je meteen dat het niet stopt met ff een proggie installeren en werken maar !

SCCS
« Laatst bewerkt op: 2010/04/17, 20:52:39 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rogierb

  • Lid
Re: van ubuntu 9.10 desktop version een webserver maken
« Reactie #24 Gepost op: 2010/04/17, 13:34:57 »
dank je wel voor die laatste tips :D