Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem  (gelezen 2085 keer)

Pim_41

  • Gast
Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Gepost op: 2010/10/30, 14:09:01 »
Nadat ik een kvm switch aangesloten heb om van mijn windows pc naar mijn linux (ubuntu) pc te switchen is de
resolutie van mijn ubuntu 10.10 veel lager geworden. Er valt eigenlijk niet mee te werken.
Ik denk dat door de kvm switch het systeem niet meer kan bepalen welke resolutie mijn  scherm aankan en de laagste resolutie kiest.

Nu heb ik gevonden dat ik daarvoor het /etc/X11/xorg.conf  bestand moet aanpassen. Maar nu blijkt dit bestand er van  af versie 10 helemaal niet meer te zijn.

 Wie weet raad??

Alvast bedankt.


Offline roeland

  • Lid
Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/01, 12:13:19 »
Is het wel een probleem van de KVM switch?  Wat gebeurt er als je de switch er even tussen uit haalt?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/01, 12:44:47 »
Ik heb nog even gegoogled omdat ik zelf ook een probleem met een KVM switch van het merk Konig heb (hij herkent toetsenbord en muis niet bij de tweede PC als ik met Linux werk (bij Windows XP - ik heb  een dual boot - werkt het wel, maar is de resolutie laag maar voor het weinige werk ik daar me doe, werkbaar).

Kijk eens bij hier: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=204093&view=next

Als je verder kijkt bij KVM switches zie je de nodige problemen met resoluties en we/niet werkende muizen en toetstenborden.

Kennelijk doet het merk van de ene switch het beter dan de andere.  Wat ik begrijp is dat niet elke switch de verschillende waarden voor de instelling van bijv. het beeldscherm weer oppakt als je switcht tussen de ene en de andere computer.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/01, 14:28:08 »
Om een /etc/X11/xorg.conf bestandje aantemaken.
Lees de onderstaande link. Werkt ook voor 9.10 en hoger.

http://ubuntulinux.co.in/blog/ubuntu/ubuntu-9-10/xorg-conf-file-create-on-ubuntu-9-10/

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline roeland

  • Lid
Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/01, 17:35:52 »
MauRice2, lost jouw voorstel ook mijn probleem met de switch op?

Als ik nu switch ziet Ubuntu 10.04 mijn muis en toestenbord niet (alleen reageert het toetsenbord als ik voor een opstart van ubuntu kies (via een Grub menu, daarna is hij de relatie met ubuntu kwijt).
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/01, 18:07:53 »
MauRice2, lost jouw voorstel ook mijn probleem met de switch op?

Als ik nu switch ziet Ubuntu 10.04 mijn muis en toestenbord niet (alleen reageert het toetsenbord als ik voor een opstart van ubuntu kies (via een Grub menu, daarna is hij de relatie met ubuntu kwijt).
Roeland,

Of het de oplossing is .... In ieder geval je heb nu een /etc/X11/xorg.conf bestandje.

Windows gebruik ik niet meer... Maar heb ook twee PC met bijna gelijke ATi Radeon X.. kaarten erin via een KVM switch.
Om geen problemen te hebben met 'bevriezen' van muis en/of toestenbord. Deze KVM switch kan ook mijn resolutie net aan (1680x1050).

Mijn oplossing is:
PC-1 opstarten en inloggen. PC-2 opstarten en lang genoeg wachten tot je zeker bent dat je aan je inlog-scherm zit. Dan pas overschakelen om in te loggen.

Doe ik dat niet... dan is de kans groot dat na twee-drie keer omschakelen de boel vast zit.



MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jan11000

  • Lid
Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/01, 18:23:42 »
Bij mij moet ik de ubuntu pc opstarten, met de kvm op de ubuntu.
Dus als je ubuntu opstart en direct naar je win pc gaat dan ziet ubuntu de monitor niet, dus krijg je een verkeerde instelling.
Of dit bij alle kvm's is weet ik niet.

Offline roeland

  • Lid
Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/02, 11:11:16 »
Ik heb nu een KVM switch van Konig met DVI, muis en toetsenbord.  Die moet je inderdaad niet switchen tijdens het opstarten, anders gaat het fout.
Hiervoor had ik een andere switch (merk Black Box) met VGA, muis en toetsenbord.  Die kon je steeds omzetten zonder gevolgen voor de aansturing van je beeldscherm, muis en toetsenbord.

Mijn huidige Konig switch werkt wel als ik de PC1 met Ubuntu opstart en na de afronding daarvan omschakel naar PC2 met Win XP (ik twee PC´s dualboot: PC1: Ubuntu 10.04 en Windows7 en PC2: Ubuntu 10.04 en Windows XP). Als ik, na PC1 met Ubuntu,  PC2 ook met Ubuntu wil opstarten herkent hij muis en toetsenbord niet meer, het beeldscherm wel.

Ik ga maar eens bij Konig informeren!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/02, 14:16:00 »
Ik heb eenzelfde soort probleem gemerkt: als ik de pc aanzet zonder dat de kvm op die monitor staat dan wordt de resolutie niet goed ingesteld op het moment dat ik naar die pc switch. Als ik de opstart cyclus gewoon op het scherm bekijk, dan gaat het prima.

Ik switch tussen een Win7 PC en een Ubuntu 10.04 PC, beiden met DVI, het probleem is voor mij dus te verhelpen door de pc's na elkaar op te starten, volgorde maakt niet uit, en pas na het inlogscherm te switchen naar de andere pc.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Unbuntu 10.10 Kvm switch resolutie probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/02, 15:58:40 »
Hallo

Op zich is dit een bekend probleem, vanwege X autodetectie en het niet meer
voorhanden hebben van een xorg.conf zijn de resultaten per kvm switch en
inderdaad ook de schakel volgorde nogal wisselend. Als de zogenaamde edid info
niet juist wordt aangeleverd, ben je (bijna) verplicht een nette xorg.conf
te laten genereren, of met het handje er eentje te hacken.
Lees ook dit maar eens:
http://www.ghacks.net/2009/12/15/best-linux-and-kvm-switch-practices/

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >