Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Integratie progjes mislukt. (waarschijnlijk)  (gelezen 852 keer)

Offline Asperger

  • Lid
OPGELOST Integratie progjes mislukt. (waarschijnlijk)
« Gepost op: 2008/11/05, 03:22:35 »
Hoi,

Ik heb Ubuntu HH geinstalleerd en wilde daarna de aanvullende progjes bijplaatsen van de Edubuntu HH CD.
Vervolgens geprobeerd de aanvullingen van de studio editie erbij, wilde Engles zo veel mogelijk mijden en Ubuntu-stijl houden.
Kennelijk is dat niet helemaal goed gegaan heb ik het idee, krijg weinig extra progjes terwijl er toch 600 Mb extra instralleer op die DVD zit.
Van de Christian editie krijg ik helemaal geen extra's te zien, kan ik dan de partitie wegdoen van Ubuntu en dan gewoon opnieuw beginnen met een kale Ubuntu zonder dat ik problemen krijg met de grublijst?
Heb namelijk Vista er nu wel goed op zitten.
Of moet ik dan toch low-levelen om de grub mee te slopen en helemaal opnieuw beginnen?
Deinstalleren lijkt me wat lastig met een mislukte integratie.
Ik hoor het wel.
Desnoods de verschillende distributies appart installeren... (Wel allemaal Ubuntu HH)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 00:38:47 door Martie Schellekens »

Integratie progjes mislukt. (waarschijnlijk)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/05, 22:23:52 »
Normaal gesproken hoort bij een nieuwe installatie Vista meegenomen te worden in Grub.Je krijgt een nieuwe Grub lijst Heb je een aparte /home partitie? Gaat het wat makkelijker i.v.m. met je gegevens die niet overschreven worden. Op de site van Pjotr123 staat duidelijk beschreven hoe dit te doen. http://sites.google.com/site/computertip/installeren  Wat de andere "smaken" betreft alles is om een en de zelfde kernel gebouwd, Alleen de grafische "schil" is anders bijv. Gnome, Kde etc. de andere zijn aangepaste versies met eventueel meer pakketen bijv bij Edubuntu zijn meer educatieve pakketten meegenomen bij de installatie dan bij de standaard Ubuntu ook zo voor de andere "smaken"
Je kan standaard beginnen met Ubuntu en later de "extra pakketten" erbij installeren via een extra bron op te nemen in je source.list , te downloaden bij Ubuntu http://packages.ubuntu.com/ of via het internet, deb's zijn altijd makkelijk te installeren dan bijv. een tar.gz. De verschillende versies op een aparte partitie is natuurlijk ook mogelijk. Net zoals deinstalleren van de pakketten dit kan ook maar is wel even een werkje, je moet ook in je /home map kijken of er geen verborgen bestanden staan van die programma's en ook verwijderen. Persoonlijk zou ik een nieuwe installatie preferen boven de andere mogelijk heden, als je maar je belangrijke gegevens veilig stelt.
In ieder geval succes met wat je gaat doen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Asperger

  • Lid
Integratie progjes mislukt. (waarschijnlijk)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/06, 01:12:12 »
Ik heb uit een ander draadje goede raad gevonden en heb gewoon de partitie van Ubuntu weggeknikkerd.
Toen kreeg ik een fout zodat mijn laptop niet meer doorstartte omdat de GRUB niet alle opstartdoelen meer kon vinden.
Heb dus gewoon Ubuntu Hardy opnieuw geinstalleerd en de GRUB werd meteen bijgewerkt.
Nu starten Vista en Ubuntu Hardy weer gewoon op.
Ik wil nu graag dat Synaptics extra progjes installeert maar daarbij wil ik hem 'zeggen' dat hij ALLEEN van bijvoorbeeld de Ubuntu Hardy Studio edition alle pakketten laat zien.
Later wil ik datzelfde met ALLEEN de Ubuntu hardy Christian edition.
Hoe zeg ik Synaptics dat ie ALLEEN van die CD mag lezen?
Had in de mislukte install (die nu pleiter is) de indruk dat ik niet de extra progjes te zien kreeg in Christian edition en Muslim edition.
Ik hoor het graag!

Ga vast op een derde partitie Intrepid Ibex erop knallen!

Integratie progjes mislukt. (waarschijnlijk)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/06, 05:37:26 »
Je kan in Synaptic links onderaan klikken op Oorsprpong.  Dan krijg je in de linkerkolom een lijst van de verschillende repositories. Klik daarop en hij geeft rechts alleen nog de programma's te zien die daaruit komen.
Let wel, als je programma's installeert, zullen die altijd overal bruikbaar zijn en in eerste instantie ook altijd zichtbaar in de menu's.  Wil je ze helemaal gescheiden houden, dan moet je je menu's handmatig gaan aanpassen en dat is hééél veel werk.
Theoretisch is het dus mogelijk om voor verschillende gebruikers verschillende grafische omgevingen te kiezen (dat is nog gemakkelijk) en dan nog eens voor elk van hen verschillende programma's aan te bieden in de menu's (dat is ook niet "moeilijk" maar wel veel werk... :( )
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Asperger

  • Lid
Integratie progjes mislukt. (waarschijnlijk)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/06, 06:07:03 »
Ik denk dat je niet opgepikt hebt waar het over gaat.
Ik probeer Ubuntu alleen aan te vullen met GNOME progjes.
Die welke voor KDE geschreven zijn laat ik eruit.
In Kubuntu wil ik juist alleen de KDE ptogjes hebben en de voor GNOME geschreven progjes eruit laten in de updates.
In Xubuntu net eender maar dan de XINE progjes er alleen in.
Ik kan dus opstarten in alle drie de soorten.

Integratie progjes mislukt. (waarschijnlijk)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/06, 06:16:56 »
Als je ze echt compleet gescheiden wilt, moet je "gewoon" verschillende partities aanmaken. Dan vereist het veranderen van omgeving wel een herstart van de computer.  Als je verschillende gebruikers aanmaakt met elk hun keuze van programma's, dan kun je gewoon van gebruiker wisselen om van omgeving te veranderen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...