Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten  (gelezen 683 keer)

Offline yJi

  • Lid
Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Gepost op: 2012/07/25, 17:38:24 »
Kun je ook in terminal via opdrachten c.q. commando's externe schijven e.d. aankoppelen wanneer Xubuntu al actief is? Of is daar ook net zo'n tekst-file over als van Pjotr?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/25, 18:08:45 »
Kun je ook in terminal via opdrachten c.q. commando's externe schijven e.d. aankoppelen wanneer Xubuntu al actief is? Of is daar ook net zo'n tekst-file over als van Pjotr?

Nu heb ik ook nog gemerkt dat wanneer mijn Realtek kaartlezer wel ingelogd is, wat te zien is in Terminal na lsusb, het niet meer zo is wanneer ik er een kaart insteek. Dan moet ik hem weer opnieuw opstarten om ook de kaart aangelogd te krijgen. Is dat altijd zo, met elke kaartlezer?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/25, 19:10:49 »
Heb je dit met verschillende  merken geheugen kaarten?
Of is je geheugen kaart te groot voor je lezer?

Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/25, 20:14:25 »
Ik heb dit ook wel eens, al sinds een 11.04 eigenlijk. Soms pakt ie koppelt ie de geheugenkaart keurig aan en soms moet ik hem er wel 6 keer uithalen en terug instoppen. Heb het met ong. 5 verschillende merken getest en met zowel MicroSD- (in een SD-adapter natuurlijk) als met xD-kaarten.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/26, 00:25:17 »
Heb je dit met verschillende  merken geheugen kaarten?
Of is je geheugen kaart te groot voor je lezer?

2 GigaByte, dat zou dan te veel zijn? Mogelijk heb je gelijk hoor.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/26, 00:28:24 »
Ik heb dit ook wel eens, al sinds een 11.04 eigenlijk. Soms pakt ie koppelt ie de geheugenkaart keurig aan en soms moet ik hem er wel 6 keer uithalen en terug instoppen. Heb het met ong. 5 verschillende merken getest en met zowel MicroSD- (in een SD-adapter natuurlijk) als met xD-kaarten.

Bij mij gaat het om een SD-kaart.
Kun je die eigenlijk ook zo wissen dat je hem ook niet meer lezen kunt?
En wanneer dat zo is, kun je hem dan ook opnieuw formateren?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/26, 04:33:59 »
Met gparted of disk utility(schijf gereedschap) kun je de sd wissen.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/26, 10:57:44 »
Met gparted of disk utility(schijf gereedschap) kun je de sd wissen.

Het blijkt dan dat hier geen aparte commando's voor zijn... in terminal bv?

Dat wissen gaat dus ook niet eens onder schijfgereedschap en gparted, want in beiden is de sd-kaart niet eens zichtbaar.
De benadering schijnt dan anders te zijn onder Linux, dan onder Windows XP blijkbaar.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Xubuntu terminal en commando's/opdrachten
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/26, 11:12:42 »
fdisk --help

Dat is het terminalprogje om te formatteren :)
En als dat niet werkt kun je nog dd gebruiken.